printlogo


کرمان سالی ۱۷ تن در هکتار خاک از دست می‌دهد؛
فرونشست ۴۰ سانتیمتری استان کرمان در سال
فرونشست ۴۰ سانتیمتری استان کرمان در سال
کد خبر: 6800
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با انتقاد از عدم توجه به فرونشست زمین گفت: طی ۱۵ سال گذشته سالانه ۱۰ تا ۱۵ متر افت ایستابی آب را داشتیم و به ازای هر ۱۰ متر افت آب ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر نشست زمین را داریم...
حسین شجاعی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع طبیعی با اشاره به خسارات سیل اظهار کرد: متاسفانه موضوع فرسایش خاک مغفول مانده و بیشتر توجهات روی کمبود آب است در حالی که کمبود آب با انتقال حوزه به حوزه قابل حل است اما فرسایش خاک تقریبا قابل جبران نیست.
او ادامه داد: سالانه ۱۷ تن در هکتار فرسایش در استان کرمان داریم لذا فرسایش خاک کرمان در کشور بیشتر است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان بیان کرد: از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری که می توان انجام داد تاکنون در ۱.۸ میلیون هکتار اراضی عملیات اجرایی طرح آبخیزداری انجام شده است.
به گفته او، با اجرای طرح های آبخیزداری؛ ۴۶۰ میلیون متر مکعب از سیلاب در سال مدیریت شده و از فرسایش ۱۲.۵ میلیون مترمکعب خاک جلوگیری و ۳۰ تا ۵۰ درصد سیلاب به آبخوان نفوذ داده شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با انتقاد از عدم توجه به فرونشست زمین عنوان کرد: طی ۱۵ سال گذشته سالانه ۱۰ تا ۱۵ متر افت ایستابی آب داشتیم و به ازای هر ۱۰ متر افت آب ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر نشست زمین داریم و این به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی بوده است.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6800