• شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ -
  • 28 September 2024

  • شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ -
  • 28 September 2024
محرک‌های اقتصادی چین در حال اثرگذاری؛

به‌روزرسانی رکورد جهانی طلا

روز پنج‌شنبه، طلای جهانی بار دیگر به رکورد جدیدی دست یافت و در سطوح بی‌سابقه‌ای معامله شد؛ روز گذشته نیز فلز زرد در کانال ۲۶۶۰ دلار باقی ماند. زیرا بازارها منتظر انتشار آمار و ارقام مربوط به شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی آمریکا هستند تا بتوانند دید بهتری از وضعیت اقتصاد پیدا کنند...

روز پنج‌شنبه، طلای جهانی بار دیگر به رکورد جدیدی دست یافت و در سطوح بی‌سابقه‌ای معامله شد؛ روز گذشته نیز فلز زرد در کانال ۲۶۶۰ دلار باقی ماند. زیرا بازارها منتظر انتشار آمار و ارقام مربوط به شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی آمریکا هستند تا بتوانند دید بهتری از وضعیت اقتصاد پیدا کنند. به دنبال انتشار اخباری مبنی بر حمایت رهبران چین از اقتصاد این کشور، بازارهای چین نیز تقویت شدند.
در روزهای اخیر، قیمت طلای جهانی روند صعودی خود را با دقت حفظ کرد. این فلز گران‌بها در روز پنج‌شنبه، برای چندمین بار در سال جاری به رکورد تاریخی خود رسید و توانست قیمت ۲۶۸۵ دلار را لمس کند. با توجه به روند صعودی درخشان طلا و اقدامات محرک چین، قیمت نقره نیز به بالاترین حد خود در بیش از یک دهه گذشته رسیده است.
با ادامه افزایش غیرقابل‌توقف قیمت طلای جهانی به سمت قلمرو ناشناخته، جذابیت این فلز گران‌بها برای سرمایه‌گذاران بیش از پیش می‌شود. با این حال، رشد چشم‌گیری نیز در بازارهای فیزیکی طلا قابل مشاهده است و تقاضای فیزیکی طلا در جایگاهی قابل‌قبول به سر می‌برد. به‌طور سنتی، قیمت‌های بالاتر به تقاضای فیزیکی لطمه می‌زنند. با این حال ضرابخانه سلطنتی بریتانیا از افزایش تقاضای جدید در ماه گذشته خبر داد. این امر نشان‌دهنده انتظار مردم از افزایش بیشتر قیمت طلاست. قیمت طلا در سال جاری بیش از 23 درصد در برابر پوند افزایش یافته است. تقاضای فیزیکی در هند هم افزایش یافت و قیمت فلز زرد به روپیه به بالاترین حد خود رسید.
طبق نظر کارشناسان، سرمایه‌گذاران به طلای فیزیکی به عنوان پوششی در برابر افزایش عدم اطمینان ژئوپلیتیک و اقتصادی روی می‌آورند. در بازار آمریکای شمالی و در شورای جهانی طلا نیز کارشناسان شاهد افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری قوی برای طلای فیزیکی بودند. گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش دوباره نرخ بهره آمریکا نیز یکی دیگر از محرک‌های سرمایه‌گذاران برای خرید طلاست. روز گذشته، آمار‌های مربوط به درآمد شخصی، مصرف شخصی و شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی آمریکا برای ماه اوت منتشر شد که نسبت به ماه قبل تضعیف شده بود. این داده‌ها می‌توانند احتمالات افراد را در خصوص کاهش نرخ بهره افزایش دهند. گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه نیز از رشد قیمت طلا حمایت می‌کند.
بانک مرکزی چین، یک روز پس از اینکه از اقدامات حمایتی و سیاست‌های پولی انبساطی برای کمک به اقتصاد رونمایی کرد، نرخ بهره خود را کاهش داد و توانست بازار طلا و سهام را تشویق به رشد کند. بانک خلق چین، نرخ بهره تسهیلات وام میان‌مدت یک ساله خود را از 2.3 درصد به 2.0 درصد کاهش داد. این بانک همچنین مبلغ 300 میلیارد یوآن (معادل 43 میلیارد دلار) به موسسات مالی وام داد. در چین، رشد تولید صنعتی در ماه اوت به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه گذشته کاهش یافته و تقاضای داخلی نیز تضعیف شده بود. به گفته تحلیلگران موسسه مورگان استنلی، دفتر سیاسی چین معمولا در ماه سپتامبر جلسات اقتصادی برگزار نمی‌کند. این امر حاکی از افزایش احساس فوریت در مورد کاهش بیشتر قیمت‌ها در چین است. شاخص سهام چین در روز پنج‌شنبه 4.3 درصد افزایش یافت.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/12256
اخبار مرتبط
نظرات شما