printlogo


ارزیابی کارشناسان فائو از مناطق آلوده در استان‌های فارس و کرمان؛
مرگ در کمین نخل‌های خرما
مرگ در کمین نخل‌های خرما
کد خبر: 7166
طبق اعلام فائو، مرگ در کمین نخل‌های خرمای ایران است؛ نخل‌هایی که با آفت سرخرطومی حنایی که آفتی فرامرزی است، درگیر شده اند...
چندی پیش به درخواست دولت ایران، فائو دو کارشناس بین‌المللی را به مناطق آلوده در استان‌های فارس و کرمان برای ارزیابی وضعیت نخل‌های خرما اعزام کرد تا روند  شیوع و مهار آفت سرخرطومی را ارزیابی کنند.
 طبق اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( فائو )، مهار و شیوع کنترل نشده این آفت  تهدیدی جدی برای نخیلات  و صنعت خرمای کشور و همچنین معیشت کشاورزانی است که از نظر درآمدی به آن وابسته هستند.
در این بازدید کارشناسان فائو در ابتدا راهبرد و دستورالعمل تدوین شده کشور برای مدیریت یکپارچه آفات را ارزیابی کرده و سپس به شناسایی نقاط قوت و تقویت آن پرداختند. همچنین به منظور ارائه راه حل‌های موثر برای کاهش خسارت آفت در میزان تولید خرما، با ذینفعان مرتبط و نهادهای بخش خصوصی فعال در تولید خرما ملاقات کردند.
در نهایت، برنامه اجرایی کنترل آفت سرخرطومی حنایی خرما در ایران در قالب یک طرح پیشنهای توسط کارشناسان فائو تدوین شده است که برای اجرا در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور قرار خواهد گرفت.
اما هنوز مشخص نیست، سازمان حفظ نباتات در این باره چه اقداماتی را انجام داده است؟ اصلا مشخص نیست، چگونه این آفت وارد ایران شده است؟ مشخص نیست، تخطی سازمان حفظ نباتات از اصولش باعث ورود این آفت شده است؟
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/7166