• جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024

  • جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 03 May 2024
مسیر انتقال آب خلیج‌فارس از حریم دره راگه تغییر می‌کند؛

رهایی «دره راگه رفسنجان» از خطر تخریب

رییس میراث‌فرهنگی رفسنجان گفت: با نظر کارشناسی، مکاتبه میراث فرهنگی استان و موافقت شرکت مجری طرح خط انتقال آب آشامیدنی از خلیج فارس به شهر کرمان، نقطه عبور پروژه خط انتقال آب از محدوده دره راگه تغییر پیدا می‌کند و برای اجرای این خط انتقال، طراحی مجدد انجام می‌شود...

حسن حسینی افزود: مسیر قبلی خط انتقال آب آشامیدنی از خلیج فارس به شهرهای کرمان و رفسنجان از حریم دره راگه رفسنجان عبور می کرد که باعث تخریب و آسیب به قسمت هایی از محیط و منظر این دره زیبا و گردشگر پذیر می شد.
وی تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان به‌شدت از حفظ حریم دره راگه به عنوان یکی از باارزش ترین میراث های طبیعی استان و کشور دفاع کرده است.
طی روزهای گذشته مساله عبور این خط انتقال آب از حریم دره راگه در فضای رسانه ای شهرستان و استان نمود یافته بود.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رفسنجان تصریح کرد: پرونده دره راگه برای ثبت در میراث طبیعی کشور پس از رفع ایراد آماده شده است که انتظار داریم به‌زودی به ثبت برسد.
وی با اشاره به پایش و رصد مستمر و دقیق دره راگه رفسنجان و حریم آن خاطرنشان کرد: حریم دره راگه مشخص شده که ۵۰۰ متر از لبه دره است و در این شعاع ۵۰۰ متری هیچ گونه دخل و تصرفی نباید صورت گیرد.
حسینی با اشاره به استقبال خوب گردشگران داخل و خارج از استان از دره راگه و طبیعت اطراف این پدیده طبیعی بیان کرد: ایجاد تاسیسات گردشگری در این منطقه بسیار ضروری است تا امکانات اولیه و رفاهی برای جذب و حضور هرچه بیشتر گردشگران در دره فراهم شود.
وی ادامه داد: چند سال قبل برای ایجاد تاسیسات گردشگری زمین به سرمایه گذار واگذار شد، اما سرمایه گذار به دلایلی موفق به اجرای طرح نشد و در نظر داریم طرح بار دیگر برای جذب سرمایه گذار در کارگروه ها و کمیسیون های مرتبط شهرستان طرح و بررسی شود.
به گزارش ایرنا، دره راگه یکی از منحصربه فردترین جاذبه های گردشگری استان کرمان در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد؛ این جاذبه طبیعی به دلیل فرسایش خاک ناشی از باد و آب به وجود آمده است و عمق دره در برخی جاها به ۱۰۰ متر هم می رسد.
قدمت این دره به ۲۰ هزار سال پیش تخمین زده شده و عمر آن به دوران چهارم زمین شناسی بر می گردد که حدود ۲۰ کیلومتر طول دارد و با صخره های نوک تیز و محیطی بکر در نوع خود در کشور کم نظیر است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9404
اخبار مرتبط
نظرات شما