printlogo


گزارش تحقیقی رویترز از رسوایی خودروساز معروف؛
آینده کودکان کار در کارخانه هیوندای
آینده کودکان کار در کارخانه هیوندای
کد خبر: 6729
در سال‌های اخیر ساختار نیروی کار در کشورهای آسیای شرقی تغییر کرده است و تحلیل این موضوع می‌تواند برای سامان‌دهندگان به نیروی کار در کشور ما نیز مهم باشد...
 تحقیقات رویترز نشان می‌دهد که حداقل چهار تأمین‌کننده اصلی قطعات شرکت هیوندای موتور و شرکت زیرمجموعه‌اش، کیا در سال‌های اخیر از کودکان کار در کارخانه‌های آلابامای ایالات متحده استفاده کرده‌اند.یک دختر 14 ساله گواتمالایی در مه 2022، به گفتۀ پدرش و مقامات قضایی، در کارخانه‌ای متعلق به شرکت «هواشین آمریکن»، از تأمین‌کنندگان قطعات دو خودروساز معروف در جنوب آلاباما، در بخش مونتاژ بدنه کار کرده است. یکی از مهندسان سابق بخش تولید در کارخانه‌های متعلق به شرکت کره‌ای تولید قطعات خودرو «آجین»، در شرق آلاباما، نیز به رویترز گفته که با حداقل 10 کودک خردسال کار کرده است. شش نفر دیگر از کارمندان سابق «آجین» هم گفته‌اند آنها نیز با چندین کارگر زیر سن قانونی کار کرده‌اند.
هواشین و آجین در دو بیانیۀ جداگانه گفته‌اند که در خط‌مشی آنها استخدام کارگر زیر سن قانونی ممنوع است. هردو شرکت مثل هم گفته‌اند «تا جایی که می‌دانیم» از کارگر زیر سن قانونی استفاده نکرده‌اند. اولین بار است که گزارشی از اشتغال کودکان در کارخانه‌های هواشین و آجین منتشر می‌شود. این گزارش در ادامۀ گزارش ژوئیه 2022 رویترز می‌آید. در آن گزارش آشکار شده بود که در شرکت «اسمارت آلاباما» از زیرمجموعه‌های هیوندای در جنوب آلاباما، کودکان کار استخدام شده‌اند. وزارت کار ایالات متحده در ماه اوت اعلام کرد که شرکت «اس‌ال آلاباما» از دیگر تأمین‌کنندگان هیوندای، نیز کارگران زیر سن قانونی ازجمله یک کارگر 13ساله را به کار گرفته است.
گروهی از بازرسان وزارت کار و ایالت آلاباما در 22 اوت سرزده به یکی از کارخانه‌های آجین رفتند. به محض اینکه بازرسان وارد کارخانه شدند کارگران با عجله از در پشتی محل را ترک کردند. اریک لوسرو، سخنگوی وزارت کار، به رویترز گفت که پرونده دستمزدها و ساعت کار در آجین باز است، ولی طفره رفت و تأیید نکرد که آیا این تحقیقات ربطی به کار کودکان دارد یا نه.
در بیانیه شرکت «آجین» آمده بود که با هر گونه تحقیقات قضایی «کاملاً همکاری خواهد کرد». هیوندای نیز طی بیانیه‌ای به رویترز گفت: «زیر بار نقض قانون کار نمی‌رود» و «تأمین‌کنندگان و شرکای تجاری ما سفت و سخت پایبند قانون‌اند». شرکت کیا نیز به نوبۀ خود گفت: «قویاً هر شکل از کار کودکان را محکوم می‌کند و هیچ گونه رویه غیرقانونی یا غیراخلاقی را در محل کار تحمل نمی‌کند، چه در خودِ کیا چه در شرکای تجاری و تأمین‌کنندگان قطعات کیا». هیوندای و کیا، دو خودروساز بزرگ کره جنوبی، از شرکت‌های زیرمجموعۀ گروه مادر «هیوندای موتور» هستند. هر دو شرکت به رویترز گفتند که در حال بررسی روال استخدامی در شرکت‌های تأمین‌کننده‌ قطعات‌شان هستند.
افشای خبر کار کودکان در کارخانه‌های تأمین‌کننده قطعات هیوندای در آمریکا می‌تواند ضربه‌ای جدید به اعتبار شرکتی وارد کند که رشد سریع و محبوبیت آن در سال‌های اخیر باعث شده است به سومین خودروساز بزرگ آمریکا تبدیل شود. گزارش‌های قبلی دربارۀ کودکان کار، توجه مأموران و مجریان قانون ایالات متحده را به این شرکت جلب کرد.
طبق خط‌مشی داخلی هر دو شرکت در زمینه حقوق بشر، که به‌صورت آنلاین منتشر شده است، کار کودکان در کارخانه‌های هیوندای و کیا و نیز در تأمین‌کنندگان قطعات آنها ممنوع است. قانون ایالت آلاباما و ایالات متحده نیز کار در کارخانه را برای افراد زیر 16 سال محدود می‌کند و همه کارگران زیر 18 سال را از بسیاری مشاغل خطرناک در کارخانه‌های خودروسازی منع می‌کند، در جاهایی که پرس‌های فلزی و ماشین‌های برش و لیفتراک‌های پرسرعت ممکن است زندگی و اعضای بدن فرد را به خطر بیندازند. خوزه مونوز، مدیر عامل هیوندای، بعد از انتشار گزارش قبلی رویترز درباره کار کودکان در شرکت‌های «اسمارت» و «اس‌ال» به رویترز گفت که به بخش خرید شرکت دستور داده است که معاملات خود را با تأمین‌کنندگان ذکرشده در گزارش رویترز «در اسرع وقت» متوقف کند. او همچنین گفت که این شرکت فعالیت تمامی تأمین‌کنندگان قطعاتش را در آلاباما بررسی خواهد کرد. مونوز افزود، هیوندای می‌خواهد به همکاری با مؤسسه‌های کاریابی که اکثر تأمین‌کنندگانش در استخدام کارگران به آنها اعتماد کرده‌اند، پایان دهد.
اما هیوندای اکنون دارد از اظهارات و مواضع مونوز عقب می‌کشد. هیوندای در بیانیه اخیر خود به رویترز اعلام کرد که قصد دارد با تأمین‌کنندگانی که از کارگران زیر سن قانونی استفاده کرده‌اند، قطع همکاری کند. در این بیانیه آمده است که «اسمارت» و «اس‌ال»، دو شرکت تأمین‌کننده قطعات هیوندای، در قطع همکاری با مؤسسات کاریابی‌ای که مشکل‌ساز تشخیص داده‌اند، دست به «اقداماتی تأدیبی» زده‌اند. هیوندای با اشاره به «نقش اقتصادی مهمی» که قطعه‌سازان در اکثر شهرهای کوچک ایالت آلاباما ایفا می‌کنند، افزود: «در حال حاضر نظارت بیشتر راهکار به مراتب بهتری از قطع همکاری با این تأمین‌کنندگان است
رویترز به منظور درک اینکه چگونه کار کودکان در زنجیرۀ تأمین قطعات یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان و در بازار کار ثروتمندترین کشور جهان ریشه دوانده است، با بیش از 100 کارگر و مدیر فعلی و سابق کارخانه‌ها، استخدام‌کنندگان نیروی کار، مقامات ایالتی و فدرال مصاحبه کرده است. خبرنگاران هفته‌ها در اطراف این کارخانه‌ها حضور داشتند و هزاران صفحه از پرونده‌های دادگاه و اسناد شرکتی و گزارش‌های پلیس و سایر سوابق و مدارک را بررسی کرده‌اند.
دیوید ویل، مدیر سابق بخش دستمزد و ساعت کار در وزارت کار ایالات متحده، درخصوص نشانه‌های گستردۀ حضور کودکان کار در کارخانه‌ها گفت: «تکان‌دهنده است. سن کودکانی که به کار گرفته شده‌اند، خطر کاری که در کارخانه انجام می‌دهند، یک تخلف آشکار است
در سرتاسر ایالت آلاباما، شبکه‌ای گسترده و تاحدی به‌هم‌پیوسته از تأمین‌کنندگان قطعات و مؤسسه‌های کاریابی، که اکثرشان هم کره‌ای هستند، در خدمت برندهای هیوندای وجود دارد. هیوندای یک کارخانه مونتاژ در مونتگمِری مرکز ایالت آلاباما دارد. کیا هم یک خط تولید خودرو در وست پوینت، جورجیا دارد. هر دو ایالت با قوانینی که دارند خودروسازان و سرمایه‌گذاران را در سال جاری جذب کرده‌اند و آنها از میلیاردها دلار معافیت‌ مالیاتی و مشوق‌های دیگر منتفع شده‌اند. از ارکان اصلی شبکه تأمین قطعات هیوندای می‌توان به توانایی تحویل «به موقع و دقیق» قطعات اشاره کرد. هیوندای می‌تواند تأمین‌کنندگان را بابت هر تأخیر ــ گاه هزاران دلار به ازای هر دقیقه ــ جریمه کند، تا مبادا لحظه‌ای خطوط مونتاژ متوقف شوند. چندین کارمند فعلی و سابق شرکت‌های تأمین‌کننده هیوندای به رویترز گفته‌اند که فشار برای تحویل قطعات در سال‌های اخیر به دلیل کمبود نیروی کار و تدارکات که تولیدکنندگان را در همه‌گیری ویروس کرونا زمین‌گیر کرد، تشدید هم شده است.
کمبود نیروی کار در بخش تولید، و دستمزد کمی که برخی کارخانه‌ها و نمایندگی‌ها در ازای مشاغل کارخانه‌ای پرداخت می‌کنند، اغلب اقشار آسیب‌پذیر را جذب این مشاغل می‌کند ــ بالاخص مهاجران بی‌اوراق قانونی و خردسالان را. تاکنون، شرکت «اس‌ال» تنها تأمین‌کننده قطعات هیوندای یا کیا است که به نقض قوانین مربوط به کار کودکان متهم شده است. در 9 اوت 2022 مقامات ادراۀ کار و مجریان قانون ایالتی و فدرال هفت کارگر بین 13 تا 16 سال را در بخش تولیدی کارخانه پیدا کردند. وزارت کار ایالات متحده بر اساس یک پرونده قضایی اعلام کرد که شرکت «اس‌ال آلاباما» به‌کرات قانون را با «به کار گرفتن ظالمانۀ کودکان کار» نقض کرده است. این شرکت را حدوداً 30 هزار دلار جریمه کردند. ادارۀ کار ایالت آلاباما نیز شرکت «اس‌ال» و یکی از مؤسسه‌های کاریابی آن را مجموعاً حدود 36 هزار دلار جریمه کرد.
رویترز باخبر شده است که در میان کودکانی که در کارخانه مشغول به کار بودند، دو برادر گواتمالایی 13 و 15 ساله حضور داشتند که توسط مقامات فدرال تحت بازداشت حفاظتی هستند. برادران در زمان کار در شرکت «اس‌ال» دور از والدین‌شان و با سایر کارگران کارخانه در خانه‌ای بدون تجهیزات زندگی می‌کردند که متعلق به رئیس مؤسسه کاریابی‌ای بود که آنها را استخدام کرده بود.
به گفته کارمندان فعلی و سابق، از اولین گزارش رویترز درباره اشتغال کودکان کار در زنجیرۀ تأمین قطعات هیوندای، کارگران خارجی را از حداقل پنج کارخانه اخراج کرده‌اند، بالاخص آنهایی که برای کار قانونی در کارخانه‌ها خیلی جوان به نظر می‌رسند. به‌گفته مقامات قضایی این اخراج‌ها روند تحقیقات را دشوارتر کرده است.
هیوندای کارخانۀ عظیم مونتاژ خودرو مونتگمِری در مرکز آلاباما را در دسامبر 2005 افتتاح کرد. کارخانه کیا در 100 مایلی شرق جورجیا نیز پنج سال بعد افتتاح شد. در حمایت از این دو برند، چندین تأمین‌کنندۀ قطعات هیوندای از کره در این منطقه راه‌اندازی شدند و کارخانه‌هایی ساختند که اقتصاد محلی را احیا کرد. به گفته گروه تجاری مشارکت توسعه اقتصادی آلاباما، هیوندای و کیا اکنون ده‌ها تأمین‌کننده قطعات در آلاباما دارند. مقامات اولین بار در اوایل سال 2021 به کار کودکان در کارخانه‌های تأمین‌کنندۀ قطعات خودرو پی بردند. کارکنان یکی از مدارس در باتلرِ آلاباما به مقامات ایالتی خبر داده بود که ظاهراً برخی از کودکان ــ از جمله حداقل یک دختر مهاجر حدوداً 12 ساله ــ در کارخانه هواشین کار می‌کنند. این شرکت که قطعات فلزی بدنه خودرو را در کارخانه‌ای به اندازه چهار زمین فوتبال آمریکایی می‌سازد، اکنون بزرگترین کارفرما در شهری است که زمانی بیشتر به‌خاطر کشت پنبه معروف بود. بعد از این بود که به رویترز خبر رسید تحقیقات در کارخانه هواشین آغاز شده است.
حتی در زمانی که مقامات مشغول تحقیق بودند، یک مهاجر 14 ساله در بخش تولیدی کارخانه هواشین استخدام شد. پدر این دختر گفته بود که او و دخترش چهار سال قبل، پس از یک سفر طولانی از گواتمالا، به آلاباما رسیدند. دختر نوجوان جوان‌تر از سن‌اش به‌نظر می‌رسید. اوایل امسال، پدر در یک مرغداری مشغول به کار بود. او گفت از درآمد ناچیز خانواده ناراحت بود. دخترش که به مدرسه نمی‌رفت، از پدرش پرسیده بود که آیا او هم می‌تواند کار کند. پدر با درخواست دخترش موافقت کرده بود. او گفت: «کاش گفته بودم نه.» پدر در آوریل 2022 به یک استخدام‌کنندۀ اسپانیایی‌زبان رو می‌اندازند که همیشه به‌دنبال کارگر است. پدر گفت که استخدام‌کننده برای شرکتی به‌نام « JSS» کار می‌کرد. این شرکت در آن منطقه به‌عنوان مؤسسه کاریابی تأمین‌کنندگان هیوندای شناخته می‌شود.
اکنون بازرسان ایالتی و فدرال در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است کودکانی که در کارخانه‌های تأمین‌کنند قطعات هیوندای کار می‌کردند از طریق شبکه‌های قاچاق انسان به آلاباما رسیده و سر از این کارخانه‌ها در آورده باشند. در یادداشت‌هایی که رویترز از پرونده‌های پناهجویان به دست آورده آمده است: «خردسالان بخشی از پرونده قاچاق کودکان کار هستند». در این یادداشت‌ها آمده است: «برخی از کودکان بر اساس اظهارات مقامات شرکت ترسیده بودند که از آمریکا اخراج شوند
میکا روزنبرگ/خبرنگار تحقیقی رویترز
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6729