بررسیها نشان میدهد به هنگام شوکهای منفی اقتصادی سطح قیمت کالا و خدمات گروه تفریح و فرهنگ به طور قابل توجهی افزایش یافته و همین اتفاق باعث حذف تدریجی فعالیتهای تفریحی و فرهنگی از سبد مصرفی خانوار ایرانی شده است...
بررسیها نشان میدهد که هزینه یک سبد یکسان از کالاهای خوراکی و غیرخوراکی برای خانوارها از ابتدای سال 96 تا انتهای آبان 1403 حداقل 9.5 برابر و حداکثر 10.2 برابر شده است...
بررسی آمارها نشان میدهد نسبت مصرف نهایی خصوصی به کل تولید ناخالص داخلی کشور، در دو فصل آغازین امسال روندی نزولی به خود گرفته است. پیش از این نیز تورم دورقمی و حتی سهرقمی در برخی دورهها موجب شد قدرت خرید خانوارها کاهش یابد و در نتیجه، خانوارها مجبور به کاهش مصرف خود شوند...
در هفت ماه ابتدایی امسال هزینه سبد مصرفی خانوار ایرانی به طور متوسط بالغ بر 18 درصد افزایش یافته است، در همین بازه زمانی تورم گروههای «آموزش» و «ارتباطات» رکورددار بودهاند...
هزینههای اولویتدار برای خانوارهای ایرانی در بخش خوراکی و غیرخوراکی که شامل گوشت، مسکن و سوخت میشود،در دیماه ۹۸ به ترتیب با تورم ۴۵.۷، ۲۱.۵ و ۳۹.۲ درصدی مواجه بودهاند.