• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
رییس اتاق اصناف استان مطرح کرد

روند تصاعدی تعطیلی واحدهای صنفی کرمان

رییس اتاق اصناف استان کرمان با بیان اینکه مالیات ها چند ۱۰۰ درصد رشد داشته، گفت: واحد صنفی که سال گذشته ۱۵ میلیون مالیات داده امسال باید ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند...

رییس اتاق اصناف استان کرمان با اشاره به آسیب‌های دادوستدهای غیرقانونی بر سلامت جامعه گفت: جمعه بازار خودرو تخلفات زیادی براساس قانون دارد و ما در خواست جمع آوری آن را از شهرداری داشتیم که انجام نشد.
محسن ربیعی در نشست خبری افزود: وظیفه شهرداری برخورد با سد معبر است و براساس قانون ما نمی توانیم برخوردی با این موضوع داشته باشیم و بایستی در چارچوب برخورد کنیم و برخی سازمان ها نیز در این زمینه به وظیفه ذاتی خود عمل نمی کنند.
وی اظهار داشت: قانون بهداشت می گوید فروش هرگونه مواد غذایی در شرایط نامطلوب ممنوع است اما وانت ها مواد غذایی همچون تن ماهی می فروشند و تن ماهی با تاریخ پاک شده در کرمان به فروش می رود که قطعا به سلامت جامعه آسیب وارد می کند.
رییس اتاق اصناف کرمان با اشاره به فروش صنایع دستی و سوغات کرمان در مراکز بدون مجوز یادآور شد: دکه های مسجد صاحب الزمان کرمان را بررسی و قهوه و قاووت این دکه ها را آزمایش کردیم و مشخص نبود چه چیزی است که به اسم شهر کرمان به فروش می رفت لذا درخواست کردیم که این دکه ها از اتاق اصناف مجوز دریافت کنند تا بر فعالیت آنان نظارت شود.
وی ادامه داد: صنایع دستی چینی در کرمان وجود دارد و کش مو و تل چینی به نام تولیدات این استان فروش می رود و درخواست کردیم که دستگاه های متولی به این حوزه ورود کنند.
ربیعی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: واحدهای صنفی به چند منظور بیمه، مالیات و بانک تعطیل می شوند و یکی از مسایل و مشکلات این واحدها که در نشستی با وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی پیگیری شد، سامانه امور مالیاتی است که همه به این سامانه اظهار نامه می دهند اما به علت قطعی این سامانه، واحدهای صنفی نمی توانستند اظهار نامه خود را تکمیل کنند.
وی با بیان اینکه مالیات ها چند ۱۰۰ درصد رشد داشت گفت: واحد صنفی که سال گذشته ۱۵ میلیون مالیات داده امسال باید ۵۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کند.
رییس اتاق اصناف کرمان ابراز داشت: تعداد فروشگاه های زنجیره ای زیاد شده و رقابت بین واحدها بسیار افزایش یافته و بالارفتن هزینه ها ازجمله جرایم، بیمه، مالیات و کرایه مغازه توان رقابت را از اصناف گرفته و این واحدها را تعطیل کرده است.
وی با بیان اینکه امسال پنج پروانه کسب در اتحادیه عمده فروش، پخش و بنکداران کرمان باطل شد تاکید کرد: خروج سرمایه گذاران از بازار به اقتصاد استان کرمان ضربه می زند؛ ضمن آنکه بالا رفتن قیمت مواد اولیه نیز به اصناف ضربه زده است.
ربیعی خاطرنشان کرد: ارتباط واحدهای صنفی به علت وجود درگاه ملی مجوزها با اتحادیه‌ها قطع شده است این درگاه حتی امضای اصناف را هم نمی خواهد و این کار سبب ایجاد چالش در نظارت‌ها می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت درگاه ملی مجوزها افزود: این سامانه نتوانسته به اهداف خود را عملی کند، قبلا ۱۵ روز پس از تایید صلاحیت و تکمیل مدارک پروانه کسب صادر می‌شد اما این درگاه نتوانسته امضاهای طلایی را حذف کند زیرا حوزه اصناف امضای طلایی نداشت و اکنون باید پس از ورود به درگاه سه روزه باید پروانه کسب صادر شود.
رییس اتاق اصناف کرمان با اشاره به درگاه ملی مجوزها عنوان کرد: فرد از طریق این درگاه می‌تواند سه روزه پروانه کسب دریافت کند اما در گذشته اتحادیه‌ها تایید محور بودند و اکنون با این درگاه سد محور شده‌اند و این درگاه باعث ضعف‌ در نظارت بر واحدهای صنفی می‌شود.
وی افزود: برخی افراد از طریق درگاه ملی مجوزها، واحد کسب و کار خود را در واحد مسکونی راه‌اندازی کرده و این کار باعث سلب آسایش اهالی آن مجتمع مسکونی خواهد شد اما در گذشته بازرس‌ها از محل کسب و کار فرد بازدید و اگر در مکان تجاری بود، مجوز او را صادر می‌کردند.
ربیعی ابراز داشت: درگاه ملی مجوزها برای اصناف مشکلاتی ایجاد کرده است زیرا برخی رسته‌ها برای دریافت مجوز نیاز به تخصص دارند و در این درگاه تخصص افراد سنجیده نمی‌شود.
وی افزود: همچنین چابک سازی اتحادیه ها در دستور کار دولت قرار گرفته که جامعه صنفی دچار چالش کرده است.
به گزارش ایرنا، رییس اتاق اصناف کرمان با بیان اینکه مالیات از کارت خوان دریافت می شود عنوان کرد: ۱۲۳ هزار واحد صنفی در استان کرمان داریم که این آمار در شهر کرمان ۳۶ هزار واحد است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7731
اخبار مرتبط
نظرات شما