• سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024

  • سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 16 April 2024
بورس پرچمدار رشد بازارها شد؛

بازدهی بازارها در دومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲

بازدهی بازارها در دومین هفته اردیبهشت ۱۴۰۲ با پرچمداری بورس و بازدهی مثبت بازارهای مالی به کار خود پایان داد. بورس، سکه ، طلا و دلار به ترتیب بیشترین بازدهی را داشتند...

بازدهی بازارها در دومین هفته اردیبهشت ماه در تمام بازارهای مورد بررسی، مثبت بود. بازارها در هفته گذشته نیز روند هفته جاری را طی کردند با این تفاوت که این هفته بورس جایگزین دلار در بیشترین بازدهی بازارها شد.
سکه، طلا و دلار در مرتبه‌های بعدی ایستادند. این هفته دلار رشد محدودی داشت و در کانال ۵۳ هزار تومانی نوسان داشت.
بازارهای مالی را از ۷ تا ۱۴ اردیبهشت می‌توان در دو بخش بررسی کرد. نیمه اول با روند صعودی و نیمه دوم با کاهش قیمت و روند کاهشی همراه بود؛ از ۶ اردیبهشت و بعد از پایان ماه رمضان قیمت دلار شروع به بالا رفتن کرد و این روند ۶ روز پیاپی ادامه داشت. حتی خبر استیضاح وزیر صمت نیز نتوانست از التهاب قیمت دلار و سکه کم کند.
دلار تا سقف ۵۵ هزار تومانی رفت و سکه نیز به محدوده ۳۵ میلیون تومانی ورود کرد. این روند روز سه‌شنبه متعاقب سیگنال‌های خبری که روانه بازار شد، دلار، طلا و سکه را در کانال‌های قیمتی پایین‌تر قرار داد.
هر چند معامله‌گران بازارهای مالی معتقد بودند که در دوره‌های افزایشی، قیمت یک‌راست بالا نمی‌رود و بازار استراحت‌هایی می‌کند اما سیگنال‌های داخلی و خارجی توانست اثر تورم بر قیمت، در بازارهای مالی را خنثی کند.
هفته پرخبر اردیبهشتی با برکناری وزیر صمت کلید خورد. در ادامه تصویب قانون مالیات بر عایدی و خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای فعالان اقتصادی توانست خط سیر دلار و سکه را تعدیل کند. احتمال نصب دوباره دوربین‌های آژانس در ایران و سفر رئیس جمهوری به دمشق توانست سیگنال مساعدی برای بازارهای مالی باشد. پیش از این نیز گسترش روابط سیاسی ایران با کشورهای همسایه و مناسبات مساعد سیاسی توانسته بود سیگنال آرامش به بازارهای مالی تزریق کند.
قیمت دلار
روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه دلار با قیمت ۵۳ هزار و ۲۸۳ تومان بسته شد. این اسکناس آمریکایی در هفته جاری فراز و فرودهای قیمتی را تجربه کرد و تا کانال ۵۵ هزار تومانی نیز معامله شد. اما امروز با قیمت ۵۳ هزار و ۸۳۶ تومان در بازار آزاد بسته شد. بازدهی دلار این هفته 1.31 درصد محاسبه شد و رشد قیمتی ۶۹۸ تومانی داشت.
تحلیلگران اقتصادی انتظارات تورمی را عامل تحرک دلار در نیمه ابتدایی هفته می‌دانند و معامله‌گران بازار نیز معتقدند کاهش قیمت اسکناس آمریکایی استراحت دلار در یک روند صعودی است.
پیش از این نیز معامله‌گران افزایشی امید داشتند بازار اردیبهشت برای دلار داغ‌تر شود و روند معاملات برای قیمت دلار وضوح بیشتری پیدا کند.
قیمت طلا
قیمت طلا روز پنجشنبه، ۷ اردیبهشت، با رقم دو میلیون و ۷۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. بازدهی این بازار در دومین هفته اردیبهشت 2.99 درصد رشد داشت. به این ترتیب ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان نیز بر قیمت هر گرم طلا طی یک هفته اخیر افزوده شده است.
این در حالی است که قیمت انس‌ جهانی طلا سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، پس از ۱۴ روز به قله ۲۰۰۰ دلاری برگشت. این افزایش قیمت، بازار داخلی طلا را با خود همراه کرد و قیمت طلا بر مدار طلای جهانی چرخید و افزایشی شد . قیمت سکه نیز در روند کاهشی با افت قیمت دلار همراه شد.


قیمت سکه
این هفته سکه امامی بازدهی 4.34 درصدی داشت و بعد از بورس بیشترین مقدار رشد قیمت را ثبت کرد. سهم این قطعه، افزایش قیمت یک میلیون و ۴۰۹هزار تومانی بود.
قیمت سکه در روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت در محدوده ۳۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومانی ثبت شد. روز گذشته این قطعه با قیمت ۳۳ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان معامله شد.
بورس
نگاهی به معاملات هفته دوم اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد، با وجود جهش نسبتا قوی شاخص کل در روز شنبه، اما این نماگر در روزهای بعدی رشد نسبتا نامحسوسی داشت و حتی در روز دوشنبه تابلوی بورس رنگ قرمز را به سهامداران نشان داد. اما پس از آن معاملات بازار سرمایه با خبر اخذ مالیات از بازارهای رقیب بورس توانست بار دیگر جان بگیرد و به ریل صعودی خود بازگردد.
به طوری که شاخص کل در این هفته با افزایش 6.32 درصدی توانست خود را از ارتفاع دو میلیون و 365 هزار واحد به ارتفاع دو میلیون و 514 هزار واحد برساند.
به گزارش تجارت‌نیوز،اما شاخص کل هم‌وزن که نماینده شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است گوی سبقت را از نماگر اصلی ربود و توانست با جهش 8.82 درصدی خود را به سطح 855 هزار و 877 واحدی برساند. همین امر سبب شد تا بار دیگر ثابت شود سهام شرکت‌های کوچک در بورس امسال حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7203
اخبار مرتبط
نظرات شما