printlogo


بر زبان آوردن هر کلمه سرنوشت‌ساز است؛
این ۳ جمله را در مصاحبه‌های شغلی نگویید!
این ۳ جمله را در مصاحبه‌های شغلی نگویید!
کد خبر: 6742
در یک مصاحبه شغلی، بر زبان آوردن هر کلمه سرنوشت‌ساز است. اریک یاوربام، مدیرعامل شرکت «اریکو» فعال در زمینه روابط‌عمومی و ارتباطات، به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت، یک پاسخ بد می‌تواند به کل، شانس شما را برای استخدام در یک شرکت از بین ببرد...
یاورباوم در طول بیش از ۴۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان کارشناس روابط عمومی با هزاران متقاضی شغل مصاحبه کرده است. او توضیح می‌دهد که مصاحبه‌کنندگان تمایل دارند در عرض چند دقیقه پس از شروع گفتگو درباره متقاضیان قضاوت‌هایی فوری انجام دهند - و بر زبان آوردن هر جمله‌ای که دال بر «متکبر، بی‌علاقه یا ضعیف» بودن آن‌ها باشد می‌تواند فوراً نخستین برداشت‌ها را به برداشت‌هایی منفی تبدیل کند.
به گفته یاورباوم، اگر می‌خواهید شانس خود را برای دریافت پیشنهاد شغلی افزایش دهید، سه عبارت وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، و به جای آن‌ها چیز دیگری بگویید:
"من در مورد… به شدت احساس می‌کنم... "
یاورباوم توضیح می‌دهد که چرا چنین جمله‌ای بد است. او می‌گوید اظهار نظر قوی در مورد یک موضوع به این معنی است که شما فوراً به‌عنوان فردی «غیرقابل‌انعطاف» یا کسی که کار کردن با او دشوار است، تلقی می‌شوید.
جمله‌ای که باید به جای آن گفت این است: «من همیشه علاقه‌مندم که درباره رویکرد شرکت‌ها با موضوع [درج موضوع] بدانم. این رویکرد اینجا چطور است؟»
به عنوان مثال: اگر می‌خواهید از خانه به صورت پاره‌وقت کار کنید اما مطمئن نیستید که سیاست‌های کارفرما در قبال بازگشت به کار چیست، می‌توانید بگویید: «من همیشه علاقه‌مندم درباره نحوه رویکرد شرکت‌ها به کار ترکیبی و انعطاف‌پذیر بیاموزم. رویکرد اینجا چطور است؟»
یاوربام می‌گوید: این عبارت «به مراتب کمتر تهاجمی» است و نشان می‌دهد که «فردی کنجکاو و با ذهن باز» هستید.
"من همه چیز را در مورد شرکت شما مطالعه کرده‌ام"
چرا این جمله بد است: چون شما را برای شکست آماده می‌کند. اگر مصاحبه‌کننده تصمیم بگیرد از شما در مورد جزئیاتی از آخرین تماس تلفنی درباره درآمد شرکت بپرسد، و شما آن را نشنیده باشید چه؟ همانطور که یاوربام می‌گوید، ادعای خواندن "همه چیز در مورد یک شرکت" یک "اغراق بزرگ" است و می‌تواند باعث شود دارای اعتماد به نفس بیش از حد و غیرصادق به نظر برسید.
اما به جای آن چه باید گفت؟ باید از تحقیقات خود جزئیات خاصی در مورد شرکت بیاورید.
به عنوان مثال: "من آنچه را که مدیر عامل شما در مورد تبلیغات “Super Bowl” در آخرین خبرنامه خود گفت، دیدم و فکر کردم که بینش او واقعا جالب بود."
یاوربام می‌گوید ارائه یک مثال واضح و ملموس از مطالبی که در مورد شرکت خوانده‌اید به مصاحبه‌گر نشان می‌دهد که شما متقاضی‌ای هستید که کاملاً تحقیق کرده‌اید و واقعاً به کاری که سازمان انجام می‌دهد علاقه‌مند هستید.
"من نمی‌دانم"
چرا این جمله بد است: یاوربام می‌گوید گفتن «نمی‌دانم» در پاسخ به پرسشی که با آن مواجه می‌شوید، می‌تواند واکنش تند شما باشد، اما می‌تواند به مصاحبه‌کننده نشان دهد که شما فردی بی‌تجربه هستید یا از آمادگی لازم برخوردار نیستید.
آنچه باید به جای آن گفت،این است: «این یک پرسش واقعاً جالب است. یک دقیقه به من فرصت دهید تا در مورد آن فکر کنم
مکث قبل از پاسخ دادن به یک پرسش دشوار نه تنها زمان بیشتری برای ایجاد یک پاسخ متفکرانه در اختیار شما قرار می‌دهد، بلکه حرکت کوچکی است که می‌تواند شما را از سایر نامزدها متمایز کند.
یاوربام توضیح می‌دهد: «گفتن «نمی‌دانم» در هنگام مواجهه با مشکل، آسان‌تر از تلاش برای ارائه یک راه‌حل است. آرام و مطمئن بودن در پاسخ به مصاحبه‌گر می‌گوید که شما یک بازیکن تیم هستید و با حل مسئله راحت برخورد می‌کنید و این‌ها مهارت‌هایی است که همه در کارکنان خود می‌خواهند.
منبع: سی‌ان‌بی‌سی
نویسنده: مورگان اسمیت
مترجم: شادی آذری حمیدیان 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6742