printlogo


3 توصیه خطرناک به استارتاپ ها؛
جذب سرمایه آسان است؟
جذب سرمایه آسان است؟
کد خبر: 6749
انتشار اخبار متعدد درباره جذب سرمایه استارتاپ ها از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، باعث شده مردم نگاه غلطی به فرایند جذب سرمایه پیدا کنند. آن ها فکر می کنند گرفتن پول از سرمایه گذار، مثل مطالبه پول از والدینشان است. درحالیکه تنها 0.05 درصد از استارتاپ ها از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه سرمایه می گیرند...
جذب سرمایه کار آسانی نیست. اما بعضی مدعی اند اگر نکاتی که به شما می گویند را اجرا کنید، می توانید به آسانی از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه پول بگیرید.
 میخاییل بالابانو موسس استارتاپ ویکتوری، تا امروز 2.2 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. او در سایت maddyness در مطلبی در این باره می گوید:«درباره اینکه چطور آسان تر سرمایه جذب کنم، کم نکته نشنیده ام. نکاتی که اگر به آن ها بگوییم بد، راست نگفته ایم». از نظر بالابانو، این نکات برای کسب وکارهای نوپا خطرناک اند.
نخستین توصیه خطرناک؛ از صندوقی که به شما پول نمی دهد، نخواهید شما را به سرمایه گذار دیگری توصیه کند
تصمیم سرمایه گذار به عوامل زیادی بستگی دارد. صنعتی که استارتاپ شما در آن کار می کند، موقعیت جغرافیایی که محصول و خدمات را در آن می فروشید، مرحله ای که در آن قرار گرفته اید، همه این ها در تصمیم سرمایه گذار اثر دارد. اگر یک سرمایه گذار دست رد به سینه شما بزند، این به معنای بی تمایلی دیگران نیست. من در یکی از دوره های جذب سرمایه، 1.2 میلیون دلار پول گرفتم، آن هم از سرمایه گذاری که یکی از صندوق های جسورانه به من معرفی کرده بود. اگر سراغ صندوقی رفتید و او نخواست به شما سرمایه بدهد، شانس معرفی تان به دیگر شرکای سرمایه گذار توسط همان صندوق را از دست ندهید. بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه  به «معرفی شما به دیگران» در ایمیل و تماس های تلفنی با شما اشاره می کنند. حتی اگر خود صندوق ها هم نگویند، شما می توانید در آغاز مذاکرات برای طرح این درخواست مقدمه چینی کنید.
دومین توصیه خطرناک؛ پیش از جلسه با سرمایه گذار، درباره دیگر سرمایه گذاری های آن حسابی اطلاعات بگیرید
به من توصیه می کردند آخرین اخبار مربوط به صندوق سرمایه گذاری که قرار است با آن مذاکره کنم را بخوانم. من ساعت ها وقت برای خواندن درباره آخرین سرمایه گذاری های صندوق، میزان آن، مشخصات دیگر شرکای صندوق و ... صرف کردم. همه این کارها وقت تلف کردن بود. هیچ نیازی به دانستن این نکات ندارید. تنها نکته ای که باید بدانید این است که این صندوق در صنعتی که کار می کنید و در مرحله ای که استارتاپ شما قرار گرفته، سرمایه گذاری می کند یا نه. دیگر نکات را در تماس تلفنی به شما می گویند. به جای هدر دادن وقت در این باره، طرح تجاری، بخش مالی و چشم انداز شرکت را تقویت کنید.
سومین توصیه خطرناک؛ به جای ملاقات با سرمایه گذاران، با مشاوران ارتباط بگیرید
این مزخرف ترین توصیه ای است که شنیدم. هیچ فرقی بین سرمایه گذار و مشاور  نیست. ممکن است به هر کدام از آن ها معرفی شوید و با هر کدام ارتباطاتی برقرار کنید. مهم این است که شانس خود را امتحان کنید. در هیچ کدام از دوره های جذب سرمایه با مشاورها حرف نزدم. اما اینکه لازم است با آن ها حرف بزنید یا نه، بستگی به فرایندی دارد که توسط صندوق های سرمایه گذاری جسورانه برای ملاقات و مذاکره با شما طراحی شده است. بسیاری از مشاوران سرشناس برای صندوق های سرمایه گذاری جسورانه کار می کنند، اما من تعداد زیادی را هم می شناسم که در سرمایه گذاری های کوچک مشغول اند.
در پایان
جذب سرمایه نه سخت است، و نه آسان. این یک کار چالش برانگیز است و ناامیدی در آن جایی ندارد. باید برای صحبت با سرمایه گذاران جسارت به خرج بدهید.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6749