• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
اعلام تورم پیش‌نگر زمستان؛

اولین قطب‌نما از تورم۱۴۰۳

آمارهای تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه، به شکل غیررسمی از سوی سخنگوی دولت اعلام شد. این آمار حاکی از آن است که تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده در بهمن ماه به ۲۸ درصد رسیده است...

این رقم کمترین سطح از خرداد سال ۱۳۹۹ بوده است. تورم ماهانه تولیدکننده نیز در بهمن ماه ۱.۲ درصد بوده است. طبق آمارها سطح تورم مصرف‌کننده نیز در ماه‌های اخیر روندی کاهشی را طی کرده و به ۳۵.۸ درصد در بهمن ماه امسال رسیده است. با توجه به پیش‌نگر بودن تورم تولیدکننده می‌توان انتظار داشت در صورت ادامه‌دار بودن کاهش نرخ رشد نقدینگی و ثبات نسبی، نرخ تورم مصرف‌کننده نیز روند کاهشی خود را در سال آینده ادامه دهد. در کنار این موضوع باید تاکید کرد اعلام آمارها به صورت شفاهی و سلیقه‌ای، بدون انتشار گزارش‌های تفصیلی مراکز آماری، باعث می‌شود نتوان تحلیل دقیقی از ابعاد آمار ارائه کرد‌.
علیرضا کتانی : سخنگوی دولت آمار تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده بهمن‌ماه را به‌تازگی و پس از جلسه هیات دولت 28درصد اعلام کرد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که این رقم پایین‌ترین میزان تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده از خردادماه سال 1399 بوده است. نکته قابل‌تامل در رابطه با آمار تورم تولیدکننده در بهمن‌ماه این است که گزارش تورم تولیدکننده این ماه هنوز  توسط نهادهای آماری منتشر نشده است.
 اعلام شفاهی آمارها در وضعیتی که نهادهایی که به صورت حرفه‌ای وظیفه اعلام آمارهای اقتصادی را دارند، در اعلام آن تعلل می‌کنند رویه اشتباهی است که مدت‌هاست توسط مسوولان دولتی پیش گرفته شده و همچنان ادامه‌دار است.
تورم تولیدکننده 28درصدی به ما چه می‌گوید؟
ورود تورم تولیدکننده به کانال 20درصد نشان‌دهنده امکان‌پذیر بودن کاهش تورم با کاهش نرخ رشد نقدینگی است. نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی در دی‌ماه امسال به 25.2درصد رسید. از زمان آغاز اجرای کنترل ترازنامه‌ای توسط بانک مرکزی در سال 1400 تا به امروز نرخ رشد نقدینگی روندی کاهشی را طی کرده است و به نظر می‌رسد طبق این آمارها بانک مرکزی به هدف خود برای رسیدن به رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی 25درصد تا پایان سال به احتمال زیاد موفق باشد. تورم تولیدکننده نیز به همین ترتیب روندی کاهشی را طی کرده است. این متغیر در اردیبهشت 1400 رشد نقطه‌به‌نقطه 103درصد را تجربه کرد و پس از آن تا نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه 28درصد در بهمن‌ماه امسال کاهش یافت.
نرخ رشد تولیدکننده در شرایطی به کانال 20درصد وارد شده است که تورم مصرف‌کننده همچنان نرخی بالاتر از 30درصد را تجربه می‌کند. طبق آخرین آمارها تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده در بهمن‌ماه امسال 35.8درصد بوده است. با‌این‌حال کاهش تورم تولیدکننده نشان می‌دهد کاهش تورم مصرف‌کننده نیز در صورت ادامه‌دار بودن کاهش رشد نقدینگی وعدم بروز نوسانات شدید در نرخ ارز ادامه‌دار خواهد بود و احتمال رسیدن این متغیر به زیر 30درصد در سال آینده وجود دارد. آنچه در رابطه با آمارهای این ماه عجیب بود، این است که آمار تورم تولیدکننده این ماه توسط سخنگوی دولت اعلام شد و مرکز آمار و بانک مرکزی که وظیفه اعلام آمارهای اقتصادی را در کشور دارند آمارهای این ماه را هنوز اعلام نکرده‌اند.
گزارش تورم پاییز
مرکز آمار ایران به‌تازگی گزارش تورم تولیدکننده پاییز را منتشر کرد. طبق این گزارش تورم تولیدکننده فصلی 6.3درصد بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فصلی پاییز نسبت به فصل مشابه سال قبل 43.6درصد بوده است. طبق بررسی‌ها تورم فصلی تولیدکننده پاییز در مقایسه با فصل قبل کاهشی بوده است. تورم فصلی تولیدکننده تابستان 9.3درصد بوده است که نشانگر کاهش 3واحد درصدی تورم تولیدکننده در پاییز است. بررسی جزئیات آماری تورم تولیدکننده این فصل نشان می‌دهد در این فصل بیشترین تورم فصلی گروه‌های تولیدی متعلق به گروه کشاورزی با 11.1درصد افزایش قیمت و کمترین تورم فصلی گروه‌های تولیدی متعلق به گروه صنعت با 2.3درصد بوده است. در این فصل بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه با 56.2درصد مربوط به گروه معدن و کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه با 32درصد مربوط به گروه تولید، انتقال و توزیع برق است.
اهمیت تورم تولیدکننده
شاخص قیمت تولیدکننده PPI شاخص قیمتی است که میانگین تغییرات قیمت‌های دریافتی تولیدکنندگان داخلی را برای تولیدشان محاسبه می‌کند. این شاخص بعضا به‌عنوان شاخص قیمت عمده‌فروشی نیز شناخته می‌شود. تورم تولیدکننده در قیاس با تورم مصرف‌کننده نوعی از کالاها را اندازه می‌گیرد که برای تولیدات کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پویایی‌های اقتصادی به ما می‌آموزد که مصرف یک شخص به‌نوعی تولید شخصی دیگر است و تفکیک میان قیمت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده از این منظر چندان موضوعیتی ندارد. با‌این‌حال تولیدکنندگان به عنوان یکی از مهم‌ترین عاملان اقتصادی در فضای اقتصادی کشور از این شاخص استفاده‌های زیادی می‌کنند.به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی‌های آماری همچنین نشان می‌دهد تورم تولیدکننده به طور کلی نوسانات اقتصادی شدیدتری را تجربه می‌کند و واریانس بالاتری دارد. این شاخص به دلیل اثرپذیری کالاهای مورد استفاده در تولید از نرخ ارز، ارتباط زیادی با نرخ ارز دارد و نوسانات این نرخ را نیز تا حدود زیادی در خود نشان می‌دهد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10685
اخبار مرتبط
نظرات شما