printlogo


آیا بازار ارزهای دیجیتال وارد فصل تازه‌ای می‌شود؟
هراس بازار کریپتو از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی
هراس بازار کریپتو از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی
کد خبر: 6869
خبر بحران مالی بانک سیلیکون ولی (SVB) که شانزدهمین بانک تجاری در ایالات متحده است ترس شدیدی را در بازار رمزارزها ایجاد کرده است...
قیمت بیت کوین روز جمعه سطح حمایت روانی ۲۰٬۰۰۰ دلار را از دست داد. البته مسلط شدن ترس مختص بازار کریپتو نبود. عمده ترس حاکم بر بازارها از خبر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی (SVB) بود که شانزدهمین بانک تجاری در ایالات متحده است .
شرکت مادر بانک سیلیکون ولی (SVB Financial)، اظهار داشت که کل سبد اوراق بهادار خود به ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد را برای تامین بودجه برای پرداخت بدهی‌های خود، با ضرر عمده فروخته است.
در نتیجه این خبر قیمت سهام این شرکت (SIVB) طی معاملات دیروز حدود ۶۰ درصد کاهش یافت. اتفاقی که برای فعالان بازار کریپتو که مرگ اخیر بانک سیلورگیت را به یاد دارند، بسیار آشنا بود. جالب است که SVB Financial در نامه به سهام‌داران خود سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو را عامل اصلی به بن‌بست رسیدن خود عنوان کرده است.
در ادامه این ریزش‌ها SVB یا سیلیکون ولی بنک به دستور مقامات و قانون‌گذاران ایالات‌متحده مجبور به توقف فعالیت‌های خود شد. این بانک،  یک استارتاپ بانکی فعال در زمینه کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال است. گفتنی است که این اتفاق منجر به کاهش قیمت استیبل کوین‌های دیگری مانند DAI نیز شد. در زمان نگارش این مقاله قیمت DAI برابر با ۰.۹۱ دلار است.
خبر ورشکستگی SVB که یکی از بانک‌های بزرگ ایالات متحده است باعث ایجاد ترس در مورد وضعیت سایر بانک‌ها شد به طوریکه در روز گذشته قیمت سهام بنک آو آمریکا (Bank of America) حدود ۶.۲٪، بارکلیز (Barcalys) حدود ۶.۲٪، جی. پی. مورگان (JPM) حدود ۵.۴٪ و ولزفارگو (Wells Fargo) حدود ۶.۱۳٪ کاهش یافت. این موضوع باعث شده است بعضی تحلیل‌گران در مورد تکرار وضعیتی مشابه بحران مالی سال ۲۰۰۸ اظهار نگرانی کنند.
در اثر توقف فعالیت بانک سیلیکون ولی، قیمت ارز USDC استیبل کوینی که قیمتی برابر با یک دلار داشت، به ۰.۸۹ دلار کاهش یافت. این در حالی است که هزینه‌های کارمزد (گس) شبکه اتریوم چند ساعت پس از بسته شدن بانک SVB افزایش یافت.

بحران فعلی اقتصادی بی‌شباهت به بحران اقتصادی ۲۰۰۸ نیست. زمانی که هر خبر بد با خبر بد دیگری دنبال می‌شد و در واقع همین بحران اقتصادی منجر به شکل‌گیری بیت کوین شد. در آن زمان فدرال رزرو وضعیت اقتصادی را نجات داد؛ اما در مورد بازار ارزهای دیجیتال چنین ارگانی برای نجات بازار وجود ندارد. حالا سؤال اینجاست که این وضعیت چگونه پایان خواهد یافت؟
استیبل کوین USDC به نحو واضحی دیگر یک استیبل کوین نیست و از قیمت دائمی یک دلاری خود فاصله گرفته است. این یک اتفاق دلخراش برای محصولی است که خود را به عنوان محلی امن به سرمایه‌گذاران معرفی کرده بود.
شرکت خدمات مالی در ساعات پایانی روز جمعه اعلام کرد که حدود ۳.۳ میلیارد دلار از ذخایر پشتوانه دومین استیبل کوین بزرگ جهان یعنی USDC در SVB قفل‌شده است.
استیبل کوین‌هایی مانند USDC ارزش خود را از ذخایر به‌دست می‌آورند. به این معنی که اگر استیبل کوینی ارزشی معادل ۴۳ میلیارد دلار داشته باشد(مانند USDC در اوایل روز جمعه)، باید همین مقدار پول را به صورت دلار یا اوراق بهاداری به همین ارزش، ذخیره کرده باشد. با توجه به این مسئله ارزش بازار USDC اکنون به کمتر از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است.
در همین بین قیمت تتر در صرافی کراکن به ۱.۰۶ دلار افزایش یافت؛ قیمت که هرگز نباید به آن می‌رسید. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران با فروش USDC و تبدیل آن به تتر منجر به چنین اتفاقی شده‌اند.
هزینه‌های گس یا کارمزد انتقال یک تراکنش زنجیره‌ای در اتریوم نیز افزایش چشمگیری داشت. به‌نحوی‌که این کارمزد به ۲۳۱ gwei رسید. این در حالی است که هزینه گس اتریوم در اوایل روز جمعه در محدوده ۲۰ تا ۴۰ gwei نوسان داشت.
ارزهای دیجیتال از دل یک بحران مالی در سال ۲۰۰۸ متولد شدند. ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین، در پاسخ به قدرت‌های مرکزی که مشکلات اقتصادی را با چاپ و تزریق پول به بازار و افزایش تورم، حل می‌کردند، وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد. دنیای کرپیتو برای حل چنین مشکلاتی فاقد یک قدرت مرکزی است؛ اما در این بین چه کسی می‌تواند وارد عمل شود؟
گفته می‌شود که ایلان ماسک نسبت به خرید SVB و تبدیل آن به یک بانک دیجیتال ابراز آمادگی کرده است؛ اما باید دید که این تصمیم چقدر جدی است و آیا می‌تواند بازار ارزهای دیجیتال را وارد فصل تازه‌ای کند؟ بازار ارزهای دیجیتال این بار چگونه و به کمک چه کسی خود را از این فصل تاریک بیرون خواهد کشید؟ تنها زمان پاسخ این سؤالات را در دست دارد.
چرایی دیپگ شدن USDC
تعطیلی بانک سیلیکون ولی مهمی برای بازار کریپتو داشت. یکی از موارد مهم آن دیپگ شدن استیبل کوین شرکت سیرکل (USDC) بود. خبرها حکایت از آن دارند که ۳.۳ میلیارد دلار از ذخایر استیبل کوین USDC شرکت سیرکل نزد بانک سیلیکون ولی نگه‌داری می‌شود. این موضوع باعث ایجاد پنیک در مورد USDC شده است به نحوی که برابری آن با تتر در صرافی کراکن برای ساعاتی تا ۰.۸۹ دلار کاهش یافت. در حال حاضر قیمت USDC در صرافی جمنای حدود ۰.۹۴ سنت است و معاملات آن در صرافی بایننس موقتا بسته شده است.
هرچند که مدیر عامل استیبل کوین فوق اعلام کرده است که تنها ۰.۲۵ درصد دارایی‌هایش در این بانک بوده و سایر دارایی‌ها به شکل‌های مختلف و در ۶ بانک دیگر نگه‌داری می‌شود، اما این اظهارات جلوی ترس موجود در بازار را تا کنون نگرفته است.
از دست رفتن برابری استیبل کوین DAI و دلار
همزمان با اعلام خبر ورشکستگی سیلیکون ولی، استیبل کوین DAI نیز دی‌پگ شد. این استیبل کوین توسط پروتکل دیفای MakerDAO مدیریت می‌شود. پشتوانه DAI سبد متنوعی از دارایی‌ها و رمزارزها است اما بخش قابل توجهی از آن به شکل USDC بود. قیمت این استیبل کوین در دقایقی تا نزدیک ۸۵ سنت سقوط کرد. در حال حاضر این استیبل کوین در حوالی ۹۳ سنت معامله می‌شود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6869