printlogo


وضعیت تولید در شرکت های بزرگ، متوسط و کوچک؛
روند نزولی رشد در شرکت های بزرگ
روند نزولی رشد در شرکت های بزرگ
کد خبر: 6930
بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تولید شرکت های بزرگ که در نیمه دوم سال روندی کاملا صعودی را تجربه کرده بود، در بهمن‌ماه 1401 کاهش چشمگیری داشته است...
بنا به داده های منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی از وضعیت تولید صنعتی در کشور؛ رشد تولید در شرکت های کوچک که در سال جاری روندی صعودی را طی کرده بود، در بهمن ماه به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین رشد شرکت های بزرگ که در نیمه دوم سال کاملا صعودی و افزایشی بود در بهمن ماه روند نزولی داشته است. اما در مقابل رشد تولید شرکت های متوسط روندی صعودی خود را در ماه های قبل را همچنان در ماه میانی زمستان حفظ کرده است.
همچنین می توان عنوان کرد که از فروردین ماه سال گذشته تا کنون به غیر از یک ماه، در تمامی برهه های زمانی رشد تولید در شرکت های کوچک منفی بوده است. شرکت های متوسط مقیاس نیز از پایان سال 1400 تقریبا به همین امر دچار شده و رشد منفی را تجربه کرده است. اما شرکت های بزرگ پس از اینکه در نیمه دوم سال گذشته برای چند ماه پی در پی رشد منفی را تجربه کردند، از ابتدای امسال تماما رشد مثبت به ثبت رسانده و روندی کاملا صعودی داشته است.
صنایع را می توان بر اساس اندازه ان ها به سه دسته تقسیم کرد؛ بنگاه های بزرگ، متوسط و کوچک. بنگاه های بزرگ به واسطه اینکه به منابع مالی و تسهیلات نظام بانکی دسترسی راحت تری دارند و همچنین در بازار هایی فعالیت می کنند که شکل انحصاری یا عموما شبه انحصادی داشته، به رانت ها و امتیازات نسبت به سایر بنگاه ها دسترسی متفاوتی دارند. از طرفی به این علت که این بنگاه ها سهم بالایی از اقتصاد کشور دارند، نوسانان تولید ان اثر بالایی بر نوسانات شاخص کل می گذارد. برای طبقه بنده بنگاه ها به اندازه فروش ان ها پرداخته شتده، بنگاه هایی که در دو سال اخیر جز 20 درصد بالای فروش در کشور بوده اند جز بنگاه های بزرگ، 40 درصدی که کمترین فروش را داشته در رده بندی بنگاه های کوچک و مابقی در گروه بنگاه های متوسط قرار گرفته اند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6930