printlogo


کف و سقف فروش تارا و شاهین در سال 1401
کورس نافرجام 2 خودروی لاکچری ایرانی
کورس نافرجام 2 خودروی لاکچری ایرانی
کد خبر: 6768
در شرایطی که مدیران خودروساز آبی و نارنجی جاده مخصوص امید زیادی به فروش دو محصول لاکچری خود یعنی تارا و شاهین در سال جاری بسته بودند اما شاهد بودیم که کورس این دو خودرو در جاده مخصوص نافرجام ماند...
بررسی وضعیت فروش تارا و شاهین گویای این نکته است که این خودروها نتوانستند هدف‌گذاری‌های انجام شده برای فروش در سال جاری را برآورده کنند.
بررسی آمار فروش دو خودروساز بزرگ
آمارهای فروش دو خودروساز بزرگ کشور که در سایت کدال سازمان  بورس  منتشر شده نشان می‌دهد دو محصول لاکچری ایران  خودرو  و سایپا یعنی تارا و شاهین نتوانستند به اهدافی که برای فروش آنها در سال 1401 در نظر گرفته شده بود، جامه عمل بپوشانند.
ایران‌خودرویی‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند تا در سال جاری در مجموع 75 هزار دستگاه انواع تارا را در خطوط تولید تکمیل و روانه بازار کنند، اما بررسی آمارهای فروش این خودروساز نشان می‌دهد آنها حدود 22 هزار دستگاه از این محصول سواری خود را در بازه زمانی یاد شده برای مشتریان فاکتور کرده‌اند. بنابراین ایران‌خودرویی‌ها تنها موفق شدند به 30 درصد برنامه‌ریزی انجام شده برای فروش تارا پایبند باقی بمانند.
ایران خودرو عقب ماندگی را جبران می کند؟
درست است که هنوز یک ماه تا پایان سال باقی مانده اما بعید  است ایران‌خودرو طی بازه یاد شده عقب‌ماندگی 53 هزار دستگاهی خود در تولید و عرضه انواع تارا را جبران کنند.
ناکامی سایپا در فروش شاهین
دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا نیز در فروش شاهین با عقب‌ماندگی روبرو است. این خودروساز نیز در سال 1401 پیش‌بینی کرده بود تا 60 هزار دستگاه شاهین را تولید و برای مشتریان خود شماره‌گذاری کند اما بررسی آمار فروش نارنجی‌های جاده مخصوص نشان می‌دهد این خودروساز تا پایان دومین ماه از زمستان امسال تنها حدود 30 هزار و 400 دستگاه شاهین را به بازار عرضه کرده است.
بنابراین با توجه به هدف‌گذاری 60 هزار دستگاهی برای فروش این خودرو، سایپایی‌ها به میزان حدود 49 درصد از هدف‌گذاری انجام شده توسط مدیران ارشد خود برای فروش شاهین جا مانده‌اند.
کف و سقف فروش تارا و شاهین در 1401
اما بررسی ریز آمار فروش یازده ماه این دو خودروی لاکچری ایران  خودرو  و سایپا نشان می دهد کف و سقف فروش تارا به ترتیب مربوط به ماههای خرداد و دی ماه بوده است. ایران خودرویی ها در خردادماه امسال تنها حدود 400 دستگاه تارا را برای متقاضیان این  خودرو  فاکتور کردند. بنابراین در یازده ماهه امسال فروش 400 دستگاهی کف آمار فروش این  خودرو  پساتحریمی را تشکیل می دهد. اما سقف فروش ایجاد شده در دی ماه 1401 روی تیراژی در چهار هزار و 280 دستگاه قرار گرفته است. ان تیراژ فروش بیشتر عدد عرضه تارا را تا پایان بهمن ماه سال جاری نشان می دهد.
اما به سراغ شاهین برویم. این خودروی گران‌قیمت سایپایی‌ها کمترین فروش را در فروردین ماه 1401 در کارنامه خود ثبت کرد. نارنجی های جاده مخصوص در اولین ماه از فصل بهار امسال حول و حوش هزار و 360 دستگاه شاهین را روانه بازار کردند. اما سقف فروش شاهین در دی ماه ایجاد شد.
خودروسازی سایپا در بازه یک ماهه دی توانستند نزدیک به چهار هزار و 190 دستگاه شاهین را به متقاضیان این خودرو عرضه کنند.
امید خودروسازان آبی و نارنجی ناکام ماند
به گزارش اقتصادنیوز،بررسی ها نشان می دهد در شرایطی که مدیران خودروساز آبی و نارنجی جاده مخصوص امید زیادی به فروش دو محصول لاکچری خود در سال جاری بسته بودند اما شاهد بودیم که کورس این دو  خودرو  در جاده مخصوص نافرجام ماند و هیچ کدام از محصولات تارا و شاهین نتوانستند به برنامه ریزی انجام شده برای فروش در سال جاری متعهد بمانند
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6768