printlogo


مدیر پایگاه جهانی کویر لوت مطرح کرد؛
پای توسعه در کویر لوت همچنان می‌لنگد
پای توسعه در کویر لوت همچنان می‌لنگد
کد خبر: 6879
مدیر پایگاه جهانی کویر لوت معتقد است که گردشگری استان کرمان طی سال‌های اخیر رشد یافته اما تنها در افزایش اقامتگاه‌ها و توسعه زیرساخت‌های آن همگام و همراه با گردشگری نبوده و لذا توسعه متوازن را در این بخش شاهد نبوده‌ایم...
بخش قابل توجهی از کویر ثبت جهانی لوت در استان کرمان قرار دارد که زیبایی های این کویر در منطقه شهداد و کلوت های این منطقه جلوه های خاص طبیعی و تاریخی و نیز رونق گردشگری را دوچندان کرده است.
گرم ترین نقطه جهان در شهداد درحالی به ثبت رسیده که قدیمی ترین درفش جهان نیز در همین نقطه به دست آمده است و طی سال های اخیر سبب معرفی و رود گردشگران داخلی و خارجی بیشتر به آنجا شده است اما توسعه نیافتگی راه، مخابرات و سایر زیرساخت ها سبب شده آنچنان که باید گام های توسعه در این مناطق گردشگری ثبت جهانی متوازن و هماهنگ با هم برداشته نشود و لذا یک جای کار در پای توسعه، اینجا می لنگد.
مدیر پایگاه جهانی کویر لوت با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری این کویر گفت: متاسفانه توسعه گردشگری استان کرمان بویژه در حوزه لوت، نامتوازن بوده است.
معین افضلی افزود: توسعه گردشگری مختص افزایش تعداد اقامتگاه ها، راهنمایان و تاسیسات گردشگری نیست بلکه باید زیرساخت های حیاتی و موردنیاز نیز به عنوان بدیهی ترین الزامات به عنوان نیازهای اصلی این حوزه تامین شود.
وی با بیان اینکه گردشگری استان کرمان طی این سال ها رشد یافته اما در حوزه زیرساخت‌ها عقب مانده ایم اظهار داشت: عمق این کمبود زیرساختی استان کرمان در حوزه مخابرات، راه دسترسی و حتی فرهنگ سازی مشاهده می شود که رفع این کمبودها می تواند همه دستگاه ها را دخیل کند.
مدیر پایگاه جهانی کویر لوت گفت: در این زمینه می طلبد مدیریت ارشد استان کرمان با هدف رشد گردشگری دیار کریمان روی این موضوع متمرکز شود و تصمیم گیری کند.
به گزارش ایرنا، افضلی در ادامه به مردم و مسافران نوروزی که به کویر لوت سفر می کنند نیز توصیه کرد که با توجه به کمبود امکانات، بیشتر مراقب باشند و زباله های خود را نیز به شهر برگردانند و از کویر حفاظت کنند.
بیابان لوت بین سه استان کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارد و ۷۰ درصد آن در کرمان واقع‌ شده که ۹۵ درصد از آثار طبیعی شناخته‌ شده این پهنه گسترده نیز که منحصربه‌فرد و بی‌همتاست در کرمان جای گرفته ‌است.
بخشی از بیابان لوت در سال ۹۵ به عنوان نخستین جاذبه طبیعی ایران به ثبت جهانی رسیده که قسمت عمده آن در استان کرمان قرار دارد و بخش شهداد یکی از دروازه های ورود به آن به شمار می رود.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6879