• شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
  • 29 June 2024

  • شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ -
  • 29 June 2024
میوه و خشکبار در صدر چهار ساله؛

رکوردهای تورم در خرداد 1403

برای چهارمین ماه متوالی تورم ماهانه در محدوده بالایی به ثبت رسید. موضوعی که باعث شده تا تورم نقطه به نقطه در این بازه زمانی مسیری صعودی را طی کند...

مرکز آمار  داده های تورم خرداد را منتشر کرد. طبق این آمار تورم آخرین ماه بهاری کشور بالاتر از 2 در صد به ثبت رسیده که به عقیده برخی کارشناسان محدوده خطر برای تورم محسوب می شود.
چهارمین سطح بالای تورم ماهانه در کشور
طبق داده های مرکز آمار ایران تورم ماهانه خرداد برابر با 2.8 درصد به ثبت رسیده است. در اسفند پارسال تورم ماهانه برابر با 2 درصد بوده و در ماه‌های سپری شده در سال جاری نیز تاکنون این شاخص بالاتر از 2.5 درصد به دست آمده است.
روند رو به رشد تورم ماهانه در بهار امسال موجب شده تا تورم نقطه به نقطه در کشور نیز مسیری صعودی را طی کند.  به طور کلی تورم نقطه به نقطه دلالت بر رشد شاخص قیمت مصرف کننده در هر مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته دارد.
در همین رابطه طبق آخرین اعلام مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه امسال برابر با 31.9 درصد بوده که تقریبا 0.9 واحد درصد بیشتر از ماه قبل بوده است.
پس از آن که کنترل تورم سبب شده بود تا این شاخص از سطح 55 درصد در فروردین 1402 به کانال 30 درصد در نخستین ماه امسال برسد اما این کاهش دوامی نیاورده و گویا مسیر صعودی مجددی را اتخاذ کرده است.
اما برخی دیگر از کارشناسان، شاخص مهم در خصوص تورم را ارزیابی سالانه قیمت‌ها می‌دانند. در این مورد میانگین شاخص قیمت مصرف‌کننده در دوازده ماه منتهی به هر ماه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته مقایسه می شود. درهمین رابطه تورم سالانه خردادماه امسال برابر با 36.1 درصد بوده که نسبت به ماه قبل حدودا 0.9 واحد در صد کمتر شده است. این کمترین سطح تورم سالانه از ابتدای بهمن 1400 تاکنون بوده است.
اما بررسی گروه های کالایی در این مقطع زمانی نشان میدهد وضعیت ماهانه تورم در بخش خوراکی قابل توجه بوده است.
رکوردزنی تورم میوه و خشکبار در خرداد 1402
به طور کلی تورم به ارزیابی رشد قیمت کالاها و خدمات در دوازده گروه کالایی می‌پردازد. در همین خصوص داده‌های مرکز آمار ایران نشان می دهد در سومین ماه بهاری امسال ، تورم ماهانه در برخی گروه‌های خوراکی تقریبا رکورددار رشد قیمت‌ها در این مقطع زمانی بوده اند.
طبق آمار خردادماه تورم ماهانه در بخش خوراکی ها برابر با 4.3 درصد بوده است. در این بخش عمدتا تورم ماهانه بالاتر از کل به ثبت رسیده است. در همین خصوص تورم ماهانه میوه و خشکبار برابر با 16.74 درصد بوده که بالاترین سطح را در میان تمام گروه های کالایی مورد بررسی داشته است. گاهی رشد ماهانه قیمتها می تواند بیانگر اثرات فصلی در عرضه و تقاضای این محصولات باشد. موضوعی که به نحوی رشد قیمت ها در برخی مقاطع زمانی را توضیح می دهد. اما در مورد میوه و خشکبار این موضوع کمی تفاوت دارد.
بررسی داده های مرکز آمار ایران نشان میدهد تورم ماهانه ثبت شده در این کالا تقریبا بالاترین سطح را در بازه 4 ساله داشته است. به عبارت دیگر این بالاترین سطح تورم ماهانه این گروه از فروردین ماه 1399 تاکنون بوده است.
در ادامه مشاهده می شود تورم سایر بخش ها نظیر شکر، چای، گوشت قرمز و دخانیات نیز بالاتر از سطح تورم ماهانه کل به ثبت رسیده و دارنده رکوردهای بعدی گروه های کالایی در این مقطع زمانی بوده اند.
رکوردزنی تورم نقطه به نقطه در 4 بخش
بررسی تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در چهار بخش کالایی در خردادماه سطح این شاخص تقریبا در مرز بالایی قرار داشته است. بخش مسکن که عمده وزن شاخص قیمت مصرف کننده را در بردارنده تورمی بالای 40 درصد بوده است. بررسی روند این شاخص نشان می دهد باوجود نوسان تورم در این گروه کالایی اما همچنان تورم مسکن مسیر صعودی خود را ادامه داده است. بخش آموزش و خدمات نیز مانند بخش مسکن اکنون در کانال بالایی قرار دارد.
به گزارش اکوایران، اما به طور کلی تورم نقطه به نقطه  کل در کشور با توجه به رویدادهای مختلف در کشور مسیر متفاوتی را تجربه کرده است. در ابتدا در سال 1397 این شاخص از مرز 50 درصد بالاتر رفته که عمده آن مربوط به اتفاقات خروج آمریکا از برجام بوده است. در ادامه کرونا و حذف ارز تریجیحی در کشور منجر به رکوردهای دیگر در تورمی  شد. اکنون در حالی که این شاخص همزمان با کنترل رشد نقدینگی از مرز 55 درصد پایین تر آمده و در ابتدای امسال به کانال 30 درصد رسیده اما دوباره با تورم ماهانه 2 درصدی در ماه های اخیر، مسیری صعودی را آغاز کرده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11502
اخبار مرتبط
نظرات شما