printlogo


بازخوانی تاریخچه اتاق کرمان؛
«مجلس تجارت کرمان» در گذر زمان
«مجلس تجارت کرمان» در گذر زمان
کد خبر: 6780
اتاق بازرگانی کرمان در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی با عنوان «مجلس تجارت کرمان» تاسیس و اولین هیات رییسه اتاق متشکل از آقایان سیدیحیی معین زاده، حاج آقای محسن یزدی، حاج علی اصغر یزدی، آخوند ملایوسف، حاج معین‌التجار، معاون تجار و سید هاشم معین‌زاده بود...
این نهاد تا سال ۱۳۴۷ تحت نظارت روسای اداره اقتصاد آن دوران اداره شد و پس از آن تا کنون مدیریت اتاق از طریق برگزاری انتخابات بین اعضای آن و در نهایت تعیین هیات رییسه و رییس مشخص می‌شود. در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی انتخابات این نهاد برگزار شد و محمدحسین اژدری به عنوان رییس، علی ارجمند و علی اصغر صداقت به عنوان نواب رییس، عباس اژدری به عنوان خزانه دار و جواد ابراهیمی به عنوان منشی هیات رییسه انتخاب شدند.
تصویب نام اتاق بازرگانی، صنایع و معادن
در سال ۱۳۵۰ پس از اصلاحاتی که در قانون تشکیل این نهاد به عمل آمد، انتخابات برگزار و محمدحسین اژدری، محمدعلی یاسایی، علی ارجمند، عباس اژدری، دکتر محمد ناصر، جواد ابراهیمی، علی اکبر توکلی، احمد ارجمند، حسین هنری و محمدعلی رشید فرخی به عنوان اعضای آن معرفی شدند که این هیات محمدحسین اژدری را به عنوان رییس انتخاب کرد. در همین سال، این مجموعه با عنوان "اتاق بازرگانی، صنایع و معادن" نامگذاری شد. در بهمن ماه سال ۱۳۵۳ نیز انتخابات برگزار و علی ارجمند به عنوان رییس این دوره فعالیت اتاق کرمان انتخاب شد.
پس از انقلاب اسلامی و با دگرگونی هایی که در سطوح گوناگون رقم خورد، اتاق های بازرگانی برای مدتی دوران فترت را سپری کردند و عملکرد آن شکل دیگری به خود گرفت. نخستین تغییر در امر انتخابات بود که از حالت قبلی بیرون آمد و تقریبا می‌توان گفت که حالت انتصابی به خود گرفت. به همین دلیل در سال ۱۳۵۸ دکتر حمید بهرامی استاندار وقت، راسا به گزینش افرادی برای اتاق پرداخت و حاج اکبر نظریان، حاج احمد کامیابی و حاج علی علی احمدی را به عنوان هیات رییسه موقت برگزید که این سه نفر از بین خود حاج احمد کامیابی را به عنوان رییس انتخاب کردند.
حاج احمد کامیابی رییس اتاق در اولین انتخابات بعد از انقلاب اسلامی
اما این وضعیت چندان طول نکشید تا اینکه دوباره به شکل قبلی خود برگشت به طوری که در سال ۱۳۶۳ پس از بازنگری در قانون تشکیل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، انتخابات برگزار و حاج احمد کامیابی به عنوان رییس اولین دوره فعالیت اتاق کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتخاب شد. در سال ۱۳۷۰ با برگزاری دومین انتخابات پس از پیروزی انقلاب، باز هم احمد کامیابی به عنوان رییس دومین دوره انتخاب شد. همچنین انتخابات دوره سوم فعالیت اتاق کرمان در اسفندماه سال ۱۳۷۳ برگزار و حاج اکبر نظریان به عنوان رییس انتخاب شد. وی همچنین در سال ۱۳۷۷ نیز بار دیگر به عنوان رییس این نهاد در چهارمین دوره فعالیتش برگزیده شد.
رقم خوردن تحولات بنیادین در آغاز پنجمین دور فعالیت
اما در سال ۱۳۸۲ جریانی تازه در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان آغاز شد. محسن جلال پور به عنوان رییس اتاق در پنجمین دوره فعالیت هیات نمایندگان انتخاب شد. در این دوره تحول بنیادی از نظر سامانه‌های اداری، ساختمانی و نیروی انسانی در اتاق کرمان صورت گرفت. شکل گیری واحدهای جدید فناوری اطلاعات، روابط عمومی و تشریفات، امور بین الملل و آموزش در کنار به خدمت گرفتن پرسنل جوان و کارآزموده و تغییر در وضعیت ساختمان اداری از جمله تغییرات اتاق کرمان در آن سال بود. در دوره پنجم، تغییر ۷۵ درصدی در ترکیب هیات نمایندگان ۱۵ نفره به عنوان بالاترین رکن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن حاصل شد. محسن جلال پور در انتخابات دوره ششم اتاق کرمان نیز که در سال ۱۳۸۶ برگزار و برای دومین بار به عنوان رییس پارلمان بخش خصوصی استان انتخاب شد. در اواخر همین دوره بود که واژه "کشاورزی" به عنوان اتاق اضافه شد و نام این نهاد به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تغییر یافت.
تصاحب کرسی در پایتخت توسط رییس اتاق کرمان
جلال پور، پس از گذشت دو دوره (هشت سال) حضور در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان کرمان و بر عهده گرفتن مسوولیت ریاست این مجموعه، دگر بار در سال ۱۳۹۰ با جلب اعتماد و اکثریت آرا، در انتخابات دوره هفتم نیز برای سومین دوره پیاپی به عنوان رییس اتاق کرمان انتخاب شد. اما مهمترین اتفاق این دوره که برای همیشه تاریخ به عنوان برگ زرینی در اقتصاد استان ثبت خواهد شد، تصاحب کرسی در اتاق ایران برای اولین بار در تاریخ کرمان بود. محسن جلال‌پور به عنوان نایب رییس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران انتخاب شد تا نام اقتصاد و تجارت کرمان و کرمانی را بلندآوزه سازد. حالا اتاق کرمان در کشور جایگاه دیگری داشت و فعالیت‌هایش بیش از گذشته رصد می‌شد. عملکرد اتاق بازرگانی کرمان در این دوره بیش از هر زمان دیگری به اهتمام همه اعضای هیات نمایندگان، هیات رییسه، معاونان و کارکنان، برای شتاب بخشیدن به روند توسعه استان تنظیم شد تا بتوانند به کرمانی پیشرفته و در خور و شان نام مردمان شایسته این دیار برسند.
تکیه بر بالاترین کرسی پارلمان بخش خصوصی کشور
دوره هشتم فعالیت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، نقطه عطفی در تاریخ اقتصاد استان کرمان بود. پس از اینکه محسن جلال پور در انتخابات دوره هشتم نیز با اکثریت آرا برای چهارمین دوره پیاپی به عنوان رییس اتاق کرمان انتخاب شد، توانست با جلب اعتماد و نظر اعضای اتاق ایران، خود را به صندلی ریاست این نهاد در کشور برساند و به عنوان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزیده شد. این افتخار بی‌نظیر همچون نگینی بر تارک اقتصاد استان خواهد درخشید.در همین دوره و پس از تکیه محسن جلالپور بر کرسی ملک التجاری ایران،سیدمهدی طبیب زاده که نایب رییس اتاق بود به ریاست اتاق کرمان رسید.
دوره دهم و تحرک چندوجهی اتاق
انتخابات دوره نهم با ورود چند عضو جدید به ترکیب هیات نمایندگان اتاق کرمان و تمدید ریاست سیدمهدی طبیب زاده همراه بود که اتاق کرمان به ترکیب کارآمدی دست یافت و توانست با همین ترکیب بخش قابل توجهی از اصلی ترین مسائل و چالش های استان را پیگیری و تصویر روشنی از آنها به سیاست‌گذار ملی و نمایندگان دولت در استان ارایه دهد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6780