• جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024

  • جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 26 April 2024
شهردار کرمان خبر داد؛

۲۵ ساختمان شبیه متروپل در کرمان

در لیست اولیه‌ای که شهرداری کرمان با همکاری نظام مهندسی و مردم به دستگاه‌های مربوط در خصوص ساختمان های مشکوک در شهر کرمان ارائه داده، ۲۵ بنا را ناایمن معرفی کرده است...

شهردار کرمان درباره ساختمان های ناایمن در شهر کرمان نیز گفت: شهرداری مرجع تشخیص ساختمان نا ایمن نیست اما در لیست اولیه ای که شهرداری با همکاری نظام مهندسی و مردم به دستگاه های مربوط در خصوص ساختمان هایی که مشکوک به ناایمن بودن در شهر کرمان ارائه داده، ۲۵ بنا را ناایمن معرفی کرده ایم تا مراجع ذیصلاح بررسی های لازم در مورد آنها انجام دهند و پس از تاییدیه نهایی تحویل دستگاه قضا می شود.
سعید شعرباف با تبیین مشکلات شهری اظهار کرد: نیاز جدی به بحث های دانشگاهی و عالمانه در شهر کرمان به شدت احساس می شود و متاسفانه بعضی فضاهای مجازی، گزینشی و موارد زرد فضای کرمان را نشان می دهند.
او از سرمایه اجتماعی کرمان سخن به میان آورد و عنوان کرد: افراد فرهیخته ای در استان کرمان آثاری حیرت انگیزی دارند که نامی از آنها برده نشده و گمنام هستند و لازم است رسانه به آنها بپردازد و کمک کنید کرمان شخصیت های انسانی خود را بشناساند و در این راستا شهرداری کمک می کند.
او با اشاره به حاشیه نشینی در استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ادامه می دهد: حاشیه نشینی در کرمان در شهرکی مانند شهرک ۱۴ معصوم که در دل شهر کرمان بوده، در هیچ جای کشور نیست و این یکی از ده ها مسئله شهر کرمان است که اگر رسانه عالمانه وارد شود می تواند فضا را عوض کند و شرایط را تغییر بدهد.
شعرباف با اشاره به روحیه مطالبه گری و نترس بودن دانشجویان و بیان صریح دغدغه ها عنوان کرد: نیاز اصلی کرمان روحیه مطالبه گری است و اینکه از کسی نترسیم. اگر حلقه رسانه و گفتمان تکمیل نشود با تغییرات سیاسی مسئولان هم مسئال شهر و استان کرمان حل نمی شود.
به اعتقاد او، رسانه هدفمند، تحلیل گر و نقطه زن می تواند مسائل را حل کند و مدیران باید حس کنند زیر ذره بین رسانه هستند.
شهردار کرمان در بخش دیگری از گفت و گو درباره قنات های که در زیر شهر کرمان وجود داشته و اینکه آیا شهرداری نقشه آنها را برای جلوگیری از ساخت و ساز در حریم آنها و اقدامات ایمنی برای ساختمان هایی که در حریم قنوات ساخته شده اند، تهیه کرده به خبرنگار ایسنا گفت: طبق قانون، نقشه قنوات و مطالعات فرونشست زمین را باید از اداره کل راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی دریافت کنیم و حتی مسایل مربوط به آبخیزداری، سیلاب و شناسائی سازه های ناایمن ساختمان های بلند مرتبه به عهده این مرکز گذاشته شده است و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی برای انجام این مطالعات، به تامین اعتبار نیاز دارد.
به گفته او، در کرمان هنوز مطالعه جامعی که براساس استناد به آن بتوان از ساخت و ساز در حریم قنوات جلوگیری کرد، وجود ندارد و گفت: طبق مشاهدات برخی از مناطق شهر کاملا مستعد فرونشست هستند و حتی در برخی از مناطق شهر کرمان فرونشست در آنها کاملا اتفاق افتاده است که این امر یا به دلیل وجود قنوات یا اجرای پروژه فاضلاب یا سستی خاک است که باید با کار علمی سهم هر یک از عوامل را مشخص کرد.
شعرباف می گوید: به مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کرمان اعلام کرده ایم که در انجام این مطالعات شهرداری آمادگی مشارکت دارد.
او تاکید می کند: مشخصا هیچ مستندی درباره قنوات و نقشه قنوات در شهر کرمان وجود ندارد و با هر سیل و بارش سنگین باران، شاهد فرونشست زمین در کرمان به دلیل وجود قنات ها خواهیم بود اما یکسری از مسیل های بزرگ برای ما معلوم است اما هیچ مستندی درباره قنوات و نقشه آنها موجود نیست.
شهردار کرمان بیان کرد: به محض آنکه مطالعه ثابت شده ای در اختیار شهرداری قرارگیرد با استناد به آن از ساخت و ساز در حریم قنوات جلوگیری خواهیم کرد درخواست داریم این نقشه در اختیار ما قرار بگیرد.
شهردار کرمان در بخش دیگری از گفت و گوی خود درباره ساختمان های ناایمن در شهر کرمان نیز گفت: شهرداری مرجع تشخیص ساختمان نا ایمن نیست اما در لیست اولیه ای که شهرداری با همکاری نظام مهندسی و مردم به دستگاه های مربوط در خصوص ساختمان هایی که مشکوک به ناایمن بودن در شهر کرمان ارائه داده، ۲۵ بنا را ناایمن معرفی کرده ایم تا مراجع ذیصلاح بررسی های لازم در مورد آنها انجام دهند و پس از تاییدیه نهایی تحویل دستگاه قضا می شود.
او می افزاید: این ساختمان های معرفی شده، شامل؛ ساختمان های بالای پنج طبقه یا بیش از ۴۰۰۰ مترمربع زیربنا دارند، می شود که اکثرا نیز بناهای عمومی بوده و در این ۲۵ مورد، ۳ بنای آن مستنداتش از نظر ما کامل بوده و ناایمن هستند که ناایمنی یکی از آنها محرز است و نیاز به مستندات دیگر ندارد و اگر اتفاقی در این بنا رخ دهد، فاجعه آن فراتر از متروپل خواهد بود.
به گزارش ایسنا،شعرباف می گوید: در بین این ۲۵ بنا، مکان های عمومی مثل مساجد و بیمارستان ها نیز به چشم می خورد اما ساختمان هیچ دستگاه اداری در بین آنها نیست که باید برای آنها تدبیر شود یا حداقل سازه ها تقویت شود.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/4817
اخبار مرتبط
نظرات شما