printlogo


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اعلام کرد
تأیید خسارت سرمازدگی باغات پسته رفسنجان
تأیید خسارت سرمازدگی باغات پسته رفسنجان
کد خبر: 6969
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان خسارت سرمازدگی لکه‌ای و شدید به باغات پسته در بامداد ۱۴ فروردین ماه جاری را تأیید اما در عین حال اعلام کرد برای برآورد یا اعلام میزان خسارت‌ها هنوز زود است...
علی باقری اظهار کرد: خسارت سرمازدگی به باغات پسته در بامداد دوشنبه ۱۴ فروردین که روز گذشته قابل مشاهده بود، بصورت لکه‌ای و در برخی موارد شدید بود، امروز هم از منطقه نوق بازدید خواهیم داشت.
وی با تأکید بر این‌که خسارت فعلی قابل برآورد نیست، افزود: ممکن است شوکی که به درختان وارد شده سبب ریزش گل‌ها از فردا بشود. باید صبر کرد تا هوا گرم شود و میزان خسارت‌ها مشخص شود لذا در روزهای آینده بهتر می‌توان در این‌باره نظر داد.
باقری با بیان این‌که باید صبر کرد تنش‌های این‌ روزها را بگذرانیم، ادامه داد: در بازدیدی که عصر دیروز از منطقه کبوترخان، چاه‌تلمبه ایرانی و باقرآباد داشتیم، پژمرده شدن گل درختان کاملاً قابل مشاهده است.
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر سرمازدگی باغات پسته تا بامداد چهارشنبه، از کشاورزان درخواست کرد توصیه‌های ۲۷‌گانه پژوهشکده پسته برای کاهش خطرات سرمازدگی را حتماً مدنظر داشته باشند.
باقری عنوان کرد: خسارت سرمازدگی در مناطق کبوترخان، حومه‌های شرقی و غربی مشاهده شده و در منطقه نوق در برخی چاه‌تلمبه‌ها نیز قابل مشاهده بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان همچنین از شرایط دشوار برداشت محصول پسته سخن گفت و تصریح کرد: اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد و محصول امسال دچار سرمازدگی شود، شرایط برای کشاورزان رفسنجانی واقعاً دشوار می‌شود چرا که دو سال محصولی در شهرستان نبود و از طرفی ۹۰ درصد اقتصاد شهرستان تک‌محصولی و بر پایه پسته است.
گریز از سرمازدگی، باغداران شهر انار را به دام آلودگی هوا انداخت
به گزارش ایسنا، در شهرستان انار نیز باغداران پسته برای فرار از خسارت سرمازدگی، دست به کار شده و با برافروختن آتش و ایجاد دود از باغات خود محافظت کردند.
اما حجم دود در باغات پسته انار به حدی بود که صبح امروز ۱۵ فروردین‌ماه در جاده‌های منتهی به شهر انار باعث کاهش دید افقی و آلودگی هوا شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/6969