• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
چرا فرش دستباف از تعهد ارزی معاف نشد؟

تیشه به ریشه تولید و صادرات فرش

رئیس کمیسیون فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون با انتقاد از عدم معافیت فرش دستباف از مصوبه پیمان سپاری ارزی بانک مرکزی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: اینکه فرش را تولید کنیم و در انبار بگذاریم و منتظر باشیم کسی فرش ما را بخرد، قابل توجیه نیست و به منزله هدر رفت سرمایه است...

عبدالله بهرامی با انتقاد از عدم معافیت فرش دستباف از مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۲ مجلس مصوب کرد که فرش دستباف از تعهد ارزی معاف شود ولی زمانی که این مصوبه را جهت اجرا ابلاغ کردند، بهمن ماه سال ۱۴۰۲ بود و متاسفانه یک ماه بعد در زمان بستن بودجه ۱۴۰۳ مجددا فرش مشمول مصوبه تعهد بانک مرکزی شد و هیچ اتفاقی در خصوص معافیت فرش دستباف نیفتاد.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجدد معافیت فرش دستباف برداشته شد در حالی که فرش کالایی نیست که بتوان برای آن یکروزه خریدار پیدا کرد و این رابطه اکنون به دلیل شرایط تحریمی و اقتصادی قطع شده و نیاز به ترمیم دارد.
بهرامی تصریح کرد: متاسفانه در روابط مالی با جهان مشکل وجود دارد و بحث تحریم‌های داخلی هم به این مساله دامن زده است. مصوبه تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش مشکل ساز شده و روی صادرات فرش اثرگذاشته است.
رئیس کمیسیون فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری اتاق تعاون مشکل دیگر صنعت فرش را عدم ثبات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه برشمرد و گفت: نرخ ارز و قیمت مواد اولیه مدام در حال تغییر است. ۳۵ درصد هزینه تولید فرش، مواد اولیه است. با گران شدن پشم و ابریشم و مواد اولیه، قیمت فرش افزایش می‌یابد و به تناسب آن هزینه‌های جانبی و حمل و نقل نیز بالا می‌رود؛ در حالی که کشورهای رقیب چیزی به نام افزایش قیمت مواد اولیه،‌ افزایش تورم یا دستمزد ندارند وتثبیت نرخ ارز به فروش و صادرات فرش آنها کمک می‌کند.
بهرامی گفت: آنها قراردادی که با مشتری خارجی می‌بندند، هر مبلغی که باشد ظرف یکسال تغییر نمی‌کند ولی ما چون ثبات نرخ ارز را نداریم نمی‌توانیم برای سفارش قرارداد ببندیم، در حالی که دنیای امروز دنیای سفارش است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف گفت: اینکه ما فرش را تولید کنیم و در انبار بگذاریم و منتظر باشیم کسی فرش را قبول کند و بخرد توجیهی ندارد و به منزله هدررفت سرمایه است. برخی از تولیدکنندگان فرش از این صنعت خارج شده‌اند زیرا برایشان مقرون به صرفه نیست. تنها به صادرات فرش امید داریم اما مصوبه تعهد ارزی برای صادرکنندگان نیز مشکل آفرین شده است.
به گزارش ایسنا،وی در پایان با اشاره به وجود بیش از ۱۲ هزار نفر کارشناس ارشد در صنعت فرش گفت: فرش دستباف اشتغالزایی و درآمدزایی بالایی دارد و فارغ التحصیلان جویای کار می‌توانند در قالب مشاغل خانگی از این طریق برای خود اشتغالزایی و کسب درآمد کنند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11381
اخبار مرتبط
نظرات شما