• یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 25 August 2024

  • یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 25 August 2024
بیش از 90 درصد مردم نگران تورمند؛

هفت خوان پزشکیان از منظر افکار عمومی

گزارشی که اخیرا از سوی ایسپا منتشر شده، نشان می‌دهد که از منظر افکار عمومی دولت باید هفت موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داد تا فاصله میان ملت و دولت تا حد قابل توجهی کاهش یابد...

چالش‌های اقتصادی و اجتماعی از جمله نارضایتی‌های اصلی میان شهروندان تلقی می‌شوند. با این‌حال، آنچه نظرسنجی ایسپا از داده‌ها رونمایی کرده است نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد از شهروندان به موفقیت دولت پزشکیان در آینده امیدوارند. شرط رسیدن به این موفقیت هم در گروی اولویت یافتن هفت امر مهم است؛ «تورم و حفظ ارزش پول ملی»، «اشتغال و رفع بیکاری»، «تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد» و «ساماندهی نرخ اجاره‌بها»، «محیط‌زیست و آب»، «مساله فساد اداری»، «درآمد و حمایت‌های اجتماعی و بی‌تفاوتی سیاسی».
گزارشی که اخیرا از سوی ایسپا منتشر شده، نشان می‌دهد که از منظر افکار عمومی دولت باید هفت موضوع مهم را در دستور کار خود قرار داد تا فاصله میان ملت و دولت تا حد قابل توجهی کاهش یابد.
تورم و حفظ ارزش پول ملی
نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ در اوایل اردیبهشت امسال نشان داد ۹۱.۲ درصد از پاسخگویان به مقدار زیادی نگران تورم و افزایش هزینه‌های زندگی هستند.
همچنین نظرسنجی ملی دیگری که خردادماه امسال با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال در کل کشور (مناطق شهری و روستایی) اجرا شد نشان داد، از نظر مردم پس از موضوع «رفع فقر و محرومیت» و موضوع «اشتغال‌زایی و رفع بیکاری»، رئیس‌جمهوری منتخب باید «کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی» را جزء اولویت‌های کاری خود قرار دهد.
اشتغال و رفع بیکاری
موضوع بیکاری که سال‌های متمادی است به دغدغه افکار عمومی به‌ویژه گروه سنی جوانان و تحصیل‌کردگان دانشگاهی تبدیل شده، در این نظرسنجی هم به‌عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی عنوان شده است.
 طبق نظرسنجی ملی ایسپا در اردیبهشت‌ماه امسال با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال، ۸۸.۲ درصد از پاسخگویان بیان کردند به مقدار زیادی «وضعیت اشتغال و بیکاری» آن‌ها را نگران می‌کند؛ این عدد در نظرسنجی ملی ایسپا در دی‌ماه ۱۴۰۰ برابر با ۸۴.۹ درصد بوده است.
تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و ساماندهی اجاره‌بها
در این خصوص نتایج نظرسنجی‌های ملی و نظر شهروندان قابل تامل است؛ یافته‌های نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد، ۸۵.۷ درصد از شهروندان در سطح ملی به مقدار «زیاد» در خصوص مسکن و تامین اجاره آن در آینده نگران هستند. این عدد در نظرسنجی تیرماه ۱۴۰۰ ایسپا برابر با ۶۸.۱ درصد بوده است و روند افزایشی را در میزان نگرانی شهروندان نشان می‌دهد.
محیط‌زیست و آب
نتایج نظرسنجی اردیبهشت ۱۴۰۳ ایسپا در سطح ملی نشان داد ۸۳.۱ درصد از شهروندان به میزان زیادی نگران «کم‌آبی و پدیده خشکسالی» در کشور هستند.
در همین نظرسنجی ۶۳.۶ درصد از پاسخگویان اعلام کردند «آلودگی هوا» آن‌ها را نگران می‌کند. مساله محیط‌زیست و آب در برخی از مناطق و استان‌های کشور بغرنج‌تر است. برای مثال نظرسنجی ایسپا در دی‌ماه ۱۴۰۰ نشان داد ۹۰.۴ درصد مردم استان اصفهان، ۹۰ درصد مردم استان چهارمحال‌وبختیاری و ۸۷.۸ درصد از مردم استان یزد به میزان زیادی نگران وضعیت آب در کشور هستند.
مساله فساد اداری
منظور از فساد اداری، سوءاستفاده از قدرت و نقش‌های دولتی یا منابع دولتی برای انتفاع شخصی یا گروهی خاص است.
نظرسنجی ملی دی‌ماه ۱۴۰۰ و اردیبهشت ۱۴۰۳ ایسپا نشان می‌دهد تقریبا ۷۶ درصد از شهروندان به مقدار زیادی نگران موضوع فساد اداری و اختلاس در کشور هستند.
درآمد و حمایت‌های اجتماعی
همچنین در نظرسنجی خردادماه ۱۴۰۳ ایسپا، ۵۸.۵ درصد از مردم در پاسخ به پرسش «از دولت چهاردهم چه انتظاراتی دارند و باید رئیس‌جمهور چه مواردی را در اولویت قرار دهد؟» اعلام کردند، دولت و رئیس‌جمهوری آینده باید موضوع و مسأله «فقر و محرومیت» را در اولویت کاری خود قرار دهد.
بی‌تفاوتی سیاسی
منظور از بی‌تفاوتی سیاسی، اشاره به شرایطی است که در آن افراد یک جامعه احساس می‌کنند تاثیری در مسائل سیاسی ندارند و وضعیت سیاسی امری حاکم بر آن‌هاست. در این شرایط نوعی احساس انفعال در میان افراد یک جامعه ساری و جاری است.
براساس نظرسنجی‌های‌ ملی ایسپا در سال‌های اخیر، نزدیک به ۲۰ درصد از مردم، خود را در یکی از جناح‌های اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی تعریف می‌کنند و ۸۰ درصد دیگر یا از روی بی‌اطلاعی و یا محافظه‌کاری، خود را نزدیک به هیچ‌کدام از این طیف‌های سیاسی نمی‌دانند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11894
اخبار مرتبط
نظرات شما