printlogo


الزام به گازکشی را جدی بگیرید؛
هشدار قطع سهمیه سوخت گلخانه‌های جنوب
هشدار قطع سهمیه سوخت گلخانه‌های جنوب
کد خبر: 6942
براساس سیاست شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه سوخت گلخانه هایی که در محدوده مناطق دارای شبکه گاز قرار دارند قطع می شود و فرماندار شهرستان جیرفت و دیگر دستگاه های مرتبط نیز از هم اکنون در حال یادآوری و تذکر به گلخانه دارها برای تهیه انشعاب گاز هستند...
غییر سوخت نفت سفید و نفت گاز یا گازوئیل در گلخانه ها به سوخت پاک گاز درحالی از لحاظ هزینه، بهداشت و سلامت در گلخانه ها امری کارآمد است که زمینه ساز پیشگیری از بخشی از قاچاق سوخت نیز به شمار می رود اما گویا برخی از گلخانه دارها در این زمینه مقاومت می کنند.
به دلیل همجواری جنوب کرمان با ۲ استان مرزی کشور فرصت برای قاچاق سوخت بویژه بنزین، گازوئیل و نفت سفید در آن افزایش یافته است و هر روزنه ای این امکان را به سودجویان می دهد تا اقدام به تهیه سوخت و فروش قاچاقی آن کنند.
سهمیه ای که برای گرم کردن گلخانه ها به این اماکن داده می شود در برخی مواقع سر از بازار قاچاق استان در می آورد و به همین دلیل برخی از گلخانه داران که اقدام به فروش بخشی از سهمیه خود می کنند تمایلی به استفاده از سوخت جایگزین گاز ندارند و برای تهیه انشعاب و اشتراک گاز پیشقدم نمی شوند.
با گسترش لوله کشی گاز در مناطق جنوب استان کرمان تلاش ها برای اقناع فعالان حوزه گلخانه در استفاده از گاز لوله کشی و تهیه انشعاب افزایش یافته است و اکنون مسئولان با گلخانه داران اتمام حجت می کنند که از سال آینده سهمیه سوختی در کار نخواهد بود و باید قبل از رسیدن فصل پاییز اقدام به تهیه انشعاب گاز کنند و کارهای لازم برای استفاده از این سوخت پاک را انجام دهند.
استاندار کرمان نیز چندی پیش با اشاره به افزایش قاچاق سوخت به روزانه یک میلیون لیتر در این استان گفته بود: حتی برخی گلخانه‌داران با وجود خط لوله، گازکشی نمی‌کنند که با همین مساله ارتباط دارد.
محمدمهدی فداکار اظهار کرد: آمارها بیانگر بیش از یک میلیون لیتر سوخت روزانه قاچاق است و عده ای در داخل استان این کار را انجام می دهند که در واقع آتش زدن منابع است.
وی با طرح این پرسش که چرا گلخانه داران گازکشی نمی کنند در حالی که گاز تا در گلخانه ها رفته است اضافه کرد: بخشی از این مسئله مربوط به قاچاق سوخت می شود.
فرماندار جیرفت در این زمینه گفت: مناطق بند سراجی دولت آباد، پشت مرز، دهنو املاک، باقرآباد، طوحان، شهرک آزادگان، علی آباد، عباس آباد و شمس آباد در این شهرستان امکان استفاده از گاز را دارند و بنابراین سهمیه سوخت مجدد برای سال آینده در این مناطق وجود نخواهد داشت.
احمد بلندنظر با بیان اینکه در اکثر مناطق شهرستان، لوله کشی گاز انجام شده است از مالکان گلخانه هایی که در مناطق گازدار قرار دارند خواست تا هرچه زودتر نسبت به خرید انشعاب و لوله کشی گاز اقدام کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.
وی با اشاره به وجود مشکلات برخی گلخانه داران نسبت به تامین سوخت مورد نیاز، برای گرم کردن فضای گلخانه ها در طول فصل سرد زمستان گفت: به دلیل برخی مسائل فنی، تامین و توزیع سوخت مورد نیاز کشاورزی به شکل نفت سفید و نفت گاز سخت است، لذا بهتر است کشاورزان و گلخانه داران اقدام به گاز کشی کنند تا مشکلات گذشته را نداشته باشند.
رییس اداره گاز شهرستان جیرفت نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود یک هزار نفر اعلام آمادگی کردند که ۱۰۰ ابلاغیه صادر شد اما ۵۶ نفر قرارداد بستند و از این تعداد هم فقط چهار نفر مشترک گاز شدند.
فرامرز قاسم زاده افزود: بسیاری از گلخانه دارها در حال بررسی میزان تجهیزات مورد نیاز و متراژ آن هستند و برخی از آنان پیشاپیش اقدام به خرید این کالاها کرده اند بنابراین انتظار می رود امسال افراد بیشتری از انشعاب گاز استقبال کنند.
وی ادامه داد: انتظار می رود تا خرداد سال آینده ۷۰ مشترک گاز در میان گلخانه داران داشته باشیم که بیشتر آنان تجهیزات موردنیاز را خریداری کرده اند.
قاسم زاده با بیان اینکه قبلا هم مداوم به ادارات مرتبط نامه زده و پیگیر شده بودیم اضافه کرد: در جیرفت اکثر نقاط امکان استفاده از گاز دارند و در عنبرآباد هم خزرآباد که از گلخانه های زیادی برخوردار است کاملا گازکشی شده است.
وی اظهار کرد: برخی از زمین ها پروانه موقت برای گلخانه دارند و در حال پیگیری هستیم که برای این گلخانه ها نیز با همکاری جهاد مجوز گاز صادر شود.
به گزارش ایرنا جنوب استان کرمان بویژه در جیرفت شاهد تعداد زیادی گلخانه هستیم و بسیاری از محصولات جالیزی همچون خیار و گوجه فرنگی در این گلخانه ها تولید می شود که در فصول سرد سال نیاز کشور را تامین می کند و حجم چشم گیری از آن نیز به کشورهای دیگر صادر می شود.
بر اساس آمار ذکر شده حدود ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار گلخانه در جنوب کرمان وجود دارد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6942