شهردار کرمان از تنظیم و اعلام فراخوان برای طراحی جدید میدان «آزادی» باهدف روانسازی وضعیت ترافیکی، بهسازی وضعیت بصری، زندهکردن خاطره جمعی مردم از مفهوم آزادی و مقاومت، از طریق تعامل با استادان دانشگاه و کارشناسان خبره در حوزه معماری و شهرسازی، خبرداد...
به گزارش کرنا، سعید شعرباف، در نشست با اعضای هیاتعلمی دانشگاهها و کارشناسان خبره حوزه معماری و شهرسازی که به منظور هماندیشی درباره محتوای فراخوان طراحی میدان آزادی برگزار شد، بر توجه به مفهوم میدان، تاکید کرد و گفت: سابقه شهرسازی و نقش ترافیکی میدان آزادی در شهر کرمان، از اهمیت بهسزایی برخوردار است.
وی، بعضی میدانها را بهدلیل امکان تجمع مردمی و ظرفیت پیادهمداری، دارای نقش اجتماعی دانست و ادامه داد: متاسفانه اتفاق و مداخله ترافیکی در طراحی میدان آزادی در سال ۹۵، نهتنها مساله ترافیک را حل نکرده، بلکه بر معضلات ترافیکی اطراف آن افزوده است.
شهردار کرمان، افزود: میدان آزادی با طرح موجود، کاربری مردمی ندارد و تبدیل به نقطه اجبار شده است.
وی تصریح کرد: زیرگذر آزادی در حداقل شرایط ممکن باید بلوار جمهوری را به شریعتی متصل میکرد و بعضی از تعریضها در کنار آن اجرا میشد.
شعرباف، با بیان اینکه در حالحاضر از لحاظ شهرسازی و ترافیکی با یک موجود ناقصالخلقهای مواجه هستیم، افزود: درهرحال نقش خودرو در شهر، قابل حذف نیست و روزبهروز پررنگتر هم میشود؛ اما با اجرای مسیر شرقیغربی بلوار «سپهبد شهید حاجقاسم سلیمانی» بهعنوان مسیر موازی بلوار «جمهوری اسلامی»، ترافیک به خیابان «بهمنیار» و فضای میدان آزادی میآید.
وی یادآور شد: این وضعیت به این معنا است که فضای ترافیکی و حضور ماشین در این میدان رو به گسترش است؛ بنابراین در طراحی آن، فضای زیرگذر نیز باید مدنظر قرار گیرد.
شعرباف، با اشاره به اینکه میدان آزادی با مفهوم آزادی، رقم خورده است، ادامه داد: میدان آزادی کرمان، مفهوم مقاومت را نیز، در خود جای داده است؛ میدان آزادی همچنین، با مفهوم آزادی، زیبایی، گشودگی و فضای سبز نیز عجین شده است.
وی تصریح کرد: در اعلام فراخوان برای طراحی میدان آزادی، تنها یک تک اِلِمان منظور نیست، بلکه هدف این است که کل سیستم باید باز طراحی شود و در طراحی کلی، مسیر عبور و مرور، جدارهها و ترافیک درنظر گرفته شود.
شهردار کرمان بر حضور مردم و رویدادهای مردمی، در طراحی میدان آزادی بازتاکید کرد و افزود: تصمیم شورای شهر و شهرداری کرمان، هر دو مبتنی بر اجرای یک پروژه عمیق در خور شهر و شهروندان کرمان است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان نیز، با تاکید بر اینکه این دوره از شورای اسلامی شهر، هیچگاه موافق انجام کارهای مقطعی و کوتاهمدت نبوده است، ادامه داد: هرچند گفتههای کارشناسان در خصوص دیدهشدن طرح میدان آزادی در چند پروژه به صورت بلندمدت، صحیح است، اما نباید شامل مرور زمان، و بهدست فراموشی سپرده شود.
محمدرضا کمساری، بازطراحی و اجرای کامل پروژه میدان آزادی را بهصورت کامل، نیازمند اعتباری در حدود 3000 میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم در حد بر بضاعت فعلی شهر نیست؛ بنابراین پیشنهاد میشود بهصورت فازبهفاز، اجرا شود.
وی از «گردشگری مقاومت» بهعنوان محور میدان آزادی، بهعنوان موضوع مدنظر شورای اسلامی شهر، یاد کرد و خاطرنشان کرد: از اساتید حوزه معماری و شهرسازی میخواهم که ملاحظات مدنظر خود را اعلام کنند و قبل از اینکه این اقدام مشمول زمان شود، آن را به نتیجه برسانند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر کرمان، ادامه داد: نتیجه این هماندیشی، میتواند بهصورت گامبهگام در دورههای مختلف انجام شود؛ تا بتوانیم با درنظر گرفتن زیستبوم شهر کرمان، کاری ماندگار برای شهروندان کرمانی، انجام دهیم.
در ادامه منصور ایرانمنش، رئیس کمیسون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، ضمن تشکر از دغدغه شهردار کرمان برای بهسازی وضعیت میدان آزادی، گفت: فضای سبز میدان آزادی بهخاطر سازه زیرساخت آن در خطر است و باید در طراحی جدید بهصورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
محمد امین شمسی، رئیس کمیسیون گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمان نیز، گفت: نظر جمعی اعضای شورای شهر، تمرکز بر میدان آزادی، بهعنوان یک کل واحد و بزرگ است و تنها طراحی المان مدنظر نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی شبکه حملونقل شهرداری کرمان، استفاده از نظرات کارشناسان را برای اجرای شیوه درست، تحسین کرد و به آغاز اجرای مطالعات طرح جامع ترافیک از سال ۱۴۰۰ اشاره کرد.
وحید خلیفه، از فرایند تحلیل آمارها در حوزه ترافیک میدان آزادی بهمنظور ساماندهی به آن خبر داد و تشکیل تیم شهرسازی و ترافیکی را برای حل معضل میدان آزادی، مهم دانست و افزود: علم جدید نگاه انسانمحور را به خودرو محور ترجیح میدهد و در مطالعات ترافیکی به این موضوع نگاه ویژهای شده است.
در ادامه این جلسه کارشناسان و اساتید دانشگاه حوزه معماری و شهرسازی نقطه نظرات خود را در خصوص طراحی میدان آزادی با درنظر گرفتن وضعیت موجود مطرح کردند که از جمله آن میتوان به طراحی میدان در سه سطح ترافیکی، یادمانی و پیاده راه اشاره کرد.
به گزارش کرنا،تعریف و آنالیز نقشه شهر کرمان و سپردن آن به مشاور متخصص و انجام مطالعات جامع قبل از اجرا نیز از جمله نقطه نظرات مطرح از سوی کارشناسان قبل از اعلام فراخوان بود.