printlogo


طلا همیشه هدفی متفاوت از بیت‌کوین داشته است؛
آیا بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای طلا باشد؟
آیا بیت‌کوین می‌تواند جایگزینی برای طلا باشد؟
کد خبر: 6734
این واقعیت که امروزه بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند بیت‌کوین را به جای طلا بخرند، باعث شده است بسیاری تصور کنند که اکنون بیت‌کوین به آرامی جایگزین تجارت طلا در سراسر جهان می‌شود...
با این حال، طلا همیشه هدفی متفاوت از بیت‌کوین داشته است که با وجود افزایش علاقه به بیت‌کوین، تقاضای طلا را دائماً غیرقابل جایگزین نگه می‌دارد. بیت‌کوین و طلا مدت‌هاست که به‌عنوان ذخیره‌های بالقوه ارزش مقایسه می‌شوند و هر دو دارایی اغلب به عنوان سرمایه‌گذاری امن در مواقع عدم اطمینان اقتصادی دیده می‌شوند.
اخیرا، گلدمن ساکس با بیان اینکه معتقد است بیت‌کوین به طور فزاینده‌ای با طلا به عنوان ذخیره ارزش رقابت خواهد کرد، خبرساز شد. در حالی که طلا برای قرن‌ها دارایی سنتی امن بوده است، بیت‌کوین به عنوان یک جایگزین مناسب در سال‌های اخیر ظاهر شده است.
از دیدگاه اقتصاد کلان، تحولاتی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر نرخ بهره فعلی و آتی تأثیر می‌گذارند باید بر قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نیز اثرگذار باشند. با این حال، آخرین گزارش فدرال رزرو نیویورک نشان می‌دهد که بیت‌کوین برخلاف دیگر دارایی‌ها، به‌شکل شگفت‌انگیزی نسبت به اخبار اقتصاد کلان واکنش نشان نمی‌دهد.
به گزارش کریپتواسلیت، فدرال رزرو نیویورک در ۹ فوریه (۲۰ بهمن)، در جدیدترین گزارش خود با نام «قطع ارتباط بیت‌کوین و اقتصاد کلان» می‌گوید که بیت‌کوین در مقایسه با فلزات گرانبها مانند طلا، بیشتر ویژگی‌های یک دارایی ذخیره ارزش را دارد، اما به‌دلیل نوسانات قیمت هرگز نمی‌تواند جایگزین دلار آمریکا شود.
محققان این گزارش با استفاده از روش‌های تحقیق کمی که با نام «تحلیل مؤلفه‌های اصلی» شناخته می‌شود، قیمت بیت‌کوین را در کنار تغییرات روزانه نرخ تسویه آتی در بازار پول در بازه‌های زمانی ۳۰ دقیقه‌ای و یک ساعته پیش و پس از اعلامیه‌های برنامه‌ریزی‌شده کمیته بازار آزاد فدرال بررسی کردند. این گزارش که به بررسی اثرات اخبار پولی و کلان اقتصادی بر قیمت بیت‌کوین می‌پردازد، اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در سال ۲۰۲۱ را تأیید می‌کند که گفته بود: قیمت ارزهای دیجیتال به‌شدت نوسان‌دار است و این دارایی‌ها بیشتر مناسب سفته‌بازی هستند. بنابراین، به‌طور خاص نمی‌توان از آنها به‌عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کرد. بیت‌کوین نیز یک دارایی برای سفته‌بازی است و اساساً جایگزینی برای طلاست تا دلار.
گزارش جدید فدرال رزرو نیویورک بر پایه تحلیل پاول استوار است که استدلال می‌کند، قیمت بیت‌کوین هم‌بستگی با انتشار اخبار اقتصاد کلان ندارد. مهمترین نتیجه این است که بیت‌کوین به جز نرخ تورم، مستقل از همه اخبار اقتصاد کلانی عمل می‌کند که ما بررسی کردیم. این رفتار در تضاد کامل با سایر دارایی‌هایی مانند طلا، نقره، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ و نرخ‌های مبادله دوجانبه مختلف است که ما برای مقایسه استفاده کردیم. به جز بیت‌کوین، تمام دارایی‌های سنتی با ضریب هم‌بستگی بزرگ و قابل‌توجه اقتصادی به اخبار اقتصاد کلان واکنش نشان می‌دهند.
این گزارش، این باور دیرینه در برخی از حلقه‌های سازمان‌های نظارتی را تکرار کرد که بیت‌کوین یک دارایی سفته‌بازانه است و روند قیمت بیت‌کوین تمایل دارد که تنها اخبار مربوط به آینده سیاست‌های پولی مانند اظهارات کمیته بازار آزاد فدرال درمورد نرخ بهره و تورم را دنبال کند. رفتاری که به نظر می‌رسد محققان را متحیر کرده است.
فدرال رزرو نیویورک در گزارش خود، واکنش قیمت بیت‌کوین را در بازه‌های زمانی ۳۰‌ دقیقه‌ای و یک ساعته در زمان انتشار اخبار مهم اقتصاد کلان با ارزهای فیات اصلی مانند ین ژاپن، یورو، دلار آمریکا و پوند انگلیس مقایسه کرده است.
به‌طرز شگفت‌انگیزی، فدرال رزرو دریافت که بیت‌کوین تحت تأثیر اخبار پولی یا کلان اقتصادی قرار نمی‌گیرد. با این حال، این بانک مرکزی پذیرفت برای درک نبود ارتباط میان قیمت بیت‌کوین و عوامل اقتصاد کلان و درک بهتر این نتایج اولیه هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این گزارش در جمع‌بندی خود می‌نویسد: ما متوجه شدیم که بیت‌کوین به اخبار پولی و اقتصاد کلان واکنش نشان نمی‌دهد. به‌ویژه متوجه شدیم اینکه بیت‌کوین به اخبار پولی واکنش نشان نمی‌دهد، به‌سادگی قابل‌فهم نیست؛ زیرا نقش نرخ‌های تنزیل بانکی در قیمت‌گذاری بیت‌کوین باعث ایجاد تردیدهایی شده است.
با این وجود، توجه به این نکته مهم است که طلا و بیت‌کوین اهداف و ویژگی‌های متفاوتی دارند. طلا سابقه‌ای طولانی در ذخیره ارزش دارد و به طور گسترده‌ای به عنوان وسیله مبادله پذیرفته شده است. همچنین یک دارایی فیزیکی است که می‌توان آن را در دست نگه داشت. از سوی دیگر، بیت‌کوین یک دارایی دیجیتال است و ارزش آن از کاربرد آن به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش در بلاکچین ناشی می‌شود. همچنین شایان ذکر است که بازار طلا بسیار بزرگتر از بازار بیت‌کوین است. ارزش بازار طلا بیش از ۱۲ تریلیون دلار است، در حالی که ارزش بازار بیت‌کوین در حال حاضر حدود یک تریلیون دلار است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6734