• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی هستند؛

وضع نامطلوب کشاورزی ایران درحوزه دانش‌بنیان‌

درحال حاضر از نگاه مقامات دولتی وضعیت بخش کشاورزی در حوزه دانش بنیان مطلوب نیست. کنون فقط ۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی هستند که عمده آنها نیز شرکت‌های نوپا هستند...

البته وزیر به شرکت‌های دانش‌بنیان قول داد فضاها را برای آنها باز می‌کند و در هر جایی که این شرکت‌ها وارد شوند، بخش دولتی کنار می‌رود.
اولین رویداد برترین‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی برگزار شد.
در این رویداد، ارژنگ جوادی، قائم مقام ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی ریاست جمهوری اعلام کرد که بخش کشاورزی در حوز دانش‌بنیان وضعیت مطلوبی ندارد. اکنون فقط ۵ درصد شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی هستند که عمده آنها نیز شرکت‌های نوپا هستند.
او افزود: از مجموع شرکت‌های حاضر، ۷۱.۱درصد از این شرکت‌های دانش بنیان فعال حوزه غذا و کشاورزی، نوپا، ۲۰.۶درصد نوآور و ۸.۳ درصد، فناور هستند و نیاز داریم تعداد شرکت‌ها را در بخش‌های نوآور و فناور بیشتر کنیم.
جوادی ادامه داد: وضعیت ما در هسته‌ها بد نیست، اما اگر در هسته به سمت لاین و اجداد طیور حرکت کنیم، وضعیت ما اصلا خوب و مطلوب نیست و همچنین در قسمت نهاده‌ها، برداشت و کاشت نیز وضعیت ما مطلوب نیست.
در رویداد برترین‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی، دبیر این رویداد گفت: ۵۲۴ شرکت دانش بنیان و ۸۵۴ محصول عرضه شده است و شرکت‌هایی که در نمایشگاه فعلی حضور دارند، به ۳۰ کشور محصولات خود را صادر می‌کنند.
در این رویداد محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که در هر جایی که این شرکت‌ها وارد شوند، ما به عنوان بخش دولتی خود را کنار می‌کشیم.
او با اشاره به نیاز روزانه مصرف مرغ کشور که 8.5 تا ۹ هزار تن است؛ گفت: این امکان وجود ندارد که ما از کشورهای اطراف مرغ آماده طبخ وارد کنیم و از این رو محکوم هستیم که محصولات غذایی را در داخل تولید کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی خطاب به دانش‌بنیان‌ها، تاکید کرد:  اطمینان می‌دهیم فضاها را برای شما باز کنیم و در هر جایی که این شرکت‌ها وارد شوند، ما به عنوان بخش دولتی خود را کنار می‌کشیم.
او ادامه داد: در تأمین نهاده‌ها و تولید محصولات کشاورزی بسترهای بسیار خوبی وجود دارد و باید فضا به گونه‌ای باز شود که از ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی حداکثر استفاده شود و در این زمینه آمادگی همکاری با دانش‌بنیان‌ها را داریم.
به گزارش اکوایران، وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها دچار عقب ماندگی است و باید دست به دست هم دهیم تا هرچه سریع‌تر این عقب ماندگی جبران شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10559
اخبار مرتبط
نظرات شما