گزارشهای منتشره از خودروسازی کشور نشان میدهد هرچند خودروسازان بزرگ و نیمه دولتی کشور به دلیل تنوع نسبی محصول، با تعطیلی کامل در اثر از دست دادن خودروهای مونتاژی شان، مواجه نشدند، اما کرکره برخی خودروسازان خصوصی عملا پایین آمد.
با یک حساب سرانگشتی مشخص میشود حدود نصف محصولات حذف شده از خودروسازی ایران (در دوران تحریمهای جدید) به بخش خصوصی مربوط میشود. همین هفته پیش مدیرعامل یکی از خودروسازان بزرگ بخش خصوصی هشدار داد که اگر
نقدینگی در اختیار خصوصیها قرار نگیرد، در آیندهای نه چندان دور تعطیل خواهند شد. البته تا به امروز چند شرکت بخش خصوصی شامل
کارمانیا (تولیدکننده خودروهای BYD چین در ایران)، سازههای دیار خودرو (تولیدکننده محصولات گریت وال چین در ایران) و صنعت خودرو آذربایجان (تولیدکننده محصولات ام جی چین در ایران) تقریبا تعطیل شده و تولیدی ندارند. بنابر آمارهای منتشره، خودروسازی
بخش خصوصی تا به امروز به دلیل تحریم، محصولاتی شامل لیفان، BYD، هیوندایی، ام جی و سابرینا را از دست داده است. در این بین، لیفان و هیوندایی به
کرمان موتور تعلق داشتند که تولید مدلهای مختلف آنها شامل لیفان ۸۲۰، لیفان X۵۰ و لیفان X۶۰، هیوندایی اکسنت و هیوندایی النترا، در این شرکت متوقف شده است. همچنین به نظر میرسد تولید هیوندایی i۲۰ نیز در کرمان موتور متوقف شده است. BYD نیز در مدلهای S۶ و F۳ دیگر در کارمانیا تولید نمیشود، مانند سابرینا و گریت وال M۴ که دیارخودرو را ترک کردهاند. اما در آمارهای منتشره مشخص نیست تولید خودروهایی مانند مزدا۳ و بسترن هنوز ادامه دارد یا آنها نیز به لیست حذف شدهها اضافه شدهاند.