برخی از رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان در قالب اجلاس گروه G-۲۰ در کشور هندوستان گرد هم جمع شدند تا درباره موضوعات مهم جهانی با یکدیگر گفتگو کنند. ولادیمیر پوتین، رئیسجمهوری روسیه و شی جین پینگ، رییسجمهوری چین از شرکت در این اجلاس خودداری کرده بودند...
فردای اقتصاد: در جریان برگزاری اجلاس سران G-۲۰ به میزبانی دهلی نو، اتحادیه آفریقا به دعوت نخست وزیر هند رسماً به عنوان یکی از اعضای جدید G-۲۰ به این گروه ملحق شد. فارین پالیسی در این زمینه گزارش داده که هند از فرصت ریاست خود بر G-۲۰ استفاده کرده است تا صداهای کشورهای جهان جنوب را تقویت کند. کشورهای جنوب جهان شامل کشورهایی در مناطق آفریقا، آمریکای لاتین و دریای کارائیب، آسیا (بدون اسرائیل، ژاپن و کره جنوبی) و اقیانوسیه (بدون استرالیا و نیوزلند) میشود. گنجاندن اتحادیه آفریقا به گروه G-۲۰ میتواند چشمانداز ارزشمند و طولانیمدتی برای یکی از پویاترین و سریعترین مناطق جهانی ایجاد کند.
اکونومیست هم در گزارشی نشست G-۲۰ را یک موفقیت چشمگیر برای هند خوانده بود. در گزارش اکونومیست آمده است: از نوامبر سال گذشته، زمانی که هند ریاست دورهای این گروه را به دست گرفت، شهرهای هند با لوگوهای G-۲۰ روی تابلوهای دیواری و بیلبوردها تزئین شده اند. رویدادهایی در ده ها شهر هند در هر ایالت اتحادیه برگزار شده است. چهره خندان نخستوزیر از این تبلیغات بیرون زده است. همچنین به گفته اکونومیست از زمان استقلال هند در سال ۱۹۴۷، سیاست خارجی هند، موضوعی از قبیل روابط با جهان فقیر را عمدتا از طریق رهبری جنبش غیرمتعهدها در اولویت قرار داده است. در زمان نخست وزیری مودی، هند با وعده نمایندگی و رهبری آنچه که «جهان جنوب» نامیده میشود، این تمرکز را تجدید کرده است. هند در آغاز دوره ریاستجمهوری خود «اجلاس صدای جهانی جنوب» را متشکل از ۱۲۵ کشور تشکیل داد که اولویتهای خود را اعلام کند. حالا و با نزدیک شدن به پایان دوره ریاستجمهوری وی، این کشور از گنجاندن اتحادیه آفریقا در گروه ۲۰ دفاع کرده است که میتواند ادعای هند را برای رهبری کشورهای فقیر تقویت کند.
همچنین روزنامه گاردین از نشست G-۲۰ گزارشی منتشر کرده و در آن به توافق ایجاد کریدور میان هند، آمریکا، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا اشاره کرده است. این توافق برای راهاندازی کریدور حمل و نقل و اتصال ریلی هند-خاورمیانه-اروپا صورت گرفته است و هدف از ایجاد آن، تسهیل جریان تجارت و انرژی عنوان شده است. آنطور که گاردین گزارش داده است، این طرح بلندپروازانه ریلی و دریایی برای مقابله با پروژه جاده و کمربند چین بنا شده است. جو بایدن، رییسجمهوری آمریکا طرح این کریدور را «معامله واقعا بزرگ» و «سرمایه گذاری تغییر دهنده بازی» توصیف کرده است. ون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم این پروژه را یک پل سبز در میان قارهها و تمدنها عنوان کرده است. کریدور مذکور هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن، اسرائیل و اتحادیه اروپا را از طریق بنادر کشتیرانی و مسیرهای ریلی به یکدیگر متصل میکند تا تجارت سریعتر و ارزانتر شود و همکاری اقتصادی و اتصال دیجیتال در سراسر منطقه تقویت شود. این پروژه که نوعی «مشارکت برای سرمایهگذاری در زیرساختهای جهانی» نامیده میشود، میتواند تجارت بین هند و اروپا را تا ۴۰ درصد سرعت بخشد. همینطور تلاش بایدن بر این است که به وسیله این پروژه زمینهها برای عادیسازی روابط بین اسرائیل و کشورهای خلیجفارس فراهم شود. گاردین این پروژه را ابتکاری برای ایجاد تعادل در مقابل کریدور زیرساختی گسترده چین میداند. پروژهی جادهای چین که در سراسر آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین امتداد دارد و نفوذ قابل توجهی به چین درباره کشورهای درگیر میدهد. اشاره گاردین به ابتکار «کمربند و جاده» چین است.
اثر جنگ اوکراین بر بیانیه پایانی اجلاس G-۲۰
این اجلاس همچنین زیر سایهی جنگ اوکراین برگزار شده بود و بسیاری در انتظار متن بیانیه پایانی اجلاس بودند تا مشخص شود آیا در بیانیه به صورت مستقیم از عملکرد روسیه در اوکراین انتقاد شده است یا خیر؟ رهبران گروه ۲۰ در اجلاس دهلینو بر سر بیانیه مشترکی اتفاق نظر پیدا کرده و آن را تصویب کردند. آنها در این بیانیه از محکوم کردن روسیه به خاطر جنگ در اوکراین امتناع کرده ولی از همه کشورها خواستند از زور برای تصرف اراضی استفاده نکنند. در روزهای قبل سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجهی روسیه تاکید کرده بود که اگر بیانیه پایانی نشست دربرگیرنده مواضع این کشور در زمینه مناقشه اوکراین نباشد، آن را امضا نخواهد کرد. وی بیان کرده بود که گروه G-۲۰ برای حل معضلات اقتصادی و مالی جهانی پایهگذاری شده و مدتها هم در این زمینه موفق عمل کرده بود تا این که کشورهای غربی تصمیم به «اوکراینی کردن» همه چیز گرفتند و فعالیت این گروه هم از آن متاثر شده است.