• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
۲۷ درصد برای فقیرترین دهک؛

اختلاف طبقاتی در تورم خوراکی

بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار در اردیبهشت ماه سال جاری، تورم سالانه خوراکی در دهک اول کمترین و دهک دهم بیشترین سطح داشته است. همچنین کمترین تورم سالانه غیرخوراکی مربوط به دهک دوم و بیشترین آن مشترکا برای دهک‌های نهم و دهم بوده است...

وقتی صحبت از تورم می‌شود منظور تغییرات قیمت در تمامی کالاها و خدمات موجود در اقتصاد ایران است. اما مرکز آمار ایران آمارهای مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده را نیز به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی اعلام کرده است.
بررسی تورم اردیبهشت ماه به تفکیک کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در کل کشور نشان می‌دهد تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی ۳۸.۸ درصد و تورم سالانه کالاهای خوراکی ۳۳.۷ درصد بوده است. اما اصابت این تورم به دهک‌های مختلف جامعه یکسان نبوده است.
براساس این آمارها، تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی در دهک دوم کمترین سطح و در دهک‌های نهم و دهم مشترکا بیشترین سطح را داشته است. از سوی دیگر تورم سالانه کالاهای خوراکی در میان دهک‌های جامعه نشان می‌دهد دهک اول تجربه کمترین نرخ تورم سالانه در کالاهای خوراکی و دهک دهم تجربه بیشترین نرخ تورم سالانه در این کالاها را داشته است030319.
روند صعودی تورم خوراکی‌ها از دهک اول تا دهم
بررسی آمارهای تورم سالانه خوراکی و غیرخوراکی نشان می‌دهد تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی در اردیبهشت‌ ماه در سطح بالاترین نسبت به کالاهای خوراکی قرار گرفته است. بر این اساس تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی در کل کشور معادل ۳۸.۸ درصد و تورم کالاهای خوراکی معادل ۳۳.۷ درصد بوده است. به بیان دیگر میزان گران شدن کالاهای غیر خوراکی نسبت به خوراکی در یک سال منتهی به اردیبهشت امسال بیشتر بوده است.
بررسی تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی در دهک‌های مختلف به تنهایی نشان می‌دهد سطح تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی در تمامی دهک‌ها از تورم سالانه کالاهای خوراکی بیشتر بوده است. البته که این اختلاف میان تورم سالانه کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در دهک‌ها، در دهک اول بیشترین سطح و دهک دهم کمترین سطح را داشته است.
بر این اساس کمترین سطح تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی مربوط به دهک دوم و معادل ۳۷.۶ درصد بوده و از سوی دیگر بیشترین تورم سالانه مشترکا مربوط به دهک نهم و دهم و معادل ۳۹ درصد بوده است.
به گزارش اکوایران، همین بررسی در تورم سالانه کالاهای خوراکی تجربه متفاوتی را نشان می‌دهد. طبق این آمارها می‌توان مشاهده کرد روند تورم سالانه کالاهای خوراکی از دهک اول تا دهم صعودی داشته است. به طوریکه تورم سالانه کالاهای خوراکی در دهک اول معادل ۲۷.۴ درصد و در دهک دهم معادل ۳۶.۱ درصد بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11380
اخبار مرتبط
نظرات شما