printlogo


سود مسدودسازی پول برای بانک‌ها چیست؟
موج پیامکی برای افتتاح حساب وکالتی
موج پیامکی برای افتتاح حساب وکالتی
کد خبر: 6787
این روزها بسیاری از بانک‌ها برای جذب متقاضیان خرید خودرو به منظور افتتاح حساب وکالتی پیامک‌های متعددی به مشتریان خود می‌فرستند. اما علت جذابیت این حساب‌ها برای بانک‌ها چیست؟...
اگر شما هم مشتری یکی از بانک‌های حاضر در شبکه بانکی ایران باشید، حتما در روزهای گذشته پیامکی به منظور تشویق به افتتاح حساب وکالتی در بانک خود دریافت کرده‌اید. چراکه یکی از الزامات خرید خودروهای وارداتی از طریق شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، باز کردن حساب وکالتی در یکی از 22 بانکی است که برای این موضوع مجوز دریافت کرده‌اند و واریز 500 میلیون تومان به این حساب‌هاست.
پس از مطرح شدن موضوع افتتاح حساب وکالتی برای خرید خودروهای وارداتی، بازار افتتاح این حساب‌ها نیز داغ شد. به طوری که بعضی از بانک‌ها، به افرادی که حتی در آن بانک حسابی ندارند هم پیامک داده و از آنها خواسته‌اند که از خدمات افتتاح حساب وکالتی استفاده کنند.
در این شرایط، این سوال مطرح می‌شود که این حساب‌ها چه جذابیت‌ها و مزیت‌هایی برای بانک‌ها دارند که آنها به این اندازه برای این موضوع تبلیغ می‌کنند؟
حساب وکالتی در کدام بانک‌ها ارائه می‌شود؟
با باز کردن حساب وکالتی در این بانک‌ها، متقاضی خرید خودرو به بانک عامل این وکالت را می‌دهد که وجوه واریز شده را مسدود کرده و در صورت نهایی شدن معامله، وجه مورد نظر را به وکالت از خریدار خودرو، پرداخت کند. اگر معامله انجام نشود نیز وجه موجود در حساب وکالتی آزاد شده و سپرده‌گذار می‌تواند پول خود را برداشت کند.
در ابتدا خودروسازها و وزارت صمت با چهار بانک برای افتتاح حساب وکالتی به منظور خرید خودرو به توافق رسیده بودند اما در حال حاضر 22 بانک این قابلیت را دارند. بنابراین در رزوهای اخیر میزان تبلیغات برای افتتاح حساب وکالتی توسط بانک‌های مختلف با افزایش چشمگیری مواجه شده است.
متقاضیان خرید خودرو می‌توانند از طریق بانک‌های ملت، تجارت، رسالت، ملی، صادرات، سپه، اقتصاد نوین، آینده، پست بانک، توسعه تعاون، دی، رفاه کارگران، سینا، صنعت و معدن، اعتباری ملل، پارسیان، شهر، کارآفرین، کشاورزی، مسکن، قرض‌الحسنه مهر ایرانیان و بانک سرمایه برای افتتاح حساب وکالتی اقدام کنند.
مسدودسازی پول برای جلوگیری از تقاضای کاذب
قیمت خودروهایی که در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو و سایپا به برندگان فروخته می‌شد، اختلاف قابل توجهی با قیمت همان خودروها در بازار آزاد داشت. به همین دلیل بسیاری از افرادی که واقعا متقاضی خرید خودرو نبودند، برای کسب سود از این اختلاف قیمت، در قرعه‌کشی شرکت می‌کردند و به این ترتیب، شانس افرادی که واقعا به این خودروها نیاز داشتند، کاهش می‌یافت.
این موضوع باعث شد که سیاست افتتاح حساب وکالتی به منظور خرید خودرو توسط وزارت صمت اتخاذ شود تا متقاضیان مجبور شوند که قبل از خرید خودرو، پول خود را مسدود کنند.
مقایسه آمار شرکت در قرعه‌کشی خرید خودرو، قبل و بعد از اتخاذ این سیاست، نشان می‌دهد که اگرچه مسدودسازی وجوه برای خرید خودرو، تقاضای کاذب را کاهش داده اما اختلاف شدید قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد باعث شده که همچنان برخی افرادی که به خودرو نیاز ندارند، در قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند.
یکی دیگر از اهدافی که از طریق مسدودسازی وجوه برای خرید خودروهای وارداتی دنبال می‌شود، تامین مالی برای واردات خودرو است. در حقیقت پول‌هایی که الان مسدود می‌شوند، قرار است برای واردات خودروهایی استفاده شوند که هنوز وجود ندارند.
مزیت حساب وکالتی برای بانک‌ها
کامران ندری، کارشناس اقتصادی به بررسی مزایای افتتاح حساب‌های وکالتی به منظور خرید خودرو برای بانک‌ها پرداخت.
ندری در این گفتگو اظهار کرد: با واریز وجوه به حساب‌های وکالتی در یک بانک، مبلغ قابل توجهی برای مدتی در بانک مسدود می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث انتقال منابع از یک بانک به بانکی دیگر شود.
وی افزود: به علاوه، ماندگاری منابع برای بانک‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین این موضوع، این انگیزه را به بانک‌ها داده که تلاش کنند که نظر متقاضیان خرید خودرو را جلب کنند.
مشکل نقدینگی بانک‌ها حل می‌شود؟
به گزارش تجارت نیوز، ندری درباره موضوع پرداخت سود به حساب‌های وکالتی به تجارت‌نیوز گفت: اخیرا سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده که بانک‌‌ها باید به سپرده‌هایی که مسدود می‌شوند سود پرداخت کنند اما تا این لحظه سودی پرداخت نشده است. بنابراین هزینه این سپرده‌ها برای بانک‌ها کاهش می‌یابد و این وجوه می‌توانند مشکل نقدینگی بانک‌ها را حل کنند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6787