• شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024

  • شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 27 April 2024
در جنوب کرمان؛

فرسایش خاک به ۱۷ تن در هکتار رسید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: میزان فرسایش خاک در این منطقه ۱۱ تا ۱۷ تن در هکتار است. قاسم رحیمی نیا اظهار کرد: با آبخیزداری می توانیم ۶ تا هفت تن در هکتار این فرسایش را کاهش دهیم...

وی افزود: در مناطق جنوبی همچون رودبارجنوب، کهنوج و فاریاب با پوشش گیاهی کمتر فرسایش بیشتری را مشاهده می‌کنیم.
رحیمی نیا اضافه کرد: در شهرستان جیرفت هم در اطراف رودخانه فصلی ملنتی فرسایش بالایی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار حوضه های آبخیز جنوب استان است بیان کرد: یک میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری انجام شده و ۷۹۰ هزار هکتار طرح اجرا و یک هزار سازه ایجاد شده است.
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان ادامه داد: ۲۱۰ هزار هکتار مطالعه آبخیزداری هم انجام شده و آماده اجرا داریم اما اعتبارات در این حوزه اندک است.
وی با بیان اینکه آبخیزداری یکی از نیازهای مهم جنوب کرمان است افزود: از نمایندگان مجلس انتظار می رود به این حوزه بیشتر توجه کنند.
رحیمی نیا تاکید کرد: کاهش مشکلات خشکسالی، سیل و فرونشست در جنوب کرمان با اجرای پروژه‌های آبخیزداری ممکن است.
وی اضافه کرد: اعتبارات منابع طبیعی جنوب کرمان در مجموع ۶۸۰ میلیارد ریال است که ۱۸۰ میلیارد ریال آن استانی و مابقی ملی است که اعتبارات بسیار کمی است.
رحیمی نیا با اشاره به طرح سراسری کاشت یک میلیارد نهال گفت: سهم جنوب کرمان از این طرح ۲۰ میلیون نهال است که سالانه پنج میلیون نهال غرس می شود.
وی با بیان اینکه سه میلیون و ۱۰۰ هزار نهال تولید و حتی به برخی استان‌های همجوار داده شده است افزود: یک میلیون اصله نهال نیز تاکنون در جنوب استان کاشته شده است.
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان اضافه کرد: ۴۹۰ هکتار هم در طرح زراعت چوب کاشت و همچنین برنامه ریزی صورت گرفته سالانه ۲ هزار کیلومتر بادشکن اطراف مزارع غرس که ۶۳۰ کیلومتر تاکنون کاشت شده است.
وی یادآور شد: تاکنون نزدیک به پنج هزار نهال برای مقابله با بیان زایی کاشت شده است.
رحیمی نیا ادامه داد: در راستای احیا و غنی سازی جنگل در اراضی ملی و جنگلی تا الان ۴۶۰ هکتار نهال بومی کاشت شده است.
وی اظهار کرد: ۹۰۲ هکتار هم بذر پاشی در مناطق سردسیر و ییلاق جنوب استان انجام شده است.
رحیمی نیا با اشاره به برخی آتش سوزی های مشکوک در جنگل‌ها تاکید کرد: اگر اراضی ملی دچار حریق شود به هیچ وجه قابل واگذاری نیست و وظیفه ما هم احیای آن است.
وی خاطرنشان کرد: به کسانی که منابع آبی دارند در راستای مشارکت های مردمی می توانیم زمین ارائه دهیم که درختان مثمر بکارند و جنگل کاری اقتصادی کنند.
این مسئول با اشاره به آغاز هفته منابع طبیعی از فردا گفت: ۳۲ طرح در این هفته با اعتبار ۸۲۰ میلیارد ریال افتتاح شده یا عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
به گزارش ایرنا،رحیمی نیا یادآور شد: این طرح ها در سطح ۳۴ هزارو ۷۰۰ هکتار اجرایی شده و برای ۴۰۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند که پنج هزار و ۲۲۰ خانوار هم بهره‌مند می شوند.
مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان افزود: در این هفته ۲۵۰ هزار اصله نهال هم در میان متقاضیان و دوستداران طبیعت برای کاشت فضای سبز داخل شهر توزیع می شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/10718
اخبار مرتبط
نظرات شما