printlogo


واکنش پورابراهیمی و حسن پور؛
دلیل انجماد «بازرگانی»
دلیل انجماد «بازرگانی»
کد خبر: 9683
پس از کش‌وقوس‌های بسیار لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به مدت ۶ماه مسکوت ماند. این تصمیمی است که نمایندگان روز گذشته با رای خود آن را اعلام کردند اما پشت پرده این تصمیم هنوز به‌طور قطع مشخص نیست...
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس که پیش از این از توافق میان دولت و مجلس بر تشکیل وزارت بازرگانی خبر داده بود، با اشاره به مسکوت ماندن تشکیل این وزارتخانه گفت: علت رای نمایندگان به مسکوت ماندن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را نمی‌دانم. ظاهرا و بر اساس آنچه من خبر داشتم هماهنگی میان آقای رئیس‌جمهور و آقای قالیباف انجام شده بود و قرار بود که این کار انجام شود؛ اما روز گذشته نمایندگان خواستار مسکوت ماندن این لایحه شدند و با رای مجلس فعلا این لایحه برای 6ماه مسکوت می‌ماند. او ادامه داد: اگر دولت می‌خواست لایحه تشکیل وزارت بازرگانی مسکوت بماند، نامه می‌داد و می‌گفت این لایحه مسکوت بماند. بعید است که دولت خواهان مسکوت ماندن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی باشد؛ چون در این صورت این موضوع را با نامه‌ای اعلام می‌کرد؛ البته نمی‌توانست خواستار مسکوت ماندن شود، بلکه این لایحه را می‌توانست از دستور خارج کند. تا جایی که ما خبر داریم شخص رئیس‌جمهور موافق تشکیل وزارت بازرگانی بود.
اقدام هزینه‌زا بود
شهباز حسن‌پور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص چرایی رای مجلس به مسکوت ماندن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصریح کرد: مجلس به این جمع‌بندی رسید که با توجه به اینکه در سال پایانی مجلس و سال سوم دولت هستیم، تشکیل وزارت بازرگانی هزینه‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کند که این هزینه در حال حاضر در عمل بر دوش مردم است. رویکرد کلی مجلس کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت است. دولت خیلی فربه شده و تحرک لازم را ندارد و باعث کندی کار مردم می‌شود. او با اشاره به رای مجلس به کلیت و فوریت لایحه تشکیل وزرات بازرگانی یادآور شد: دولت می‌تواند در هر زمانی لایحه خود را پس بگیرد. وزیر صنعت و معدن خودشان اعلام کردند که با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستم. روز گذشته پاسخی که هیات رئیسه مجلس به سوالات و تذکرات نمایندگان داشتند این بود که آقای علی‌آبادی شخصا به دنبال این هستند که لایحه تشکیل وزارت بازرگانی پس گرفته شود. رایزنی از طرف وزارت صمت موجب مسکوت ماندن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شد.
لینک مطلب: http://eghtesadkerman.ir/News/item/9683