بنا بر اطلاعیه شرکت فونیکس، تیگو 8 پرو پس از حدود دو سال مونتاژ، از خطوط تولید خارج این شرکت خارج شد. اما چرا مدیران خودرو چنین تصمیمی گرفت؟...
مدیران خودرو پس از تصمیم به عرضه تیگو 8 پرو در سال 1400، برند جدیدی را با نام فونیکس تأسیس کرد و این محصول را تحت برند فونیکس به عرضه رساند. این خودرو یکی از محصولات لوکس شرکت چری است که در ایران توسط مدیران خودرو و تحت برند فونیکس به تولید میرسد.
تیگو 8 پرو به نوعی نسخه ارزانتر تیگو 8 پرومکس بوده و مناسب افرادی است که طراحی ظاهری و قیمت خودرو برای آنها نسبت به مشخصات فنی ارجحیت داشته باشد.
تیگو 8 پرو؛ چینی پرحاشیه
طبق اطلاعیه منتشر شده توسط فونیکس، تولید تیگو 8 پرو پریمیوم بهرغم استقبال مشتریان پس از دو سال خاتمه مییابد. این شرکت دلیل توقف تولید کراساوور چینی را قیمتگذاری پایین شورای رقابت و نداشتن صرفه اقتصادی برای ادامه تولید آن اعلام کرد.
البته تیگو 8 پرو پریمیومهایی که شرکت از گذشته متعهد به تحویل آنها شده، تحویل مشتریان خواهد شد و پس از آن، تولید این محصول در کشور متوقف میشود.
این خودرو حدود یک میلیارد و 593 میلیون تومان توسط شورای رقابت قیمتگذاری شده و در محدوده یک میلیارد و 800 میلیون تومان توسط فونیکس به فروش میرسید.
مدیران خودرو گروکشی میکند؟
قیمت جهانی تیگو 8 پرو بسته به تیپ و امکانات خودرو بین 19 هزار تا 24 هزار دلار تعیین شده است. حتی در صورتی که گرانترین نسخه این خودرو (نسخه 24 هزار دلاری) در ایران مونتاژ شود، با نرخ دلار آزاد 50 هزار تومانی، قیمت جهانی تیگو 8 پرو حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود. این رقم 600 میلیون تومان پایینتر از نرخ فروش خودرو از درب کارخانه تیگو 8 پرو پریمیوم است.
البته اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که ارز مورد نیاز خودروسازان به صورت آزاد محاسبه نمیشود. بخشی از این ارزها با نرخ نیمایی، برخی دیگر از منابع خصوصی شرکت و برخی دیگر به صورت ارز آزاد تأمین میشود؛ بنابراین قیمت تمامشده خودرو برای این شرکت، پایینتر از قیمت محاسبهشده خواهد بود.
نکته دیگر این است که مدیران خودرو، با توقف تولید تیگو 8 پرو، سعی دارد تا اعتراض خود را به گوش شورای رقابت برساند. چراکه تمامی خودروهای داخلی و مونتاژی بازار، توسط شورای رقابت قیمتگذاری میشود و اگر تولید تیگو 8 پرو پریمیوم بهصرفه نباشد، قاعدتاً تولید سایر محصولات این شرکت نیز نباید صرفه اقتصادی داشته باشد.
به گزارش تجارتنیوز،البته به باور این شرکت، علیرغم قیمتگذاری پایین تمامی محصولات این شرکت توسط شورای رقابت، قیمت تیگو 8 پرو بسیار ناعادلانهتر از سایر خودروها تعیین شده و این شورا، حاضر به تجدید نظر نیست. همین عامل، تأمین قطعات و ادامه تولید این کراساوور محبوب را با مشکل مواجه میسازد و شرکت را مجبور به توقف تولید خودرو میکند.
البته پس از مدیران خودرو، شرکت کرمان موتور نیز تولید خودروی KMC K7 را متوقف کرد تا مشخص شود گویا توقف تولید به ترفند جدید افزایش قیمت خودرو تبدیل شده است.