• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
فرماندار رفسنجان خبر داد

سرمازدگی ۱۲ هزار هکتار از باغات پسته

فرماندار رفسنجان گفت: بروز سرما طی روزهای اخیر به ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پسته شهرستان خسارت و آسیب وارد کرد...

حسین رضایی ۱۵ فروردین ماه به اتفاق رئیس جهاد کشاورزی شهرستان از باغات منطقه نوق که بیشترین خسارت را از سرما متحمل شدند، بازدید کرد.
وی در این بازدید اظهار کرد: ایستگاه هواشناسی در رفسنجان طی شب گذشته تا دو درجه زیر صفر دمای هوا را در منطقه کبوترخان و جوادیه فلاح نوق ثبت کرده است.
رضایی افزود: متاسفانه سرمای شب گذشته شدید بود و ۱۲هزار هکتار از باغ های پسته شهرستان را مورد هدف قرار داد و سرما محصول این باغ ها را از بین برد.
فرماندار رفسنجان ادامه داد: روزهای سوم، چهارم، ۱۴ و ۱۵ فروردین امسال سرماهای مکرر و خسارت ها به پسته شهرستان وارد شد و این سرمای مکرر نشان می‌دهد که بحث تغییرات اقلیمی بسیار جدی است.
وی تصریح کرد: همان‌گونه که باغداران و کشاورزان برای فراوری محصول پسته و تعمیرات باغ‌ها، به وسایل مورد نیاز مجهز می‌شوند بهتر است وسایل مورد نیاز برای مقابله با سرمازدگی‌های بهاره را نیز تهیه و نگهداری کنند تا فروردین هر سال برای مبارزه با پدیده سرمازدگی از آن‌ها استفاده کنند.
وی گفت: یکی از ساده‌ترین روش‌های مقابله با سرمازدگی، استفاده از بخاری‌های گازوئیلی در سطح باغ در زمان بروز سرمای زیر صفر درجه است که امسال با همت استاندار سهمیه سوخت برای باغداران رفسنجان تخصیص یافت.
رضایی بیان‌کرد: باغداران برای بهره مندی از این سهمیه، با در دست داشتن پروانه فعالیت به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
فرماندار رفسنجان تصریح کرد: علاوه بر اینکه در مواقع سرمازدگی، باغدار می تواند در تامین سوخت از پروانه استفاده کند، برای کارهای دیگر از جمله تهیه کود و سم، دریافت تسهیلات و ... نیز می تواند از مزایای این پروانه بهره مند شوند.
وی بیان کرد: شش ایستگاه هواشناسی در آینده در نقاط مختلف شهرستان احداث خواهد شد تا در رصدکردن دمای هوا، هشدارهای لازم برای مقابله با حوادث طبیعی مانند سرما و گرمای شدید در مواقع اضطراری به کشاورزان ارائه شود.
به گزارش ایسنا، علی باقری مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان هم در این بازدید با اشاره به وجود بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در شهرستان، گفت: ۱۲ هزار هکتار از باغ‌های رفسنجان بین ۱۰ تا ۹۰ درصد دچار سرمازدگی شده و عمدتا در همه باغ های پسته منطقه نوق، کبوترخان و حومه شهر رفسنجان رخ داده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/6976
اخبار مرتبط
نظرات شما