• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
اولویت دادن به تعادل کار-زندگی و سلامت روان؛

بازی تاج‌و تخت نسل Z در بازار کار!

با ورود «نسل زد» به محیط‌های کاری، شرکت‌ها تحولات عمیقی را تجربه می‌کنند که ناشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نسل است...

هر نسلی ویژگی­‌های خاص خود به محیط‌­های کاری آورده است. "بیبی بومرها" به دلیل اخلاق کاری و وفاداری قوی خود شناخته می‌شوند، "نسل ایکس" نیز با استقلال و روحیه کارآفرینی شناخته شده‌اند و "نسل هزاره" به دلیل ماهیت دانش فنی و رویکرد مشارکتی­‌شان مورد توجه هستند. اکنون اما "نسل زد" در کانون توجه قرار دارند و آماده هستند جهان شرکت­‌ها را بازتعریف کنند. این نسل می‌تواند در کشورمان به متولدین اواسط تا اواخر دهه 1370 اطلاق شود.
"نسل زد" با مجموعه‌­ای از رویدادهای جهانی و پیشرفت­‌های فناوری شکل گرفته است که به چشم اندازی متمایز از کار و زندگی و مجموعه چشم‌گیری از مهارت­‌ها، بلندپروازی‌­ها و ارزش­‌ها منجر شده است. تسلط فنی و طرز فکر مترقی که آنها را در فضای کاری متمایز می­‌کند به نوآوری­‌های دیجیتال و چابکی فرهنگی وابسته است.
همانطور که شرکت‌­ها پیچیدگی‌­های محیط کاری را که با تغییرات تکنولوژی و تغییر هنجارهای اجتماعی مشخص میشود هدایت می‌کنند، تاثیر "نسل زد" روبه گسترش است. رویکرد این نسل به کار طراوت بخش و انقلابی است و با ترکیبی از "پیدایش دیجیتال"، "آگاهی جهانی" و "میل به اثرگذاری اجتماعی" شکل گرفته است. برای کسب­‌وکارهایی که در میانه این تغییرات سریع به دنبال پیشرفت هستند، درک و استفاده از پتانسیل‌های این نسل نه‌تنها سودمند، بلکه ضروری است.
اکوایران در این باره نوشت: گذراندن سال­‌های شکل گیری در دنیای تحت سلطه دیجیتال، "نسل زد" را متمایز کرده است. درک شهودی آن‌ها از ابزارها و پلتفرم­‌های دیجیتال، آنها را به عنوان مبتکران ذاتی در نقش‌­های مبتنی بر فناوری قرار می‌دهد. این تسلط به آنها اجازه می‌دهد فرآیندها را اصلاح کنند، بهره وری را افزایش دهند و رویکردهای خلاقانه‌ای به چالش‌های تکنولوژیک داشته باشند.
"نسل زد" بیشتر با "ابزارهای ارتباطی دیجیتال" هماهنگ هستند چراکه دوست دارند همه چیز را مختصر و کارآمد نگه دارند. این اولویت، محیط­‌های کاری را به سمت تعاملات دیجیتال هدایت می‌کنند.
برای استفاده از دانش دیجیتال این نسل، شرکت‌­ها باید ایجاد محیط­‌های کاری مشارکتی و فراگیر را در اولویت قرار دهند، چراکه آنها برای رهبری و استفاده از دیدگاه‌­های منحصربه­فرد خود برای شکل دادن به آینده‌­ای مبتنی بر فناوری نیاز به فرصت­‌هایی دارند.
اولویت دادن به تعادل کار-زندگی و سلامت روان
این نسل تاکید بی­سابقه‌­ای بر سلامت روان خود و رویکرد متعادل به کار دارد. کارکنان نسل زد مدل­‌های کاری سازگارتر چون دورکاری و برنامه­‌های کاری انعطاف پذیر را ترجیج می‌دهند، که همه گیری کرونا به عادی سازی آنها کمک زیادی کرد.
تمرکز این نسل بر سلامت و تعادل، سازمان‌ها را وامیدارد تا در سیاست­‌های خود تجدیدنظر کنند. شرکت­‌ها بامعرفی برنامه­‌های جامع سلامت روان، ترویج طرح­‌های تعادل میان کار و زندگی و ایجاد ترتیبات کاری انعطاف پذیر درحال اصلاح سیاست های خود هستند. این اقدامات آینده نگر می‌­تواند سبب افزایش رضایت و حفظ کارکنان شود و به نیروی کار سالم­‌تر و مولدتر کمک کند.
به چالش کشیدن سنت‌ها
روحیه کارآفرینی در سراسر نسل زد جریان دارد. آنها بدون اینکه در مرزهای سنتی محدود شوند، فعالانه به دنبال ایجاد راه‌هایی برای نوآوری در نقش خود هستند. این تمایل، رشد داخلی را تقویت می‌کند و شرکت‌ها را وادار می‌کند تا فرصت­‌های خوبی را در راستای تلاش آنها برای کار ارائه دهند.
تمایل عمیق به یادگیری مستمر این نسل همچنین سبب می‌شود آنها برای رشد ارزش زیادی قائل باشند. اعضای "نسل زد" به سمت سازمان­‌هایی گرایش دارند که از طریق آموزش جامع، برنامه‌های کارورزی و سایر ابتکارات آموزشی روی رشد حرفه‌­ای خود سرمایه گذاری می‌­کنند. کارفرمایان برای حفظ این نیروهای جوان باید زمینه‌های یادگیری مستمر و پیشرفت شغلی روشن را فراهم کنند.
دفاع از پایداری و مسوولیت سازمانی
"نسل زد" نگرانی عمیقی را برای مسائل زیست محیطی و اجتماعی از خود نشان می‌­دهد. آنها به سمت سازمان­هایی کشیده می‌شوند که بین سودآوری، مسوولیت اجتماعی و نظارت بر محیط زیست تعادل برقرار می‌کنند. از اینرو بسیاری شرکت‌ها اکنون در تلاش هستند با ارزش‌­ها و اولویت‌­های "نسل زد" هماهنگ شوند تا بتوانند استعدادهای برتر را جذب کنند.
پذیرش تحول برای آینده‌ای موفق
استخدام متخصصان "نسل زد" یک حرکت دگرگون کننده است که محیط‌های کاری و پویایی آن را متحول می‌کند. ورود آنها تحول عمیقی را در نحوه عملکرد مشاغل و شکل دادن به فرهنگ آنها به ارمغان میاورد که در مجموع جوهر محیط‌­های کاری را دوباره طراحی می‌کند.
ترکیب منجربه­‌فرد ویژگی­‌ها و ارزش‌­های این نسل پارادایم­‌های موجود را تغییر می‌دهد و راه برای دنیای کاری سازگارتر، فراگیرتر و نوآورانه­‌تر هموار می‌کند. فراتر از مهارت صرف در فناوری، این تغییر شامل دیدگاه گسترده تری است مبنی بر اینکه آینده کار چگونه خواهد بود. از آنجایی که کسب‌­وکارها تلاش می‌­کنند در یک چشم انداز اقتصادی پویا، رقابتی باقی بمانند، درک کردن و تطبیق یافتن با دیدگاه‌ها و مهارت‌های "نسل زد" عامل تعیین کننده‌­ای در موفقیت آنهاست.
شرکت­‌هایی که به سرعت پتانسیل­‌های این نسل را تشخیص می‌دهند و آنقدر چابک هستند تا استراتژی­‌ها و فرهنگ خود را با ترجیحات و ایده آل­‌های آن هماهنگ کنند خود را در خط مقدم نوآوری و پیشرفت قرار می‌دهند. منطبق شدن با این آینده، برای ایجاد نیروی کاری انعطاف پذیر، پایدار و عادلانه بسیار مهم است. سازمان­‌هایی که در اقتصاد آینده رهبری و پیشرفت خواهند کرد، آنهایی هستند که آماده رشد و تکامل هستند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10532
اخبار مرتبط
نظرات شما