printlogo


اتاق فکر بخش خصوصی و دانشگاه کرمان برای حل یک چالش؛
تمرکز بر گره گشایی از «سرمازدگی پسته»
تمرکز بر گره گشایی از «سرمازدگی پسته»
کد خبر: 6771
راهکارهای مقابله با سرمازدگی پسته در نشستی با حضور رئیس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق کرمان و رئیس و جمعی از اساتید دانشگاه شهید باهنر کرمان بررسی و در پایان از نمونه بخاری باغی و محلول تولیدی تیم تحقیقاتی دانشگاه شهید باهنر کرمان برای جلوگیری از خسارت وارده ناشی از سرمازدگی احتمالی آینده رونمایی شد...
سیدمهدی طبیب زاده در این نشست گفت: همکاری اتاق با دانشگاه شهید باهنر محدود به موضوع پسته نمی شود و تفاهم نامه گسترده‌ای در ابعاد مختلف به امضا رسیده و در کارگروه متشکل از بخش خصوصی، دانشگاه و دولت، برنامه ها بررسی و کارشناسی می شود. وی اظهار کرد: مرکز نوآوری در دانشکده فنی کرمان با همکاری اتاق کرمان و دانشگاه شهید باهنر کرمان بزودی تاسیس می شود که نتایج و تاثیرات خوبی را در پی خواهد داشت. وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثر در این زمینه راه اندازی سامانه فرصت بود که امکان برقراری ارتباط صنعت با دانشگاه را فراهم می کند که یکی از طرح های برتر در بین 91 طرح وزارت علوم است. طبیب زاده خاطرنشان کرد: طرح سامانه فرصت در دانشگاه رازی کرمانشاه برتر شده و در حال ارائه طرح به کنگره اتاق های بازرگانی دنیا هستیم.
رئیس اتاق کرمان گفت: همکاری دانشگاه با بخش خصوصی منجر به خلق امکاناتی شده که در آینده ای نزدیک منجر به بهبود فضای کسب و کار خواهد شد. وی اظهار کرد: در ابتدای سال پس از وقوع سرمازدگی و بررسی های میدانی،16 فروردین ماه جاری نشستی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار و تصمیماتی اتخاذ شد. طبیب زاده، ادامه داد: اتاق از همه تریبون ها برای بیان عمق خسارت سنگین وارد شده به کشاورزان به ویژه پسته کاران استفاده کرده و صدای آنها را به همه مسئولان کشور، نمایندگان مجلس، صندوق ضمانت خسارت، شورای گفت و گو و دستگاه قضایی رسانده اما در بخش اجرا تاکنون نتیجه مطلوبی نداشته است. رئیس اتاق کرمان بیان کرد: خسارت وارد شده به پسته از 14 هزار تا 20 هزار میلیارد تومان برآورد شد که همچنان بی پناه باقی مانده و محصول امسال نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام فعالیت های تحقیقاتی در زمینه پیشگیری از سرمازدگی پسته با دانشگاه شهید باهنر اقداماتی آغاز و تیم کارشناسی و تحقیقاتی قوی در دانشگاه تشکیل شد که با توجه به همکاری های گذشته اتاق با دانشگاه این اطمینان وجود دارد که نه تنها مشکل سرمازدگی در مسیر خود قرار گرفته بلکه تحقیقات دیگری را نیز می توان انجام داد. طبیب زاده، تصریح کرد: سرمازدگی اتفاق افتاده باعث شده شرکت های دانش بنیان در زمینه مقابله با سرمازدگی وارد کار شوند که اقدامات آنها مایه امیدواری است و اثراتی در پی خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان، در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان با اشاره به اینکه سرمازدگی باغات پسته در سال جاری به ویژه 8، 9 و10 فروردین ماه خسارت های سنگینی به باغات استان وارد کرد، گفت: در بازدیدهای میدانی و برآوردهای انجام شده، بیش از 80 درصد محصول حدود 15 هزار میلیارد تومان خسارت دیدند. سیدمحمدرضا ترابی موسوی افزود: برای جبران خسارت ها و جلوگیری از سرمازدگی های احتمالی در آینده موارد را پیگیری و سعی بر ارائه راهکارهای علمی در این زمینه شد. وی ادامه داد: اتاق کرمان با دانشگاه شهید باهنر کرمان نشست هایی برگزار وهمکاری هایی آغاز کرد که در همکاری های میدانی با اساتید دانشگاه نتایج خوبی برای جلوگیری از سرمازدگی پسته حاصل شد. ترابی موسوی، اظهار کرد: برای افزایش دما و گرم نگه داشتن باغ کندل هایی (بخاری های باغی) به روز تهیه و همچنین محلولی برای محلول پاشی بر روی درختان در زمان سرما تولید شده که قابلیت نگهداری از درخت را تا دمای منفی چهار تا منفی شش درجه دارد. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان اظهار کرد: این اقدام بسیار ارزشمند است و قرار است بزودی در سطحی از باغات استان اجرایی شود و امیدواریم در سال های بعد شاهد پیشرفت بیشتر در این زمینه باشیم.
استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: دانشگاه به دلیل تعهدات خود به استان در زمینه کمک به حل مسئله سرمازدگی پسته، از 80 روز گذشته، ورود کرده و تیم کارشناسی متشکل از اساتید حوزه های فنی و مهندسی، علوم پایه و کشاورزی با توان علمی و تحقیقاتی لازم تشکیل و کار آغاز شد. حسین نظام آبادی پور بیان کرد: تیم 12 نفره تشکیل و در بخش های مختلف سرمازدگی از ریشه، ساقه، برگ و گل فعالیت هایی انجام و در این نشست نهایی و رونمایی شد. وی با اشاره به اینکه بر روی طرح های دیگر نیز اقداماتی تحقیقاتی در حال انجام است، اظهار کرد: تامین هزینه های مالی با پژوهشکده تولیدات گیاهی دانشگاه شهید باهنر بود اما همیشه از ظرفیت های اتاق و سایر سازمان ها استفاده شده است.

گفتنی است در پایان این نشست از نمونه بخاری های باغی و محلول تولید شده برای جلوگیری از خسارت ناشی از سرمازدگی پسته رونمایی و قرار است با همکاری کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان در بخشی از باغات استان اجرایی شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6771