• سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024

  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ -
  • 18 June 2024
معاون اول صندوق بین‌المللی پول مطرح کرد؛

جهانی شدن بحران بازنشستگی

معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت که زمان آن فرا رسیده است تا اقتصادهای پیشرفته «در یکپارچگی مالی سرمایه‌گذاری کنند» و به نحوه برنامه‌ریزی خود برای بازگرداندن بار بدهی به سطح قبل از همه‌گیری بپردازند...

مقام دوم صندوق بین‌المللی پول از ایالات متحده خواسته است که کسری بودجه فزاینده خود را کاهش دهد. گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت که زمان آن فرا رسیده است تا اقتصادهای پیشرفته «در یکپارچگی مالی سرمایه‌گذاری کنند» و به نحوه برنامه‌ریزی خود برای بازگرداندن بار بدهی به سطح قبل از همه‌گیری بپردازند. او همچنین یادآور شد بحران بازنشستگی و هزینه‌های درمانی سالمندان بحرانی جهانی است و چاره‌ای جز اصلاحات در مقابل این بحران‌ها وجود ندارد.
 معاون اول صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه خود گفت: «برای ایالات متحده، با توجه به قدرت اقتصاد این کشور، ما زمینه مناسب برای کاهش کسری بودجه را می‌بینیم.» این هشدارها در حالی مطرح می‌شود که اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران بیم دارند سال‌ها ولخرجی مالی از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مشکلاتی را برای اقتصاد ایالات متحده ایجاد کرده است. دفتر بودجه کنگره که ناظر مالی دولت فدرال است، پیش‌بینی می‌کند نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال۲۰۲۹ از بالاترین سطح خود در دوران جنگ جهانی دوم بالاتر برود. همچنین دفتر بودجه کنگره در ۱۰سال آینده برای آمریکا کسری بودجه‌ای بین ۵.۲ تا ۶.۳درصد از تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است.
گوپینات به گرایش دولت‌ها به افزایش فروش اوراق و تامین مالی مخارج خود از طریق استقراض نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «وسوسه تامین مالی همه هزینه‌ها از طریق استقراض چیزی است که کشورها واقعا باید از آن اجتناب کنند.» صندوق بین‌المللی پول در گزارش افق مالی معیار خود که در ماه آوریل منتشر شد، نوشته است که انتظار دارد ایالات متحده در سال آینده کسری مالی ۷.۱درصدی را تجربه کند. این رقم بیش از سه‌برابر میانگین ۲درصدی سایر اقتصادهای پیشرفته است. این سازمان هشدار داد که کسری‌های مالی در ایالات متحده و چین خطرات قابل توجهی را برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند.
مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول همچنین در رابطه با منطقه یورو نیز اظهارنظر کرد و آخرین اصلاحات مالی منطقه یورو را ستود؛ اگرچه او افزود که اجرای اقداماتی که اروپایی در دسامبر در رابطه با آن به توافق رسیدند، «کاملا حیاتی خواهد بود.» بسیاری سال۲۰۲۵ را سالی بحرانی برای چشم‌انداز مالی ایالات متحده می‌دانند، در شرایطی که دونالد ترامپ متعهد شد در صورت انتخاب مجدد، کاهش مالیات‌های سال۲۰۱۷ خود را دائمی کند، ناکامی جو بایدن در محدود کردن سطوح بالای هزینه‌ها، این نگرانی را ایجاد کرده که کسری بودجه ایالات متحده ممکن است حتی بیشتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد، افزایش یابد.
بحران جهانی بازنشستگی
گوپینات در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با وضعیت بحران‌های بازنشستگی و سالمندی کشورهای پیشرفته سخن گفت و یادآور شد در هیچ اقتصاد پیشرفته‌ای «راهی برای دور زدن این واقعیت وجود ندارد که اصلاحات اساسی در سیستم‌های بازنشستگی و هزینه‌های پزشکی با افزایش سن جمعیت مورد نیاز است و این امری حیاتی خواهد بود.» اگرچه دولت بایدن برای مهار هزینه‌های بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی تلاش کرده است، گوپینات به‌طور ضمنی گفت که صندوق بین‌المللی پول از تلاش‌های کاخ سفید برای وادار کردن آمریکایی‌های ثروتمند به پرداخت مالیات بیشتر حمایت می‌کند. او گفت: «ما در چندین کشور زمینه‌هایی مناسب را برای مالیات‌های تصاعدی شدیدتر مشاهده می‌کنیم» و افزود که مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ارث می‌تواند به‌طور موثرتری در این کشورها اجرا شود.
آیا هوش مصنوعی مشاغل را نابود می‌کند؟
این اقتصاددان هندی– آمریکایی در رابطه با اثر هوش مصنوعی بر وضعیت اقتصاد هشدار داد و اعلام کرد که فراگیر شدن هوش مصنوعی حتی اگر بتواند بهره‌وری را افزایش دهد و رشد را افزایش دهد «می‌تواند منجر به رکود اقتصادی در اقتصاد جهان شود». تحقیقات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند ۳۰درصد مشاغل در اقتصادهای پیشرفته، ۲۰درصد مشاغل در بازارهای نوظهور و ۱۸درصد مشاغل در کشورهای کم‌درآمد را به خطر بیندازد. گوپینات همچنین گفت کشورها باید در نحوه حمایت از کارگران در مشاغلی که به‌دلیل فناوری جابه‌جا شده‌اند، تجدید نظر کنند. او افزود: «ما فکر می‌کنیم که بیمه بیکاری در برخی کشورها می‌تواند گسترده‌تر باشد» و افزود که نوعی بیمه دستمزد برای پوشش شکاف بین حقوق قدیم و جدید کارگران در شرایط بحرانی می‌تواند کارساز باشد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11386
اخبار مرتبط
نظرات شما