• یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024

  • یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 28 April 2024
با حضور بیش از 50 شرکت و مرکز دانش‌بنیان و فن‌آور؛

شهرواره مدیریت شهری کرمان افتتاح شد

نمایشگاه شهرواره مدیریت شهری (شمش فناور) کرمان با حضور بیش از 50 شرکت و مرکز دانش‌بنیان و فن‌آور افتتاح شد...

شهردار کرمان در این مراسم که با حضور فرماندار کرمان، اعضای شورای اسلامی شهر، روسای پارک‌های علم‌ و فناوری، اساتید دانشگاه و سایر مدیران شهری کرمان برگزار شد، دانش را دارایی نامشهود توصیف کرد و با تأکید بر اینکه باید میزان دارایی نامشهود شهر و استان کرمان را افزایش دهیم، افزود: شهرداری‌ها که ۳۷۰ وظیفه قانونی داشته و ارتباطات وسیعی دارند و می‌توانند کمک کنند این زیست‌بوم به سمتی حرکت کند که دارایی نامشهودش افزایش پیدا کند.
سعید شعرباف خاطرنشان کرد: شهرداری، ابزارهای خوبی ازجمله تبلیغات محیطی، مجوزها و امکان خرید تضمینی برخی از محصولات را دارد که در این زمینه‌ها می‌تواند از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند.
وی بیان کرد: خوشبختانه با نگاه متفاوت حمایتی که در مدیران استان وجود دارد، زمینه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان آماده است و این نمایشگاه یک نقطۀ آغاز است.
شهردار کرمان یادآور شد: سرعت رشد فعالیت‌های دانش‌بنیان بالاست و در تلاش هستیم شهرداری کرمان جزو شهرداری‌های برتر کشور در حوزۀ رشد و خلاقیت شود.
شهرداری کرمان حامی نگاه‌های نوآورانه است
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان نیز، گفت: شهروارۀ مدیریت شهری قرار است تعریف جدیدی از تعاملات شهرداری با حوزه‌های بیرونی ارائه کند که مبتنی بر رویکرد تحولی است که در دوره اخیر شهرداری کرمان در حوزه‌های خلاقیت و نوآوری محقق شده است.
وحید خطیبی افزود: مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری که حدود دو سال پیش شروع به‌کار کرد، پنجره‌ای از شهرداری به سمت افرادی بود که نگاه نوآورانه را مطالبه می‌کنند، اما کمتر حمایت می‌شوند و قرار بود این مرکز حامی چنین افرادی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در گفتمان نهادهای دولتی و غیردولتی، از شرکت‌های دانش‌بنیان زیاد گفته می‌شود؛ اما در عمل، حمایت واقعی نمی‌بینیم؛ شهرداری کرمان علاقه‌مند بود در این حوزه وظیفۀ خود را انجام دهد و این نمایشگاه، فضایی برای برقراری ارتباط‌ با امثال ۵۰ شرکت دانش‌بنیانی است که در آن حضور پیدا کرده‌اند تا مخاطبان بتوانند آنها را ببینند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار کرمان بیان کرد: شهرداری از دو جهت در این رویداد سهم دارد؛ نخست از جهت نیازهای فناورانه بخش‌های مختلف شهرداری که امیدواریم بتوانند نیازهای خود را در این نمایشگاه مرتفع سازند و سهم دوم شهرداری، دعوت از صاحبان صنایع و شرکت‌هاست که در اینجا حضور پیدا کنند.
خطیبی، ضمن تشکر از شهردار کرمان، مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری و روسای پارک‌های علم و فناوری که بسیار کوشیدند این رویداد برگزار شود، ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه پربار باشد.
صنایع بزرگ از شرکت‌های کوچک حمایت کنند
سپس، رییس پارک علم و فناوری هایتک، بیان کرد: از شهردار کرمان که دید باز و رو به‌جلو دارند، از دکتر خطیبی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار و آقای حمزه‌پور، مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری که برای برگزاری این رویداد زحمت زیادی کشیدند، تشکر می‌کنم.
فرشید کی‌نیا، خاطرنشان کرد: رویدادهایی مثل نمایشگاه‌ها فرصت بسیار خوبی برای دیده شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی محصولات شرکت‌ها به دستگاه‌های اجرایی، صنایع و جامعه هدف است و کار ارزشمندی انجام شده است.
رییس پارک علم و فناوری هایتک، افزود: شهرداری فضای مناسبی را در اختیار قرار داده و امیدواریم این حمایت‌ها‌ ادامه پیدا کند و بتوانیم نمایشگاه‌های تخصصی و موضوعی هم برگزار کنیم.
کی‌نیا تصریح کرد: با وجود اینکه در استان کرمان، ظرفیت صنعتی بالایی وجود دارد، اساتید، دانشجویان و مراکز پژوهشی قابل توجهی داریم و جزو استان‌های برتر در زمینۀ تولید دانش هستیم، اما رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و درآمد سرانه و اشتغال استان، بالا نیست.
وی ادامه داد: شاید حلقۀ مفقوده در این میان، توجه بیشتر به تولید دانش و استفاده از آن در صنایع و تبدیل دانش به تکنولوژی است.
رییس پارک علم و فناوری هایتک تأکید کرد: صنایع بزرگ باید به شرکت‌های کوچک توجه داشته باشند و از آنها حمایت کنند تا در آیندۀ نزدیک تبدیل به شرکت‌های تولیدی توانایی ‌شوند که در روزهای سخت بتوانند دست صنایع بزرگ را بگیرند.
کی‌نیا افزود: رویکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی هم در جذب دانشجو و انجام کارهای پژوهشی باید براساس نیاز بازار و کسب‌وکار باشد.
وی یادآور شد: وظیفۀ پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد نیز حمایت از فناوران است که باید بین صنایع و دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنند و ما سعی داریم این ارتباط را با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ایجاد کنیم.
رییس پارک علم و فناوری هایتک بیان کرد: شهرداری‌ها به‌خاطر اینکه با مسایل متنوع و پیچیده‌ای سروکار دارند و با همۀ اقشار در ارتباط هستند، محلی برای مرجعیت، حمایت و راه‌اندازی و به ثمر رساندن ایده‌های خلاقانه هستند که در کرمان خوشبختانه شهرداری به این سمت حرکت کرده است.
برای تحقق اقتصاد پایدار از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم
در ادامه، رییس پارک علم و فناوری استان کرمان، ضمن تشکر از شهرداری برای برگزاری این نمایشگاه، گفت: برای تحقق اقتصاد پایدار باید از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم.
حسین کاظمی تصریح کرد: در حالیکه چهار درصد دانشجویان و اساتید کشور در استان کرمان هستند، در زمینۀ اقتصاد دانش‌بنیان چندان موفق نبوده‌ایم؛ تنها یک درصدشرکت‌های دانش‌بنیان کشور در استان کرمان هستند؛ در کشور به ازای هر صد هزار نفر جمعیت حدود 12 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و ما در استان کرمان به ازای هر صد هزار نفر جمعیت، ۳.۲ شرکت دانش‌بنیان داریم که باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهدافی که در برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها دنبال می‌شود، توسعۀ بازار محصولات است و ما در پارک علم و فناوری استان، برنامۀ منسجمی برای توسعۀ بازار شرکت‌ها داریم و توانسته‌ایم منابع خوبی در این زمینه جذب کنیم.
تمرکز بر هوشمندسازی از سیاست‌های شوراست
سپس، رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورای اسلامی شهر کرمان، بیان کرد: یکی از سیاست‌های شورا، تمرکز بر هوشمندسازی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است و در همین راستا مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری راه‌اندازی شد؛ و امروز هم شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی هستیم.
به گزارش کرنا، سید محمدصادق تقوی، افزود: از همۀ کسانی که برای برگزاری این نمایشگاه زحمت کشیدند، تشکر می‌کنیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظار داریم که مطالبۀ بیشتری از همۀ نهادهای اجرایی داشته باشند و ما هم در شورا از آنها حمایت می‌کنیم.
گفتنی است؛ رویداد شهروارۀ مدیریت شهری (شمش) با محوریت فناوری و نوآوری شامل نمایشگاه، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و با حضور بیش از 50 شرکت و مرکز دانش‌بنیان و فن‌آور در مجموعۀ ورزشی شهرداری کرمان، در حال برگزاری است و نمایشگاه آن امروز با حضور مدیران شهری افتتاح شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9420
اخبار مرتبط
نظرات شما