printlogo


بیش از هفت هزار هکتار سطح زیرکشت؛
کشت غده ای پیاز در جنوب کرمان آغاز شد
کشت غده ای پیاز در جنوب کرمان آغاز شد
کد خبر: 8434
مدیر زراعت جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: کشت غده‌ای پیاز (onion set) در جنوب این استان از شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد آغاز شده و پیش‌ینی می‌شود، هفت هزار و ۷۵۰ هکتار زمین در جنوب کرمان زیر این نوع کشت پیاز برود...
رضا یونس زاده افزود: بذر مورد نیاز کشت غده ای پیاز در اسفند کاشته شده و اردیبهشت ماه هر سال برداشت و در سردخانه یا مکان های بسته نگهداری می شود تا در اواخر مرداد و اوایل شهریور، کشت شود.
وی با بیان اینکه کشت غده ای پیاز از جیرفت و عنبرآباد آغاز می شود و در ادامه دیگر شهرستان های جنوب کرمان این کشت را ادامه می دهند اظهار داشت: کشت نشایی پیاز نیز مهرماه هر سال در مناطق جنوبی کرمان آغاز می شود.
یونس زاده یادآور شد: ثمره کشت غده ای پیاز در آبان و آذر و زمانی که هنوز هیچ منطقه دیگری محصول پیاز تولید نکرده با قیمت های مناسب به بازار ارائه می شود.
وی گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۵ هکتار سطح زیرکشت پیاز در جنوب کرمان برداشت شده که از این میزان سطح زیر کشت معادل ۸۲۹ هزار و ۱۲۵ تن پیاز تولید شده است.
مدیر زراعت جهادکشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: سطح زیرکشت پیاز غده ای نیز سال گذشته هفت هزار هکتار بوده که پیش بینی می شود امسال به هفت هزار و ۷۵۰ هکتار برسد.
وی با اشاره به برنامه ابلاغی سال ۱۴۰۲ برای کشت پیاز اظهار داشت: طرح استمرار کشت پیاز به منظور تامین نیاز پیاز کشور در فصولی که این گیاه کشت نمی شود، انجام می شود.
یونس زاده اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال نیز به میزان سال گذشته پیاز کشت شود و از کشاورزان می خواهیم از کشت بی رویه پیاز جلوگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه ممکن است همچون سال گذشته قیمت فروش پیاز مناسب نباشد و امکان صادرات به صورت قبل فراهم نشود تصریح کرد: باید توجه داشت اگر در انبارهای استان ها پیاز موجود باشد کشاورزان در فروش محصول با مشکل مواجه شده و متضرر می شوند.
پیش‌بینی ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت پیاز در عنبرآباد
مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد نیز گفت: این شهرستان یکی از مناطق مستعد کشت محصول پیاز است که رتبه دوم منطقه جنوب کرمان را در این رابطه به خود اختصاص داده است.
ابوالحسن پیرنیا افزود: کشت پیاز طرح استمرار منطقه عنبرآباد از اواخر مردادماه با شیوه غده ای (onion set) آغاز شده و تا اواخر مهرماه با کشت نشایی ادامه دارد.
وی بیان کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده پیش‌بینی می شود ۳۵ درصد سطح زیرکشت طرح استمرار پیاز در این منطقه به شیوه کشت غده ای و ارقام مینروا، سایروس انجام شود.
مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد با توصیه به کشاورزان گفت: میزان ابلاغی کشت پیاز طرح استمرار در این شهرستان هزار و ۱۶۰ هکتار تعیین شده که بر اساس بررسی های به عمل آمده پیش بینی می شود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت انجام شود.
وی به کشاورزان عنبرآباد توصیه کرد، از کشت بی رویه پیاز خودداری کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.
به گزارش ایرنا،پیرنیا افزود: کشاورزان به منظور جلوگیری از هرگونه مشکل از جمله تولید بی رویه و به منظور ثبات بازار و تعادل عرضه و تقاضا در فصل برداشت برای ثبت مشخصات در سامانه پهنه بندی کشاورزی و همچنین مشاوره در زمینه اصول فنی کاشت، داشت، برداشت به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/8434