• چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024

  • چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 08 May 2024
در کرمان گشایش یافت؛

نخستین همایش ملی به‌نژادی گیاهان دارویی

نخستین همایش به‌نژادی گیاهان دارویی در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان گشایش یافت. این همایش به همت پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی پژوهشگاه افضلی پور ، اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی ایران و نیز با حمایت بخش خصوصی در روزهای هشتم و نهم بهمن ماه جاری در حال برگزاری است...

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی در این آیین گفت: در حوزه کشت گیاهان دارویی مشکلات زیادی داریم که اگر همکاری اساتید و محققان این حوزه نباشد، مشکلات به زودی حل نخواهد شد.
حسین زینلی افزود: ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در کشور داریم که اغلب آنها به دنیا معرفی شده و تعداد زیادی از آنها از استان کرمان است.
وی با اشاره به اینکه در محصولات گیاهان دارویی مانند گل محمدی، آنغوزه و غیره از بهترین ها هستیم تصریح کرد: باید اولویت برای گیاهان دارویی تعریف کنیم، اگرچه تحقیقات ما با داشته هایمان متفاوت است، به طور مثال به جای گیاهان دارویی داخل کشور بر روی گیاهان دارویی خارجی کار کرده ایم.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما با اتصال به علم و دانش بنیان بودن ارزش افزوده ایجاد خواهیم کرد و زمانی گیاهان دارویی ارزش افزوده پیدا می کنند که به دانش وصل شوند.
وی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی کشت و تحقیق گیاهان دارویی قطب بندی شده است خاطرنشان کرد: اگر به دنبال کشت و پرورش گیاهان دارویی می رفتیم امروز مشکل آب در کشور پیدا نمی کردیم.
زینلی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی تنها در گل محمدی گونه اصلاح شده داریم ادامه داد: باید رقم های اصلاح شده را افزایش دهیم و در مرکز ملی گیاهان دارویی این شرایط فراهم‌ می شود.
مجری طرح ملی گیاهان دارویی بیان کرد: در حوزه گیاهان دارویی و بحث اصلاح نباتات ضعیف هستیم و این همایش محلی برای شروع کار در این حوزه است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای اینکه در دنیا رقابت کنیم بهره وری ما باید بالا برود و اصلاح نباتات در ابعاد مختلف کمی و کیفی دیده شود.
وی افزود: کاشت گیاهان دارویی در بخش هایی به شکل مکانیزاسیون پیش رفته؛ برای حدود ۷۰ گونه گیاه دارویی کد تعرفه صادر شده است تا کار صادارت آنها تسهیل شود.
زینلی با بیان اینکه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری از طرف دفتر گیاهان دارویی حمایت می شوند. گفت: ۲ پالایشگاه برای استحصال گیاهان دارویی در خراسان جنوبی وحود دارد و ۶۷۰ هزار تن ظرفیت بسته بندی گیاهان دارویی در کشور تثبیت شده است.
رییس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز گفت: باید به علومی که به نیازهای اصلی اسنان ها نزدیک تر هستند مثل کشاورزی بیشتر توجه کرد و دانشگاه شهید باهنر این کار را آغاز کرده است.
دکتر حسین اکبری فرد افزود: سال گذشته درباره سرمازدگی محصول پسته، متخصصان و اساتید دانشگاه باهنر ۲ محصول را برای مقابله با این خسارت در مدت سه ماه تولید کردند.
وی تصریح کرد: دانشگاه ها باید دور اندیش باشند تا به‌موقع بتوانند جامعه را نجات دهند و آن را ثروتمند کنند.
رییس دانشگاه باهنر کرمان تاکید کرد: برگزاری همایش هایی مانند همایش به‌نژادی گیاهان دارویی باید به فرایند تجاری سازی و انبوه سازی تبدیل شود.
دبیر عملی همایش ملی به‌نژادی گیاهان دارویی نیز با بیان اینکه استان کرمان بهشت گیاهان دارویی کشور است اظهار داشت: شعار این همایش، به نژادی گیاهان دارویی چالش ها و راهکارهاست که اولین گردهمایی اصلاح گران گیاهان دارویی کشور محسوب می شود.
اعظم نیکبخت دهکردی افزود: ۱۳۸ مقاله در ۱۲ محور به دبیرخانه همایش ارسال و پس از بررسی تعداد ۱۰۳ مقاله پذیرش شده است.
به گزارش ایرنا،وی بیان کرد: تعدادی از اساتید شرکت کننده در مدت ۲ روز همایش سخنرانی هایی در پنل های تخصصی انجام می دهند و در خاتمه همایش از سه پوستر و مقالات برتر نیز تجلیل به عمل می آید.
همچنین قاسم محمدی نژاد معاون آموزشی دانشگاه باهنر و مدیر پژوهشگاه افضلی پور این دانشگاه نیز ضمن تشریح ابعاد اهمیت فعالیت های علمی مرتبط با گیاهان دارویی، پیام وزیران علوم و جهاد کشاورزی به نخستین همایش به نژادی گیاهان دارویی را قرائت کرد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10355
اخبار مرتبط
نظرات شما