باوجود چالشهای گسترده بر سر راه صنعت گردشگری، سال ۲۰۲۳ با در پیش گرفتن سه روند، مسیر بهبودی این بخش را هموار کرده و به سطح پیش از کرونا نزدیکتر خواهد شد که در این راستا، «بازگشت چین»، «افزودن ارزشهایی بر سفر» و «کربن صفر» برترین روندها در این بهبودی و بازگشت خواهند بود...
سفرها با نرخ رشد به سرعت در حال حرکت هستند، زیرا پس از همهگیری کرونا، صنعت گردشگری با بهبود خود، در حال پیشروی است، اما با وجود این، اکنون با چالشهای بزرگ ناشی از بحران هزینههای زندگی مواجه است. برای گذر از آخرین توفان، مقاصد ساحلی بهعنوان برندهای مسافرتی از محصولات و خدمات گردشگری مبتنی بر ارزش بهره میبرند و بیشتر مصرفکنندگانی که به دنبال تجربههای سفر تحولآفرین هستند، جذب آن میشوند. در عین حال، گردشگری به عنوان یک بخش مهم با بحران وجودی در قلب خود مواجه است. به شدت کربن تولید کرده و وابسته به مقاصد شکننده است، بنابراین نیاز به تلاش جمعی رو به رشدی برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیطزیست و ایجاد تفکر مشترک میان جوامع محلی دارد. از این رو، شرکت بینالمللی یورومانیتور (Euromonitor International) سه روند تاثیرگذار در بهبود و بازگشت گردشگری در سال ۲۰۲۳ را مورد بررسی قرار داده است.
چین؛ کاتالیزور بهبود کامل در گردشگری
پس از سه سال طولانی، بالاخره سفر و گردشگری در موقعیتی قرار گرفت که هر تکه از پازل در جای خود قرار بگیرد. آخرین محدودیتهای سفر عمدتا در مناطقی مانند آسیا و اقیانوسیه برداشته شده است، در حالی که چین از ۸ ژانویه ۲۰۲۳ به روی گردشگری بینالمللی باز شد و منبع مهمی از تقاضا را آزاد کرد. بر اساس مدل پیشبینی سفر یورومانیتورکه در سه ماه اول ۲۰۲۳ بهروز شد، انتظار میرود هزینههای گردشگری ورودی جهان در سال ۲۰۲۳ به ۸۳درصد از سطح اوج خود برسد و تا سال ۲۰۲۴ به شکوه کامل بازگردد.
یورومانیتور انتظار دارد در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ با افزایش موارد کووید-۱۹ در داخل و افزایش تنشهای ژئوپلیتیک در خارج از کشور، با بازگرداندن محدودیتهای سفر در نقاط مختلف، «بهبودی آهسته» در گردشگری خارجی چین در سه ماه اول ۲۰۲۳ رخ دهد. در مقابل انتظار میرود که افزایش از چین از سه ماه دوم سال ۲۰۲۳ به بعد سرعت بیشتری داشته باشد و به طور کلی رشد استثنایی بیش از ۴۰۰درصد در سال ۲۰۲۳ را برای هزینههای گردشگری برونمرزی ایجاد کند، و موقعیت بسیار مناسبی برای مقاصد بهویژه در آسیا و اقیانوسیه فراهم شود. بحران هزینههای زندگی که جهان را فراگرفته است، منجر به تورم بالایی شده است و هزینههای گردشگری ورودی جهانی را کاهش میدهد. تورم در سال ۲۰۲۳ رشد ۳۷ درصدی را تجربه کرده و این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۰۳درصد افزایش یافته است.
محصولات گردشگری مبتنی بر ارزش، مشتریان را تحتتاثیر قرار میدهد
ارزشهای مصرفکننده در تمام جنبههای سبک زندگی آنها تاثیر میگذارد، تاجایی که انتخاب سفر به طور فزایندهای منعکسکننده علایق، باورها و نگرشهای مصرفکنندگان است. این امر با روند ترکیبی سفر مشخص میشود، جایی که مصرفکنندگان در حال تعریف مجدد تعادل بین کار و زندگی خود هستند و لذت سفر را تجربه میکنند، چه از طریق سیاستهای «کاری» یا کار از هر جایی. انتظار میرود پیشنهادهای مبتنی بر ارزشها مانند ورزش، سلامتی و اکوتوریسم همگی از بستههای استاندارد در سالهای ۲۰۲۷-۲۰۲۳ با میانگین رشد ارزش بیش از ۱۲درصد در سال بهتر عمل کنند. بستههای سلامتی، که در آن تمرکز بر رفاه کلنگر است، از استراحتگاههای یوگا گرفته تا اسپاهای مقصد، که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۳ به ۳/ ۲۹ میلیارد دلار برسد. سلامتی در طول همهگیری با کاهش کمتری نسبت به سایر بستهها در سال ۲۰۲۰ انعطافپذیری قوی نشان داده است.
گردشگری مبتنی بر طبیعت - از جمله ماجراجویی، اکوتوریسم و آفتاب و دریا - نیز از افزایش استقبال مصرفکنندگان برخوردار است که انتظار میرود تنها در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۷درصد از کل بستههای مسافرتی در سراسر جهان را تشکیل دهد. این بستهها مقصدها و فعالیتهای روستایی، ساحلی و ماجراجویی را در بر میگیرند، زیرا جذابیت طبیعت و حیات وحش پس از همهگیری به عنوان پادزهری برای شهرنشینی در راستای شیوههای کاری ترکیبی جدید همچنان در حال رشد است.
بحران وجودی در قلب گردشگری به سمت کربنزدایی
پیشبینی میشود بستههای مسافرتی پایدار - با احتساب ماجراجویی، فرهنگ و میراث، اکوتوریسم و سلامتی - در سال ۲۰۲۳ به ۱۳۴ میلیارد دلار برسد و سهم بیشتری از بستههای کلی در مقایسه با محصولات معمولی بازار مانند آفتاب و دریا داشته باشد. با توجه به اینکه دوسوم از مصرفکنندگان در سراسر جهان میگویند که میخواهند تاثیر مثبتی در زندگی روزمره خود داشته باشند، بخش گردشگری نیز به این روند توجه ویژهای دارد، به طوری که ۸/ ۷۳درصد از مدیران سفر شاهد افزایش علاقه به پایداری مشتریان خود در سال ۲۰۲۲ بودند. حتی مهمتر از آن، ۳/ ۵۷درصد خاطرنشان کردند که مشتریان آنها برای محصولات و خدمات پایدار، مانند استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، جبران کربن، پرداخت دستمزد منصفانه یا تامین غذا و نوشیدنی محلی، هزینه بیشتری پرداخت میکنند.
با این حال، ارتباط با نوآوری در حال سقوط است زیرا تنها ۸/ ۴۷درصد از مدیران سفر میگویند که شرکت آنها در محصولات و خدمات پایدار سرمایهگذاری میکند یا باعث ایجاد تحول پایدار در پشتیبانی این عملیات میشود. استقبال از اهداف «کربن صفر»، مرحله بعدی گردشگری پایدار است، جایی که پلتفرمهای رزرو مانند Goodwings در دانمارک صفر خالص را در مرکز پیشنهاد خود قرار میدهند، همچنین اتحادیه اروپا در ۱۰۰شهر دارای شبکه NetZero برای دستیابی به خنثی کردن کربن تا سال ۲۰۳۰ است. به گزارش دنیای اقتصاد، غولهای فناوری جهان، از گوگل گرفته تا Skyscanner و Trip.com، همگی شفافیت بیشتری را در مورد کربن در زمان رزرو به کار میگیرند. بر اساس گزارش یورومانیتور جنبش برای کربنزدایی و پذیرش یک گذار عادلانه در سال ۲۰۲۳ قویتر میشود و این امر با همفکری مشترک در بین مصرفکنندگان، دولتها و بخش خصوصی تقویت میشود.