• شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024

  • شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ -
  • 20 April 2024
آخرین روایت مدیران شرکت‌ها؛

سکته کامل شرکت‌های ساختمانی

آخرین روایت شرکت‌های ساختمانی از وضعیت بازار املاک کشور حکایت از سکته کامل فروش مسکن در فروردین‌ماه دارد. گزارش‌های شامخ ساختمان که به صورت ماهانه از سوی اتاق تعاون ایران منتشر می‌شود، حاوی نظرسنجی از تعدادی از شرکت‌های معتبر و فعال ساختمانی با لحاظ مستندات مربوطه است...

نمایندگان شرکت‌های ساختمانی در این نظرسنجی ماهانه به ۱۰ پرسش پاسخ می‌دهند که برخی از این پرسش‌ها تصویرگر وضعیت بازار مسکن در یک ماه گذشته بوده و برخی نیز مربوط به چشم‌اندازی است که آنها از فعالیت و کسب و کار خود در یک ماه پیش رو دارند.
در گزارش شامخ فروردین ۱۴۰۲ از ۸۱ شرکت ساختمانی نظرسنجی صورت گرفته که نتایج آن گویای رکود عمیق هم در بخش ساخت و ساز و هم در بخش معاملات مسکن در ماهی که گذشت بوده و نشان می‌دهد معاملات واحدهای آماده تحویل سازنده‌ها در ماه نیمه تعطیل فروردین که از قضا ایام آن با ماه مبارک رمضان نیز همزمان و از این بابت نیز با تشدید رکود روبه رو بوده است، روند شدید کاهشی داشته است.  مقدار ۵۰ برای شاخص گویای وضعیت میانه (نه رکود و نه رونق) است و مقادیر پایین‌تر و بالاتر از این به ترتیب انعکاسی از رکود و رونق را در مورد هر پرسش نشان می‌دهد. شامخ میزان فروش شرکت‌های ساختمانی در فروردین ماه ۲۴ واحد محاسبه شده که نسبت به ماه قبل از آن ۳۴ واحد افت دارد و حاکی از سکته کامل فروش در این شرکت‌ها طی ماه گذشته است. از سوی دیگر شامخ کل ساختمان که نشان‌دهنده کل کار و فعالیت انجام شده توسط شرکت‌های ساختمانی در طول یک ماه است و تصویری کلی از وضعیت بازار مسکن ارائه می‌کند نیز در محدوده رکودی قرار گرفته و مقدار آن ۹۵/ ۳۳ بوده است. نکته قابل تامل این است که در مجموع فروردین امسال رکود فعالیت ساختمانی به حدی عمیق بوده که نه تنها دو مورد اشاره شده، بلکه نمره شاخص مربوط به همه پرسش‌های دیگر در این زمینه نیز در محدوده رکودی (صفر تا ۵۰) قرار گرفته است. شاخص سرعت انجام کار و تحویل سفارش در این ماه ۳۵، شاخص موجودی مواد و مصالح اولیه ۴۲، شاخص مصرف انرژی ۳۷ و شاخص موجودی تولیدات یا حجم پروژه‌های معوق و نیمه‌‌تمام نیز ۴۸ واحد گزارش شده است.  البته بخشی از این مقادیر حداقلی و فوق‌العاده رکودی در گزارش شامخ فروردین طی ماه‌های مشابه سال‌های گذشته سابقه داشته و مربوط به نیمه تعطیل بودن این ماه و کاهش تقاضای موثر در بازار مسکن است. اما نکته قابل تامل این است که اوضاع در فروردین امسال رکودی‌تر از ماه‌های مشابه سال‌های گذشته بوده، کمااینکه رقم شامخ کل ساختمان پایین‌ترین میزان این شاخص در سه سال اخیر گزارش شده است. همچنین در این گزارش شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی با ثبت رقم ۴۶ واحد به پایین‌ترین میزان خود در یک سال اخیر رسیده است. کاهش قابل توجه این مولفه تشدید روند از بین رفتن پایداری اشتغال در صنعت ساختمان را نشان می‌دهد.
بازار مصالح همچنان ناآرام
در گزارش شامخ ساختمان فروردین‌ماه، شاخص مربوط به قیمت مصالح ساختمانی برای پنجمین ماه متوالی بالاترین رقم را در میان سایر مولفه‌های مورد بررسی در این گزارش به خود اختصاص داده است. هرچه مقدار شاخص از ۵۰ بیشتر باشد، نشان‌دهنده شرایط تورمی در این بازار است. این شاخص در گزارش اخیر شامخ ۷۹ گزارش شده که نشان‌دهنده سطح بالای تورم مصالح ساختمانی و مواد و تجهیزات اولیه پروژه‌های ساختمانی از نگاه شرکت‌های معتبر فعال در این حوزه است.
به گزارش دنیای اقتصاد، بخشی از این گزارش نیز به ترسیم چشم‌انداز فعالیت‌های آینده شرکت‌های ساختمانی در بازه زمانی ماه جاری (اردیبهشت ۱۴۰۲) می‌پردازد. در این رابطه انتظارات شرکت‌های ساختمانی در ارتباط با تولید و به طور کلی فعالیت در ماه جاری مورد پرسش قرار گرفته است که شاخص مربوط به آن ۶۷ گزارش شده است. به عبارت دیگر انتظار شرکت‌های ساختمانی که ابتدای اردیبهشت در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، این بوده که در طول ماه جاری حجم بیشتری از کار را در مقایسه با فروردین ماه انجام دهند. این افزایش انتظارات البته بیش از اینکه به تغییر عمده در شرایط کلی بازار مسکن مرتبط باشد، ناشی از تغییر چشم‌انداز فعالان ساختمانی با توجه به پایان یافتن تعطیلات فروردین است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7242
اخبار مرتبط
نظرات شما