• یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 12 May 2024

  • یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 12 May 2024
آیین‌نامۀ شورای‌ عالی سیاست‌گذاری خلاقیت و نوآوری بررسی شد

مسیریابی خلاقیت و نوآوری در شهر کرمان

در نخستین جلسۀ «شورای‌ عالی سیاست‌گذاری خلاقیت و نوآوری» شهرداری کرمان، آیین‌نامۀ این شورا بررسی شد...

سعید شعرباف، شهردار کرمان در نخستین جلسۀ شورای‌ عالی سیاست‌گذاری خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان که با حضور رییس پارک علم‌ و ‌فناوری استان، رییس پارک علم ‌و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی ‌و فناوری پیشرفته، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت‌ و بهره‌وری شورای اسلامی شهر کرمان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان و رییس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان برگزار شد، ضمن تشکر از رییس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان برای پیگیری و تدوین آیین‌نامۀ پیشنهادی شورای‌ عالی سیاست‌گذاری خلاقیت و نوآوری شهرداری، گفت: بهتر است جلسات این شورا در بازۀ دوماهه که در آیین‌نامه مشخص شده، تشکیل شود.
وی با بیان اینکه در هیچ‌کدام از ادوار مختلف شهرداری و شورا نسبت به دوره کنونی، این میزان افراد دانشگاهی در رده‌های بالای مدیریتی نبوده‌اند، اظهار داشت: این موقعیت، یک فرصت است، اما از سویی دیگر یک تهدید هم وجود دارد که می‌تواند برای شهرداری کرمان چالش درست کند و آن‌هم اینکه نیازهای زیرساختی شهر مثل پیاده‌رو، فضای سبز، خدمات‌شهری و آسفالت، آن‌قدر زیاد است که معمولاً فرصتی برای پرداختن به حوزۀ خلاقیت و فناوری باقی نمی‌گذارد.
شهردار کرمان بیان کرد: مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان در مدت کمتر از یک‌سالی که شکل گرفته، به‌خاطر دشواری‌هایی که وجود دارد، هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد؛ اگرچه دستاوردهایی هم داشته، اما سرعت کار کم است و به مشارکت نهادهای علم و فناوری کرمان نیاز است.
وی گفت: بخشی از موضوعات در مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری، متوجه نیازها و بازار خودمان است که بسیار متنوع است؛ شهرداری با ۳۷2 وظیفه‌ای که برای آن تعریف شده، یک مدیریت خودساختۀ کوچک است و می‌تواند در محدودۀ وظایف خود با رویکرد فناورانه و خلاقانه برخورد کند؛ از صنایع خلاق و حوزه‌های نرم تا حوزه‌های سخت، کمتر عرصه‌ای را می‌توان پیدا کرد که به سیستم شهرداری بی‌ارتباط باشد.
شعرباف افزود: انگیزۀ دیگر شهرداری برای ورود به موضوعات خلاقانه و فناورانه، در بازار داخلی و شخصی است که بتواند برای مصرف خود، محصول خلاقانه و نوآورانه تولید کند.
وی با یادآوری اینکه در آیین‌نامۀ معاملات و تعاملات مالی، مشکلات قانونی در سیستم وجود دارد، افزود: برای مثال، نمی‌توان با یک شرکت دانش‌بنیان، به‌صورت ترک تشریفات کار کنیم و به‌دنبال این هستیم که به سمت خرید محصول پیش برویم.
شعرباف بیان کرد: شهرداری در زیست‌بوم شهروندان نقش دارد و پیشنهادهای مصداقی زیادی هم برای بهسازی و اصلاح آن دارد و مثلاً می‌تواند زون‌های فناوری را آغاز کند.
وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند در زمینۀ ترویج فناوری از طریق تبلیغات عمومی، فضاسازی و برگزاری مسابقات، مشارکت کند.
شهردار کرمان ادامه داد: یک موضوع دیگر که پیگیر آن هستیم این است که از زمین‌ها و مکان‌هایی که در اختیار داریم، به لحاظ زیرساختی به‌خصوص برای کارخانۀ نوآوری که صنعتی‌تر است، فراتر از فضای کار اشتراکی، همکاری داشته باشیم.
وی به تشکیل یک پهنۀ فناوری اشاره و تأکید کرد: قدم اول تشکیل این پهنه، تدوین برنامۀ آن به‌شکل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت است که استاندار کرمان هم در این زمینه همراه است.
ادبیات خلاقیت و نوآوری به مجموعۀ واژگان شهرداری اضافه شده است
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه در این دوره از مدیریت شهری، برای اولین‌بار، ادبیات خلاقیت و نوآوری به مجموعۀ واژگان شهرداری اضافه شده، افزود: مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان، با نقش اولیۀ حمایت از حوزه‌های فعال در زمینۀ خلاقیت و نوآوری شهر کرمان ایجاد شد و اکنون، با تجربه‌ای که دارد و با هدف پیشبرد اجرایی کار، آیین‌نامه‌ای تدوین کرد که یکی از ارکان مهم آن، ایجاد شورای ‌عالی سیاست‌گذاری خلاقیت و نوآوری با ترکیب و اعضای مشخص در شهرداری کرمان است.
وحید خطیبی، به نقش اداره پژوهش در زیرمجموعۀ مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری کرمان، اشاره کرد و گفت: این اداره، بودجه‌ای برای پیش‌بردن پروپوزال‌های مرتبط با چالش‌های مدیریت شهری در اختیار دارد که در این قسمت، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان مرکز پژوهش‌های شورا و شهرداری مصوب شده و می‌تواند موازی با مرکز خلاقیت و نوآوری گام بردارد.
وی با اشاره به اینکه ما در شهرداری با چالش‌های جدی در زمینه‌های عمرانی، پسماند و محیط‌زیست مواجه هستیم، افزود: شهرداری کرمان حتی برای اولین‌بار در انتشار یک مجله زیست‌محیطی مشارکت دارد و فضای موجود، فرصت مناسبی برای دانشگاه‌هاست.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان، بیان کرد: شهرداری کرمان، آمادگی پشتیبانی از پروپوزال‌های دانشگاهی در زمینۀ موضوعات مرتبط با مسایل شهری را دارد و هدف اصلی شورای سیاست‌گذاری خلاقیت و نوآوری شهرداری، برقراری ارتباط نزدیک‌تر با پارک علم و فناوری استان است.
برای فعالیت دانش‌بنیان در کرمان باید انگیزه ایجاد شود
سیدمحمدصادق تقوی، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورای اسلامی شهر نیز با تأکید بر حمایت جدی شورا از فعالیت‌های دانش‌بنیان، افزود: تاکنون، جلسات خوبی درخصوص بسترسازی فعالیت‌های دانش‌بنیان با شهرداری داشتیم و با ظرفیت خوبی که در استان وجود دارد، لازم است انگیزه برای فعالیت دانش‌بنیان ایجاد شود.Top of Form
وظیفۀ ما حمایت از کسب‌وکارهای خلاق است
رییس پارک علم و فناوری استان نیز در این جلسه، با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری در کشورهای دیگر، سعی کرده‌اند در حوزه‌های مختلف اثرگذار باشند، افزود: خلاقیت و نوآوری در حوزۀ شهری چون با زندگی روزمره مردم در ارتباط است، باعث می‌شود از ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده شود و به‌طور محسوسی بر زندگی مردم اثر خواهد داشت.
کاظمی، خاطرنشان کرد: با برخی شهرداری‌ها تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و برای اولین‌بار، به‌عنوان مرجع پذیرش صنایع خلاق در جنو‌ب‌شرق کشور معرفی شده‌ایم.
وی با بیان اینکه خیلی از کسب‌وکارهای حوزۀ خدمات‌شهری مربوط به حوزه‌های نرم هستند، افزود: یکی از موارد پیشنهادها، استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید است که ظرفیت خوبی دارد تا از محل درآمدهای شرکت‌های صنعتی و معدنی، مبلغی به‌عنوان اعتبار مالیاتی در خدمت زیرساخت‌های فناورانۀ استان و شهر قرار گیرد.
رییس پارک علم و فناوری استان ادامه داد: تا به حال 1000 میلیارد تومان در قالب صنایع خطرپذیر فراهم شده و این امکان هم هست که از این فرصت‌ها در حوزۀ کسب‌وکارهای نرم، فرهنگی و خلاق مرتبط با شهرداری استفاده شود.
کاظمی یادآور شد: متأسفانه در حوزۀ زیرساخت‌های فناورانه و کسب‌وکارهای خلاق و دانش‌محور، وضعیت خوبی در استان نداریم و امیدواریم با حمایت و همدلی و ظرفیت‌های قانونی که فراهم شده، اتفاقات بهتری بیفتد.
هسته بهره‌گیری از دانش خلاق و بومی
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان هم در این جلسه، با بیان اینکه شهردار کرمان، دید خوبی نسبت به موضوعات فناورانه دارد که باعث افتخار است، افزود: شهرداری‌ها، یکی از موتورهای محرک حوزه‌های فناورانه و خلاق در دنیا هستند و ظرفیت‌های وسیعی دارند که می‌توانند از راه‌انداری شرکت‌ها حمایت کنند.
کی‌نیا، با اشاره به اینکه در برخی کشورها، شهرداری‌ها بانی راه‌اندازی پارک‌های علم و فناوری هستند، خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری استان و مرکز رشد، محلی برای شکل گرفتن هسته‌های خلاق و بهره‌گیری از دانش بومی است و اینکه شهرداری کرمان تمایل به مشارکت در این زمینه‌ها دارد، مایۀ دلگرمی است.
وی با تأکید بر لزوم جذب بخش خصوصی در فعالیت‌های نوآورانه، یادآور شد: وظیفۀ ما حمایت و تسهیل‌گری برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای خلاق است و باید ببینیم شهرداری در این زمینه چه نقشی را می‌خواهد ایفا کند.
کار سخت و زمان‌بر
رییس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان نیز با اشاره به اینکه از آغاز به‌کار این مرکز کمتر از یک‌سال می‌گذرد، افزود: یک‌سری مشکلات وجود دارد که برای حل آن‌ها به خرد جمعی نیاز است و اینکه مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان بتواند راه خود را پیدا کند و در بدنۀ شهرداری جا بیفتد، کار سخت و زمان‌بری است.
محمدمهدی حمزه‌پور خاطرنشان کرد: ارتباط شهرداری با خارج از مجموعه و نهادهایی که در زمینۀ خلاقیت و نوآوری فعالیت دارند، نیاز به هماهنگی دارد و به‌همین منظور، چارچوبی تعریف کردیم تا بتوانیم منابع محدود را بهتر صرف کنیم.
وی افزود: مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری از ابتدای کار با حمایت شهردار، شورای اسلامی شهر و به‌ویژه کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورای اسلامی شهر، پیش رفته است.
رییس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان یادآور شد: در این مدت، نیازهای فناورانۀ معاونت‌های شهرداری را رصد کردیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نیازهای فناروانۀ سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری در حوزه EC آب و گیاهان مقاوم به خشک‌سالی است.
حمزه‌پور افزود: می‌توانیم در این خصوص یک رویداد به‌صورت کشوری برگزار کنیم و برای اولین‌بار در شهرداری‌ها این موضوع را به بحث بگذاریم که بالاخره آیا می‌توانیم از این سیستم استفاده کنیم یا نه؟
وی ادامه داد: یک موضوع دیگر که در حال پیگیری آن هستیم، آموزش‌های خلاق است؛ در این زمینه با پروفسور «رجبعلی‌پور» یک جلسه داشتیم و ایشان هم تمایل داشتند در زمینۀ آموزش‌های خلاق در حیطۀ ریاضی کودک و نوجوان، این کار انجام شود.
به گزارش کرنا،رییس مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری کرمان بیان کرد: همچنین با توجه به اینکه کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی شده، با مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری و در راستای شهر خلاق، در تلاش برای طراحی یک نشان برای صنایع دستی کرمان هستیم.
حمزه‌پور افزود: از آنجاکه صنایع دستی کرمان، فاخر و گران‌قیمت است، تلاش داریم صنایع دستی کرمان را به‌گونه‌ای طراحی کنیم که برای خرید به‌صرفه باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/8276
اخبار مرتبط
نظرات شما