نشست تخصصی عکاسی با عنوان «درآمدی بر منظرهنگاری معاصر» با حضور رهامشیراز از اساتید عکاسی به همت پاتوق عکس انجمنسینمایجوانانکرمان برگزار شد. وی در این نشست پروژه جغرافیای منظرهنگاری معاصر کرمان را در دو مرحله آموزش نظری و فعالیت عملی تا رسیدن به نتیجه مطلوب تشریح کرد...
رهام شیراز استاد عکاسی این نشست تخصصی در جمع هنرمندان و عکاسان به توضیح و تشریح منظرهنگاری در عکاسی معاصر پرداخت و جغرافیا را از چهار منظر زمین، انسان، اشیا و مفاهیم شرح داد و گفت: زمین جغرافیای تجربی در مقابل جغرافیای سیاسی است، جغرافیای تجربی اعمالی هستند که به شکل خود انعکاسی به تولید فضا میپردازند، اعمالی که تولید فرهنگی و تولید فضا را اموری غیرقابل تفکیک تشخیص میدهند. در این رابطه عکسهای عکاس مشهور ناداو کندر(Nadav Kander) را مورد خوانش قرار داد. انسان دیالوگ در مقابل ایدئولوژی، در رهاییِ بینایی از محدودیتهای چشمِ شکل یافته انسان است همراه با مجموعهای از روابط بصری تثبیت شده و جهتگیریهای محدود به چشمانداز. در این رابطه عکسهای عکاس مشهور والری ژوو(Valerie Jouve) را مورد خوانش قرار داد. رهام شیراز اشیاء را با عینیت بخشی در مقابل مفاهیم دال و مدلول و علت و معلول را با خوانش عکسهای عکاسان مشهور ریکاردا روگان(Ricarda Roggan) و گرگور اشنایدر(Gregor Schneider) توضیح داد. رهامشیراز بعد از توضیح این چهار فراز از جغرافیا در عکاسی معاصر به نقل از لیز ولز چنین ادامه داد: از طریق بازنمایی زمین به عنوان نوع خاصی از منظره یا محیط زیست، عکاسی در تأیید یا به چالش کشیدن درک از فضا و مکان کمک میکند. بنابراین، تمایل برای گام برداشتن درجهت تکاملِ نگاه انتقادی درباره موضوع زمین، زمینهها، معرفتشناسیها، روشهای انتقادی و تأثیرات زیباییشناختی نیز افزایش پیدا میکنند، طُرقی متنوع که آگاهیبخش و مشخص کننده شیوه ممارستهای معاصر هستند. در نهایت بهنظر میرسد دوره بلند مدت منظرهنگاری کرمان، قرار است کیوریتوریالی فرض شود که در قالب یک نمایشگاه و کتابِ عکس به جغرافیای استان کرمان افزوده شود. کتاب عکسی که به زعم رهام شیراز خودش یک «جغرافیِ منظرهنگاری» است. مفهومی که میتواند قاعدههای صلبِ تعاریف و مفاهیم را در مرزهای یک جغرافیا به منظور شکل گرفتن یک حرکت پویا دوباره تعریف کند. به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران،وی در ادامه نشست به پرسشهای حضار پاسخ داد و پروژه جغرافیای منظرهنگاری معاصر کرمان را در دو مرحله آموزش نظری و فعالیت عملی تا رسیدن به نتیجه مطلوب تشریح کرد.