printlogo


آیین گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در کرمان برگزار شد
دفاع صریح از استقلال وکلا و «نهاد وکالت»
دفاع صریح از استقلال وکلا و «نهاد وکالت»
کد خبر: 6747
آیین گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در کرمان برگزار شد. پاسداشت این نهاد مدنی دیرپا در حالی صورت می‌گیرد که وکلای ایران و کرمان از آزمون سال 1401 که چالش‌های حقوقی و قضایی زیادی در آن رقم خورد، سربلند بیرون آمدند...
آیین گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در کرمان برگزار شد. پاسداشت این نهاد مدنی دیرپا در حالی صورت می‌گیرد که وکلای ایران و کرمان از آزمون سال 1401 که چالش‌های حقوقی و قضایی زیادی در آن رقم خورد، سربلند بیرون آمدند اما همچنان نهادی که آنها را نمایندگی می‌کند، نیازمند همراهی و حمایت برای دفاع مقتدرانه از شان و جایگاه حرفه وکالت است.
محدود کردن نهاد وکالت، ظلم به مردم است

رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران در آیین گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در کرمان اظهار داشت: محدود کردن نهاد وکالت، ظلم به مردم است
دکتر جعفر کوشا بیان کرد: لایحه قانونی استقلال کانون وکلا سال 1331 توسط مرحوم مصدق نوشته شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تحصیل و فعالیت علمی در خارج با هدف خدمت به مردم، خیلی خوب است، افزود: گاهی باید از مخالفان استفاده کرد و نباید درها را بست. کوشا با اشاره به اقدامات افرادی مثل امیرکبیر و دکتر مصدق بیان کرد: کسانی که حرکت های نو می کنند، باید تجلیل شوند. مخالفان ممکن است دلسوز کشور باشند و وجود مخالفان اشکالی ندارد.
رئیس اسکودا در ادامه سخنانش با اشاره به ایجاد نهاد موازی با کانون وکلا گفت: از سال 76 تا سال 99 براساس ظرفیت ها آزمون وکلا را برگزار می کردیم و مشکلی وجود نداشت.
وی با اشاره به اصرار بر کاهش ظرفیت پذیرش وکلا گفت: دادگستری در مقابل قانون طرح تسهیل در ماده پنج که مصوب شد از طریق سنجش سالیانه یک بار آزمون بگیرید، چرا سقف را برداشت؟
کوشا با اشاره به فعالیت مرکز وکلای قوه قضائیه بیان کرد: اقتصاددانان اجازه نمی دهند ما در اقتصاد دخالت کنیم و اجازه نداریم در حقوق خودمان که حوزه تخصصی خودمان است، دخالت کنیم.
رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اظهار کرد: حجم فارغ التصیلان بیکار حقوق را مدیریت نکردند و ما به عنوان نهاد وکالت باید پاسخگوی آنها باشیم. چرا برای حل مشکل قاضی و سردفتر نمی گیرند؟ دیواری کوتاه تر از نهاد وکالت پیدا نکردند؟
 وی تصریح کرد: امروز مردم اگر اعتراض می کنند، دنبال وکیل مستقل می گردند. کوشا افزود: براساس تبصره ماده 48، در مرحله تحقیقات مقدماتی به لحاظ اینکه جرائم علیه امنیت کشور و سازمان یافته فرآیند سختی دارد، باید وکیل مورد تائید رئیس قوه قضائیه باشد اما اصل این است موکل باید وکیل خود را انتخاب کند. وی تصریح کرد: نظر بنده این است هر رایی که در دادگاهی که به موجب وکیلی که براساس تبصره ماده 48 انتخاب شده، صادر شود وجاهت ندارد زیرا در بحث دادگاه یعنی در مرحله رسیدگی نصی نداریم تبصره ماده 48 اعمال کنیم.
رئیس اسکودا با اشاره به برخی مطالب درباره فعالیت نهاد موازی کانون وکلا اظهار کرد: مگر قاضی و وکیل هدف مشترک نداریم و مگر وکیل نمی خواهد از حق دفاع کند؟ بررسی کنید و اگر وکیل تخلف کرد، معرفی کنید.
وی اظهار کرد: ما در نظامی هستیم که وکیل می خواهد با انتخاب موکل، قاضی را در احقاق حق روشن کند. کوشا بیان کرد: آینده وکالت روشن است و همه باید به عقلانیت برگردند. اگر نهاد وکالت را محدود و آراء دادگاه ها را منتشر نکنیم، به مردم ظلم می شود؛ چرا تبعیض قائل می شویم؟
رئیس اسکودا گفت: می گوییم دوستان مرکز وکلای قوه قضائیه به ما ملحق شوند و اگر بخواهیم در تاریخ ماندگار باشیم باید حافظ استقلال نهاد وکالت باشیم.
حق استفاده از وکیل مستقل لازمه دادرسی عادلانه در نظام بین المللی

رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان در آیین گرامیداشت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع تاکید کرد: حق استفاده از وکیل مستقل جزو دادرسی های عادلانه در نظام بین المللی است
دکتر مجید شعبانی در مراسم هفتادمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل در کرمان اظهار کرد: وکالت در کشور ما همگام با قضاوت با ندای عدالت خواهی در مشروطه آغاز شد و در سال 1290 با اولین قانون رسمی کشور یعنی اصول تشکیلات عدلیه در این قاون وکلای عدلیه معرفی و تقسیم بندی شد.
وی افزود: اولین نظام نامه ای که راجع به وکلای رسمی پیرو این قانون تصویب شد در سال 1293 بود و متعاقب آن اولین نهاد وکالت در ایران در سال 1300 تحت عنوان مجمع وکلای رسمی افتتاح شد. شعبانی تصریح کرد: در 20 آبان 1309 کانون وکلای دادگستری رسما تشکیل شد و سال 1331 عملا کانون وکلا از وزارت دادگستری جدا و دارای تشکیلات مستقلی شد و این استقلال ادامه دارد و اکنون کانون ایران عضو اتحادیه بین المللی وکلاست.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: حکمرانی در یک کشور با وضع قوانین آغاز می شود و با حکومت قانون، امور و مسائل مربوط به جامعه و مردم نهادینه می شود. وی اظهار کرد: تفسیر قوانین توسط حقوقدانان صورت می گیرد و در دنیا در کنار اصل تفکیک قوا و قوه قضائیه مستقل به لحاظ اینکه قضاء در درون حاکمیت است و تشکیلاتی به نام دادسرا و دادگاه دارد، برای ایجاد توازن در دادرسی ها به ویژه در دادرسی کیفری و تائید رعایت قوانین از سوی قوه قضائیه که به عنوان دادرسی عادلانه شناخته می شود، حضور یک وکیل مستقل و نهاد مستقل که به صورت خودگردان تمشیت امور را در درست دارد، به رسمیت شناخته شده است.
بنا به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری کرمان،شعبانی تصریح کرد: حق استفاده از وکیل مستقل جزو دادرسی های عادلانه در نظام بین المللی است و حضور وکیل در دادرسی مهر تائیدی بر اتقان آراء و رعایت حقوق بشر در یک کشور است و بسیار نقش مهمی را در کنار قاضی و قوه قضائیه مستقل کانون وکلای مستقل دارد.
وی بیان کرد: کانون های وکلا در 70 سال اخیر چالش های زیادی درباره حفظ این استقلال داشته اما با تمام علم و قدرت این مسیر ادامه خواهد داشت و از جنبه داخلی و بین المللی صاحب یک نهاد قدرتمد مدنی خواهیم بود.





 
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6747