• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
نخستین مازاد بودجه آرژانتین در 12 سال گذشته؛

انقلاب مالی خاویر میلی

در حالی که تنها دو ماه از آغاز به کار خاویر میلی به عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین می‌گذرد، او توانسته به موفقیت‌های قابل توجهی دست پیدا کند که از جمله آن حل مسئله کسری بودجه این کشور بوده است...

خاویر میلی - رئیس‌جمهور آرژانتین - در حال به دست آوردن چندین موفقیت قابل توجه است.
به نوشته وب‌سایت موسسه میزس، آرژانتین که با یک بحران مالی عمیق دست‌وپنجه نرم می‌کند، در حال تجربه نخستین مازاد بوجه ماهانه خود در 12 سال اخیر است. ظاهرا رئیس‌‌جمهور آرژانتین تنها به 9 هفته و نیم زمان نیاز داشت تا بتواند بودجه‌ای را که تحت هدایت دولت قبلی آرژانتین، 5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور ‌پیش‌بینی شده بود،‌ متعادل کند. به عبارت دیگر او توانسته کسری بودجه سالانه 1/2 تریلیون دلاری را به مازاد بودجه 400 میلیارد دلاری تبدیل کند، آن هم تنها طی حدود 9 هفته.
اما خاویر میلی چگونه توانسته در زمانی کوتاه و با گذشت تنها دو ماه از آغاز دوره ریاست‌جمهوری خود به این موفقیت دست پیدا کند؟ او با انجام اقداماتی نظیر کاهش بودجه سازمان‌های مختلف دولت مرکزی تا 50 درصد، کاهش قراردادهای شرکای این کشور و متوقف کردن کمک‌های مالی به فعالان، موفق به انجام این کار شده است.
این مثال می‌تواند به درک بهتر این موضوع کمک کند؛ اگر تمام بودجه واشنگتن به نصف کاهش پیدا کند، 3 تریلیون دلار ذخیره خواهد شد و دولت آمریکا می‌تواند از آن برای پرداخت بخشی از بدهی ملی این کشور استفاده کند.

علاوه بر حل مشکل کسری بودجه، او به کاهش مقرراتی اقدام کرده که پیش از این تنها به نفع اشخاص خاصی تمام می‌شد. رئیس‌جمهور آرژانتین همچنین محدودیت‌های مبادله ارز را حذف کرده است و اخیرا با برداشتن نظارت‌ها، به کاهش هزینه‌های اجاره خانه کمک کرده است. اقدام آخر میلی باعث شده تعداد آپارتمان‌های آماده اجاره در بوئنوس آیرس - پایتخت آرژانتین - به دو برابر افزایش پیدا کند.
روند تورم آرژانتین
هفته گذشته اطلاعات مربوط به تورم آرژانتین نشان داد که تورم ماهانه در سطح 20/6 درصد بوده است. این آمار بسیار بهتر از اطلاعات تورمی در دولت گذشته آرژانتین است، اما تورم سالانه این کشور در سطح 254 درصد قرار دارد.
بخشی از علت‌ بالا بودن تورم آرژانتین به این موضوع برمی‌گردد که خاویر میلی نیاز داشت نرخ ارز را آزاد کند تا شرایط برای فرآیند دلاری شدن پول رایج این کشور فراهم شود؛ اتفاقی که شامل جایگزینی دلار آمریکا به جای پزو، پول ملی پرنوسان آرژانتین است.

اصلاحات خاویر میلی به احتمال زیاد با چالش‌های ادامه‌دار و مقاومت روبه‌رو خواهد شد. با این حال، موفقیت او در زمینه مهار تورم برای ادامه حمایت عمومی از اقداماتش بسیار ضروری است.
برای اینکه ابَرتورم آرژانیتن از بین برود، رئیس‌جمهور این کشور باید پیشرفت قابل توجهی در زمینه دلاری شدن پول ملی این کشور به دست آورد. در این راستا، دلاری شدن پول رایج آرژانتین می‌تواند شامل اعلام یک بازه چند ماهه برای تبدیل کردن دارایی‌های پزو به دلار آمریکا باشد.
به گزارش اکوایران، خاویر میلی تاکنون در حال آماده‌سازی مقدمات بوده است. او برای قرار دادن دلار آمریکا به عنوان پول ملی این کشور، انگیزه دارد چراکه اقدامات مشابه در کشورهای دیگر مانند اکوادور با حمایت عمومی بالایی همراه بوده است. اما این اتفاق یک فرآیند پیچیده است و اگر به درستی انجام نشود، به‌طور کامل با شکست مواجه خواهد شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10646
اخبار مرتبط
نظرات شما