• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
۱۴ سد کمتر از ۲۰ درصد آب دارد؛

بارندگی در ۲۰ استان کمتر از سال قبل

طبق آخرین آمار اعلام شده تا تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه از میان سدهای مهم کشور ۱۴ سد کمتر از ۲۰ درصد آب دارند...

وضعیت منابع آبی از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تا ۲۸ بهمن‌ماه بیانگر این است که حجم آب موجود در سدهای کشور  در این مدت به ۲۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب رسید که در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است، همچنین میزان ورودی آب به سدهای کشور تا ۲۸ بهمن‌ماه معادل ۸ میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۱۱ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب بوده ۲۰ درصد کاهش داشته است.
میزان خروجی از مخازن سدهای کشور در این تاریخ ۹ میلیارد و ۲۶۰ میلیون متر مکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۷ میلیارد و ۴۲۰ میلیون متر مکعب بوده بیانگر افزایش ۲۵ درصدی است. میزان پرشدگی مخازن سدهای کشور نیز به عدد ۴۳ درصد رسیده است.
 
همچنین تعدادی از سدهای کشور کمتر از ۲۰ درصد آب دارند، درصد پرشدگی سدهای پنج‌گانه استان تهران ۱۳ درصد، سد دوستی و طرق استان خراسان رضوی به ترتیب ۴ درصد و ۱۲ درصد، سد، سد پانزده خرداد حوضه قمرود  ۱۷ درصد، سد خداآفرین استان آذربایجان غربی ۱۶  درصد، سد بارون استان آذربایجان غربی ۱۷ درصد، سد شمیل و نیان استان هرمزگان ۱۴ درصد، سد نهرین استان خراسان جنوبی ۱۴ درصد،  سد تنگوئیه سیرجان استان کرمان ۱۰ درصد و سد ساوه استان مرکزی ۸ درصد و سد رودبال داراب استان فارس ۱ درصد و چاه‌نیمه‌های استان سیستان و بلوچستان تنها ۲ پر هستند.
 همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۸۶.۱ میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۱۳۴.۹  میلی‌متر ۳۶ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۲۵.۶ میلی‌متر بوده ۳۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
بارش‌های اخیر کمبود منابع آب را جبران نمی‌کند
فیروز قاسم زاده - سخنگوی صنعت آب کشور نیز به‌تازگی در خصوص وضعیت منابع آبی گفت:  متوسط بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ بهمن‌ماه در مقایسه با شرایط نرمال، ۳۶ درصد کاهش یافته است. همچنین در مقایسه با سال گذشته، بارش کشور نشان‌دهنده کاهش ۳۱ درصدی است.
 به گزارش ایسنا،به گفته وی شرایط حاکم برای بارش‌های سال جاری به عنوان چهارمین سال خشک متوالی و به تبع آن وضعیت منابع آب، ضرورت توجه جدی به مقوله مصرف را می‌رساند تا با مشارکت همگانی در امر مدیریت مصرف آب، پایداری در بهره‌مندی از این نعمت ارزشمند الهی حاصل شود.

 
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10570
اخبار مرتبط
نظرات شما