در مجمع عمومی فوقالعاده سالانه بورس کالای ایران که پس از مجمع عادی برگزار شد سرمایه شرکت از ۲۵۰ میلیارد تومان با رشد ۱۰۰درصدی به ۵۰۰میلیارد تومان افزایش یافت.
مدیرعامل بورس کالای ایران در مجمع عمومی عادی و فوقالعاده سالانه این شرکت ضمن ارائه گزارش عملکرد گفت: سال ۹۹در پی نامگذاری سال جهش تولید، شاهد رشد در بسیاری از بخشها بهویژه صنعت بودیم. حامد سلطانی نژاد افزود: طی سال ۹۹در حوزه بورس کالا اتفاقات بسیار خوبی افتاد که شاخصترین آن پذیرش کالاهای و توسعه ابزارهای جدید در بورس کالا بوده است. سلطانی نژاد ارزش معاملات شرکت را در سال ۹۹معادل ۳۵۰هزارمیلیارد تومان اعلام کرد و افزود: با این میزان به لحاظ حجمی و ارزشی شاهد رکورد بیسابقهای بودیم . وی تصریح کرد: در مدت یادشده ۴/ ۳۳میلیون تن محصول در بورس کالا معامله شد. این در حالی است که بالاترین رکورد در سال ۹۶به میزان ۷/ ۲۶میلیون تن بود. مدیرعامل بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: توسعه ابزارهای تولید نیز از دیگر اقدامات مهم شرکت طی سال گذشته بود. وی در مورد درآمد شرکت بورس کالای ایران در سال ۹۹گفت: درآمد شرکت طی سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بود بهرغم مدیریت هزینهها، این مهم منتج به EPS ۱۰۹تومانی در شرکت شد. سلطانینژاد با اشاره به اینکه سال گذشته از جهات مختلف سال رکوردشکنی بود، خاطرنشان کرد. این در حالی بود که هیچگونه الزامی از سوی سیاستگذار در زمینه عرضه نداشتیم و به علت آمادگی زیرساختها و حضور عرضهکنندگان و خریداران شاهد ثبت رکوردهای زیادی در این شرکت بودیم. وی با اشاره به بازارهای جهانی گفت: طی سال گذشته با کاهش اثر پاندمی کرونا شاهد کاهش رکود بودیم و بازارهای کالایی روند رو به رشدی را آغاز کردند. سلطانینژاد تصریح کرد: قیمت جهانی فلزات طی سال ۹۹به وضعیت قبل از پاندمی کرونا بازگشت و حتی با رشد مواجه شد و همچنین با رشد قابلتوجه در سال ۱۴۰۰هم مواجه بودیم. به گفته وی، طی سال۹۹موفق شدیم ۲۲درصد کالای جدید موردپذیرش قرار دهیم و در حوزه ارزش معاملات نیز رشد ۴/ ۳۳میلیون تنی را شاهد باشیم. مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: ارزش معاملات در این شرکت طی سال ۹۹درمجموع ۳۵۰هزار میلیارد تومان بود که از این میزان ۴/ ۱۳میلیون تن محصولات صنعتی مورد معامله قرار گرفت که بیسابقه بود. وی افزود: در حوزه پتروشیمی نیز معاملات ما از مرز ۵میلیونتن سالهای قبل عبور کرد و همچنین در زمینه فرآوردههای نفتی حدود ۵/ ۱۴میلیون تن محصول مورد معامله قرار گرفت که به لحاظ حجمی و ارزشی شاهد رکورد بودیم. وی سال ۹۹را سال جهش تولید در بورس کالای ایران برشمرد و افزود: در حوزه مالی نیز بهرغم توقف معاملات سکه اما با راهاندازی معاملات آتی نقره و اوراق طلا شاهد رکوردشکنی در این حوزه باشیم. سلطانینژاد تعداد کالاهای پذیرفتهشده در بورس کالا را در سال ۹۹ ۲۰مورد در گروه اصلی و ۱۲۵مورد در گروه فرعی اعلام کرد. به گفته وی، در مدت یادشده درآمدهای عملیاتی ۸۹درصد، سود خالص ۱۴۹درصد رشد داشت. مدیرعامل بورس کالای ایران در مورد کاهش قیمت سهام بورس کالای ایران گفت: این امر اتفاق همگانی بود بهگونهای که شاهد کاهش ارزش سهام در تمامی بازارها بودیم. وی در مورد توقف نماد شرکت افزود: در هر برههای از زمان که اطلاعات بااهمیت بود توقف نماد را انجام دادیم، اما در هر شرایطی نمیتوان ادامه داد؛ زیرا نقد شوندگی شرکت با مشکل مواجه میشود. سلطانی نژاد درباره ادغام نمادها نیز گفت: در برههای از زمان اوایل سال ۹۹که بازار سرمایه در اوج بود برای اینکه عرضه سهام افزایش یابد، قرار شد نمادها ادغام شوند، اما با نزولی شدن بازارها براساس مصوبه برای جلوگیری از روند نزولی شدن سهام این امر محقق نشد. مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: شرکت بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۰که با شعار «تولید، پشتیبانیها و مانع زداییها» نامگذاری شده است، بر آن است تا در راستای تحقق ماموریت و چشمانداز خود مبنی بر مرجعیت پایدار کشف قیمت و معاملات مبتنی بر کالا و اوراق بهادار کالایی با تمرکز بر توسعه خطوط کسبوکار جدید در کنار گسترش و تعمیق بازارها و ابزارهای نوین موجود، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصاد ملی کشور نقشآفرینی کند. سلطانینژاد به راهبردهای شرکت بورس کالای ایران در سالجاری اشاره کرد و گفت: توسعه و تنوع خطوط کسبوکار بورس کالا، توسعه نشان تجاری و ترویج کارکردها و فرهنگسازی با رویکرد توسعه پایدار، بهبود نظامهای جامع مدیریت سرمایه انسانی، توسعه متوازن در تعامل با نهادهای حاکمیتی، سیاستگذار و نظارتی ضمن حفظ هویت مستقل بورس کالا از مهمترین راهبردهای شرکت است. او ادامه داد: توسعه و ارتقای سیستمها و روشها، مشتریمداری با رویکرد بهبود کیفیت در خدمات، توسعه تعاملات و همکاریها با نهادهای مالی و تعمیق بازارهای موجود و توسعه داراییهای پایه جدید بر روی ابزارهای فعلی با رویکرد بازاریابی از دیگر راهبردهای شرکت است. وی در خصوص اهم برنامههای بورس کالا در سال ۱۴۰۰نیز گفت: تعمیق بازارهای موجود و توسعه داراییهای پایه جدید با توسعه معاملات مناقصه در بازار فیزیکی، راهاندازی معاملات گواهی سپرده کالایی روی دارایی پایه جدید، طراحی دارایی پایه جدید قراردادهای آتی، طراحی دارایی پایه جدید قراردادهای اختیار و ایجاد بستر تحلیل اطلاعات با رویکرد بازاریابی از مهمترین برنامههای راهبردی بورس کالا است. وی به توسعه و تنوع خطوط کسبوکار شرکت اشاره کرد و افزود: راهاندازی بازار خردهفروشی، خرید دین کالایی، معاملات حواله حمل کالا، معاملات صندوقهای سرمایهگذاری بازار اموال غیرمنقول، سلف موازی استاندارد مسکن و معاملات ریپو بر پایه قبض انبار ازجمله این برنامهها است. سلطانینژاد اضافه کرد: بهبود کیفیت خدمات به مشتریان شامل راهاندازی سامانه تحویل، امکان تسویه چندمرحلهای، شناسایی ظرفیت انبارهای عمومی، استقرار سامانه پذیرش کالا، سامانه رسیدگی الکترونیک به اعتراضات، استقرار سامانه پذیرش مشتریان، راهاندازی وبسایت روسیزبان، راهاندازی پورتال آموزشی شرکت و بهبود سامانهها و زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر برنامههای شرکت در سال ١٤٠٠ است. براساس این گزارش، در ادامه مجمع عمومی عادی سالانه بورس کالای ایران منتهی به پایان اسفند سال ۹۹پس از ارائه صورتهای مالی توسط حسابرس قانونی شرکت، صورتهای مالی به تصویب اعضای هیات مدیره مجمع رسید. همچنین در این مجمع تقسیم سود ۱۵تومانی به ازای هر سهم به تصویب رسید و روزنامه «دنیایاقتصاد» بهعنوان روزنامه رسمی شرکت برای یک سال مالی انتخاب شد. براساس این گزارش، در مجمع فوق در راستای اجرای مسوولیتهای اجتماعی صندوقی به این منظور تصویب و مقرر شد ۳۰۰ میلیون تومان مانده از سال قبل با ۵۰۰میلیون تومان مصوب شده برای سال جاری بهطور تجمیعی در این صندوق انباشته شود. همچنین بعد از مجمع عمومی، مجمع فوقالعاده شرکت بورس کالای ایران برای افزایش سرمایه تشکیل شد که در آن مجمع سرمایه شرکت با افزایش صددرصدی از ۲۵۰میلیارد تومان به ۵۰۰میلیارد تومان رسید. براساس این گزارش برای افزایش سرمایه بورس کالا به میزان یکهزار و ۹۷۰میلیارد ریال از محل سود انباشته و ۵۳۰میلیارد ریال از محل اندوخته احتیاطی اختصاص یافت.