printlogo


رئیس اتاق کرمان در شورای گفت و گو مطرح کرد؛
ناکامی معادن کرمان در استفاده از تکنولوژی
ناکامی معادن کرمان در استفاده از تکنولوژی
کد خبر: 8635
رئیس اتاق کرمان گفت: کرمان نه بهشت معادن بلکه بهشت زمین‌شناسی است اما باوجود این ثروت خدادادی و در حالی که بیش از 50 سال از شکل گرفتن معادن در این استان می گذرد، هیچ وقت نتوانستیم از این مزیت نسبی استفاده و تکنولوژی، دانش فنی و بیزینس بزرگی را در سطح استان کرمان فراهم کنیم...
سیدمهدی طبیب زاده در هشتاد و نهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان، با اشاره به اینکه با وجود این همه ظرفیت معدنی و تنوع استخراج مواد معدنی، اما در شاخص توسعه پایدار وضعیت اسفباری داریم، افزود: سالانه 120 هزار میلیارد تومان شامل مالیات، سود سهام شرکت‌ها و حقوق دولتی از استان کرمان خارج می‌شود. وی ادامه داد: حالا تصور کنید روزی که معدن نباشد و ذخایر معدنی تمام شود چه باید کرد؟ بنابراین باید به این موضوع توجه داشت و راهکاری اندیشید که منابع حاصل از استخراج معادن صرف تولید دانش، توسعه صنایع و تکنولوژی در استان شود.
طبیب زاده افزود: درصد کمی از صنایع کوچک کرمان به سمت صنایع نسل چهار پیش رفته‌اند و در حالی که بیش از 90 درصد معادن سطح استان کوچک و متوسط هستند اما معدن‌کاری نوین در آنها دیده نمی‌شود. رئیس اتاق کرمان، ابراز داشت: نروژ دیرتر از ایران وارد صنعت نفت شده است اما اکنون در صدور تجهیزات و تکنولوژی نفت بیش از فروش نفت درآمد دارد. به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،طبیب‌زاده یادآور شد: در همین حال، فنلاند نیز که سابقه و مجموعه معدنی آنچنانی ندارد اما شرکتی دارد که در دنیا در زمینه تکنولوژی در معدن سرب، روی و فولاد مطرح است. وی تصریح کرد: ما بر خلاف کشورهایی که ماده معدنی چندانی ندارند اما به تکنولوژی زیادی دست یافته‌اند، نتوانسته‌ایم به تکنولوژی دست پیدا کنیم و برای کوچکترین دانش به خارج کشور نیازمندیم.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/8635