printlogo


مقصدی برای رویدادهای بین‌المللی؛
عزم عربستان برای خروج از اقتصاد نفتی
عزم عربستان برای خروج از اقتصاد نفتی
کد خبر: 7602
عربستان سعودی با میزبانی رویدادهای ورزشی معتبر و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های فرهنگی، قصد دارد خود را به عنوان مقصدی برای رویدادهای بین‌المللی معرفی کند و تصویری مدرن را به جهان نشان دهد...
لیزا فلیشر، خبرنگار بلومبرگ در دُبی در رابطه با بزرگ‌ترین خبر ورزشی و گردشگری این هفته در مورد پایان سریع نبرد دو سازمان جهانی گلف، ال‌آی‌وی گلف با حمایت عربستان و تور پی‌جی‌اِی نوشت.
پیروزی گلف عربستان تازه‌ترین برد این کشور در برند گردشگری تریلیون دلاری است. گردشگران کلید اقتصاد عربستان سعودی در آینده خواهند بود.
بلومبرگ اخیراً در مقاله‌ای به استفاده عربستان سعودی از نمادهای فرهنگ غربی برای تهییج نسل جوان در حال رشد و تقویت صنعت گردشگری خود اشاره کرده است. در همین راستا، گردشگران می‌گویند عربستان سعودی سعی دارد نگاه‌ها به سابقه ضعیف خود در زمینه آزادی بیان و سایر حقوق بشر را تغییر دهد و همچنین تصویر جهانی از این حکومت پادشاهی را که به خاطر جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی آسیب دیده بود، ترمیم کند.
با خبر ال‌آی‌وی و پی‌جی‌ای، واضح است که هنوز تا آن حد و مرزی که سعودی‌ها حاضرند برای برند خود خرج کنند، فاصله زیادی داریم. البته داشتن یک صندوق دارایی مستقل به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار و توانایی پمپاژ روزانه ۱ میلیارد دلار نیز در این مساله تأثیر کمی ندارد. این پول به خرید باشگاه نیوکاسل یونایتد و دسترسی به دنیای تثبیت‌شده پی‌جی‌ای کمک کرد. اگرچه ظاهراً حتی ۴۰۰ میلیون دلار هم نتوانست لیونل مسی را جذب کند.
استانیس السبرگ، تحلیلگر ارشد ورزشی و پژوهشگر دانمارکی، گفت: «عربستان سعودی با میزبانی رویدادهای ورزشی معتبر و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های فرهنگی، قصد دارد خود را مقصد رویدادهای بین‌المللی نشان داده و تصویری مدرن را به جهان نشان دهد».
ورزش فقط نمونه‌ای برجسته از تلاش‌های پادشاهی برای استفاده از میلیاردها دلار در حوزه سرگرمی، هنر و فعالیت‌های اوقات فراغت در کشور است. علاوه بر این، شهرهای جدیدی مانند نئوم با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری نیز در دست ساخت قرار دارند.
از آنجا که عربستان سعودی تلاش سعی می‌کند از اقتصاد وابسته به نفت عبور کند، گردشگری یک منبع درآمد کلیدی خواهد بود. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده داشته باشد. مقامات گفته‌اند قصد دارند یک تریلیون دلار برای ایجاد یک مقصد جذاب برای گردشگران هزینه کنند. این پادشاهی تأمین بودجه هزاران اتاق هتل، خرید آثار هنری و تأمین مالی تولیدات سینمایی را دستور کار دارد.
مقامات سعودی می‌خواهند همه دنیا این تغییرات را بدانند و حس کنند. تبلیغات تورهای گردشگری عربستان، زنانی را نشان می‌دهد که شلوار جین و تیشرت پوشیده‌اند و لبخند به لب دارند و به نظر می‌رسد که با آداب‌ و رسوم فرهنگی و محلی عربستان، اوقات خوبی را سپری می‌کنند. حتی سخت‌گیری قوانین مربوط به زنان در حال کاهش است. سال‌ها پیش نمی‌شد تصور کرد یک خواننده زن در مقابل یک جمعیت مختلط با لباس‌های غیرسنتی، اجرا کند.
سی‌ان‌ان اخیرا گزارش داد که در یک وبسایت توریستی از ورود اقلیت‌های جنسیتی به عربستان استقبال شده است. با اینکه همجنس‌گرایی هنوز در این کشور غیرقانونی است، اما کارکنان آمریکایی یا بریتانیایی هتل‌های عربستان طبق سیاست «نگو و نپرس» با مهمانان تعامل می‌کنند.
فیلیپ جونز، مدیر ارشد گردشگری آلولا که یک شهر و منطقه میراث‌فرهنگی در عربستان است، در مصاحبه‌ای می‌گوید که این اتفاقات، نگرش متخصصان بازاریابی گردشگری در آمریکا را تغییر می‌دهد.
وقتی او این کار را آغاز کرد، دوستانش در صنعت گردشگری به او گفتند: «این یک اشتباه است. چرا به عربستان سعودی در انجام این کار کمک می‌کنید؟» آنها می‌گفتند که او دیگر به این صنعت بازنخواهد گشت. او می‌گوید اکنون به کنفرانس‌هایی دعوت می‌شود تا در مورد چگونگی ساختن مقصد گردشگری سخنرانی کند.
شرکت اقامتگاه‌های بوم‌گردی لوکس هابیتاس که گل سرسبد آن یک استراحتگاه ساحلی در مکزیک است، دارای ملکی در آلولا است و صندوق سرمایه‌گذاری عربستان نیز ۵۰ میلیون دلار در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است.
الیور ریپلی، مدیرعامل این شرکت، می‌گوید: «طی پنج سال گذشته، تغییرات زیادی در کشور رخ داده و هنوز تغییرات زیاد دیگری باید رخ دهد. حداقل آنچه من می‌بینم، این است که کشور عربستان در جهت مثبت در حال حرکت است».
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/7602