• پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024

  • پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ -
  • 18 April 2024
دخانیات اول شد؛

صدرنشیان پرونده‌های قاچاق در 1401

کدام کالاها سال گذشته در صدر فهرست کالاهای قاچاق قرار گرفتند؟ ارزیابی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نشان می‌دهد در سال 1401 «دخانیات» ، «مواد خوراکی»، «اقلام آرایشی» و «خودرو» صدرنشیان پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند...

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد سال گذشته 5 هزار و 748 فقره پرونده قاچاق کالا به ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد تومان تشکیل شده که بیشترین تعداد پرونده قاچاق مربوط به کالاهای دخانیات با ۳۷ درصد، مواد خوراکی با ۲۰ درصد، اقلام آرایشی با ۱۶ درصد و در نهایت خودرو و لوازم یدکی با ۷ درصد اختصاص داشته است.
براساس آمار از مجموع این تعداد پرونده ۹۲ درصد به تخلفات حمل، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق و هشت درصد باقیمانده به عدم رعایت ضوابط تعیینی دولت در خرید، فروش، حمل و نگهداری کالاهای تولید داخل و وارداتی مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختصاص داشته است. همچنین ۲۸ درصد از تعداد و ۹۹ درصد از ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده قاچاق به پرونده‌های با ارزش بالای پنج میلیون تومان اختصاص داشته است.
اما بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده نیز در گروه کالایی مواد غذایی و خوراکی به ترتیب مربوط به برنج، گندم، روغن خوراکی، شکر و چای بوده و در گروه کالایی لوازم یدکی و خودرو مربوط به اقلامی چون لاستیک، فیلتر روغن و هوا و سوخت، لنت ترمز و باتری اختصاص داشته است.
 در بخش لوازم خانگی نیز یخچال و فریزر، پکیچ، کولرگازی و تلویزیون بیشترین سهم ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در بخش دخانیات نیز  به‌ترتیب به سیگار، سیگار الکترونیکی، توتون و تنباکو اختصاص داشته است که در این رابطه پرونده‌های لازم تشکیل و به مراجع رسیدگی کننده ارسال شده است.
همچنین از ابتدای سال جاری تا نیمه اردیبهشت ماه تعداد ۱۱ هزار و ۸۹۰ بازرسی کشف قاچاق در سطح عرضه صورت گرفته که منجر به تشکیل ۷۴۷ پرونده به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان شده است. طی این دوره بیشترین تعداد پرونده مربوط به گروه‌های کالایی دخانیات، مواد غذایی و خوراکی، محصولات آرایشی و خودرو و لوازم یدکی و بالاترین ارزش ریالی پرونده‌های قاچاق مربوط به لوازم خانگی، مواد غذایی و خوراکی و خودرو و لوازم یدکی بوده است.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/7318
اخبار مرتبط
نظرات شما